«آب نیل» ایمن است؛ ریزش کوه حادثه‌ساز شد

۲ روز گذشته، معدن زغال‌سنگ آب نیل کرمان ریزش کرد و در این حادثه یکی از کارگران فوت شد، این در حالی است که مسئولان استان کرمان، خطر ریزش در معدن را تکذیب کرده‌اند و در تشریح این حادثه می‌گویند: یک تخته سنگ از کوه نزدیک محل معدن، سقوط و به اتاق استراحت کارگران اصابت کرد و در این معدن هیچ ریزشی رخ نداده است.

پس از حادثه یورت در استان گلستان، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با همراهی سازمان نظام مهندسی معدن برای افزایش ایمنی در معادن به‌ویژه زغال سنگ تلاش زیادی کردند. بازرسی‌ها در معادن زیرزمینی و زغال سنگ افزایش یافت و این تلاش‌ها تا حدود زیادی ایمنی در معادن را افزایش داد.

ایمنی در معادن یک اولویت است
در این زمینه، مهدی حسینی‌نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمت، افزود: ۲۵ شهریور، ساعت ۱۵ در محوطه بیرونی معدن «آب نیل» که متعلق به شرکت زغال سنگ است، کوه ریزش کرد و سنگ بزرگی به اتاقی که محل استراحت کارگران بود اصابت کرد که متاسفانه منجر به فوت یکی از کارگران شد. در این حادثه ۶ کارگر دیگر نیز مصدوم شدند که یکی از آنها به‌صورت سرپایی درمان شد.
وی با بیان اینکه این اتفاق بیرون از معدن رخ داد، گفت: تمام تلاش ما در سازمان صنعت، معدن و تجارت معطوف به افزایش ایمنی در معادن شده است. باید به این نکته توجه کرد که خطر ریزش در معادن زغال سنگ زیاد است چراکه در این معادن زیرزمینی، گاز متان پراکنده می‌شود و این احتمال وجود دارد که با کمترین بی‌توجهی در معادن انفجار به وجود آید.
به گفته این مقام مسئول، پس از حادثه معدن یورت استان گلستان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ویژه دکتر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه تلاش کرد که ایمنی معادن به ویژه معادن زیر زمینی را بالا ببرد. یکی از اقدامات در این زمینه، مجهز کردن معادن به دستگاه مانیتورینگ است اما در استان کرمان ۲۱ معدن زغال سنگ فعال است که از این تعداد ۲ معدن زیرزمینی بزرگ مجهز به این دستگاه شده است.

قدیمی بودن ماشین‌آلات معدنی
در این زمینه، نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، در گفت‌وگو با صمت، افزود: پس از پایان کار کارگران معدن آب نیل برای استراحت به ساختمان بیرون از معدن می‌روند. در این زمان کوه ریزش می‌کند و یکی از کارگران جان خود را از دست می‌دهد.
وی در ادامه بیان کرد: پس از اتفاق معدن یورت استان گلستان، وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه سازمان نظام مهندسی تلاش کرد که ایمنی در معادن زغال‌سنگ را افزایش دهد. سازمان در این مرحله با جدیت ویژه ورود و مشکلات را شناسایی کرد و آن را به وزارتخانه گزارش داد.

به گفته اسماعیلی دهج، اگر بازرسان و سازمان
نظام مهندسی معدن ایران متوجه شوند که یک معدن چندان خود را ملزم به رعایت اصول ایمنی نمی‌کند، مانع ادامه فعالیت آن واحد خواهند شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا سال گذشته طرحی با عنوان ارزیابی ریسک معادن را اجرا کرد. بر اساس این طرح ۷۰۰ معدن انتخاب شدند. گفتنی است که تمام ۱۱۵ معدن فعال زغال، جزو این معادن هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پایان تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این گزارش‌ها به وزارتخانه اعلام شد و به واحدهایی که ایمنی آنها زیر ۲۰ درصد بود تذکر جدی دادیم که تعطیل خواهند شد، مگر اینکه برای افزایش ایمنی در واحد خود تلاش کنند. البته از دید من، زمانی می‌توان به افزایش ایمنی در معادن امیدوار بود که ماشین‌آلات و تجهیزات در معادن را به‌روز کنیم.

حادثه خارج از معدن رخ داد
در این زمینه، منوچهر رخ، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کرمان نیز در گفت‌وگو با صمت افزود: ریزش در معدن «آب نیل» رخ نداد بلکه حادثه‌ای خارج از معدن در محل استراحت کارگران باعث فوت یکی از آنها شد.

وی درباره جزییات حادثه ۲۵ شهریور معدن
« آب نیل» گفت: کارگران، خارج از معدن اتاقی ساختند تا پس از پایان کار روزانه برای استراحت به آنجا بروند. از آنجایی‌که مدتی است رانش‌های زمین در استان کرمان رو به فزونی گذاشته، سنگ بزرگی از کوه نزدیک معدن جدا شد و با ضربه به دیوار اتاق برخورد کرد که باعث شد یکی از کارگران این معدن را از دست بدهیم اما ۶ کارگر مصدوم این حادثه به‌صورت سرپایی درمان شدند.
رخ در ادامه با بیان اینکه حوادث در معادن زیرزمینی به‌ویژه زغال سنگ زیاد اتفاق می‌افتد، گفت: در معادن زغال سنگ عیار و غلظت گاز زیاد است. از این‌رو باید برای افزایش ایمنی در معادن تلاش بیشتری کنیم. یکی از اقدامات در این راستا، افزایش ایمنی در معادن با نصب مانیتورینگ است. این دستگاه هشداردهنده در معادنی که گاز در آنها زیاد است، نصب می‌شود و زمانی‌که غلظت گازهای مضر از حدی بیشتر باشد به کارگران هشدار می‌دهد که محل را ترک کنند.
وی با اشاره به کوچک بودن معدن «آب نیل» گفت: این معدن جزو معادن بزرگ نیست و حجم استخراج آن کم است. از این‌رو آنقدر درآمد ندارد که بهره‌بردار، خود را موظف به نصب دستگاه مانیتورینگ کند اما سازمان نظام مهندسی معدن باید برای افزایش ایمنی و کاهش حوادث، هر ماه معادن استان را بازرسی کند. زمانی‌که ایمنی در معادن افزایش پیدا کند بدون تردید کارگران و بهره‌برداران با اطمینان بیشتری کار خواهند کرد.

یک کارگر جان خود را از دست داد
همچنین در این زمینه، محمد صابری، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در گفت‌وگو با ایسنا درباره حادثه زغال‌سنگ آب‌نیل، گفت: این حادثه ۲۵ شهریور در ساعت ۱۵: ۴۳ به‌وقوع پیوست.
وی، معدن آب‌نیل در جاده بی‌بی‌حیات را محل این حادثه اعلام کرد و افزود: در این حادثه ۲ مصدوم به‌صورت سرپایی در محل درمان شدند و ۳ مصدوم به بیمارستان منتقل شدند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز تاسف از جان باختن یک کارگر در این حادثه، عنوان کرد: در این حادثه یک کارگر ۳۵ ساله جان خود را از دست داد.
وی با بیان اینکه مصدومان به بیمارستان شهید باهنر کرمان منتقل شدند، تصریح کرد: تمام مصدومان، ایرانی هستند و محدوده سنی آنها بین ۳۲ تا ۴۰ سال است که درحال‌حاضر هر ۵ مصدوم در اورژانس بستری هستند. یک نفر نیز در حال ترخیص است و یک نفر برای جراحی پا همچنان در بیمارستان خواهد ماند.