آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات در حوزه صنعت و معدن

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۱۲ درصدی پرداخت تسهیلات به حوزه صنعت و معدن در هفت ماه امسال خبر داد. به‌گزارش «شاتا»، محسن صالحی‌نیا در مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان یزد در سال ۱۳۹۶ گفت: در این مدت ۹۵هزار میلیارد تومان تسهیلات در کشور به این حوزه پرداخت شد که امیدواریم تا پایان سال به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.

به‌گفته وی براساس برنامه پیش‌بینی شده باید سهم صنعت و معدن و تجارت از تسهیلات بانکی به ۴۰ درصد می‌رسید، در حالی که هم‌اکنون این رقم ۵/ ۳۰ درصد است. صالحی‌نیا درباره وضعیت صادرات محصولات غیرنفتی در هشت ماه امسال ابراز کرد: در این مدت ۵/ ۸ میلیون تن کالای صنعتی و معدنی به ارزش ۵/ ۲۸ میلیارد دلار صادر شد که از نظر ارزش یک درصد و از نظر حجم ۹ تا ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال با توجه به برنامه‌های این وزارتخانه و رشد سرمایه‌گذاری‌ها افزایش صادرات نسبت به ابتدای سال در کشور را مشاهده کنیم.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بخش واردات کالاهای صنعتی و معدنی نیز شاهد ارزش واردات غیرنفتی بیش از ۳۲ میلیارد دلار با حجم ۵/ ۲۳ میلیون تن بوده‌ایم که عمدتا شامل قطعات منفصله خودرو، خودرو و کالاهای سرمایه‌ای و ماشین‌آلات بوده است ولی با یکسری سیاست‌های تعدیلی می‌توان این واردات را کاهش داد و بخشی از آنها را در داخل تولید کرد.

وی ادامه داد: در سه ماه ابتدایی امسال نیز شاهد رشد کالاهای صادراتی از جمله در صنعت ۸/ ۵ درصد، معدن ۶/ ۳ درصد، تجارت ۸/ ۸ درصد و ترانزیت جاده‌ای ۴/ ۸ درصد بوده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال روند رشد ادامه یابد. وی درباره سیاست‌های این وزارتخانه برای حمایت از صادرات گفت: در سه محور باید از صادرات حمایت کرد که اولین محور گسترش و حمایت از تولید رقابتی و صادرات‌گرا است. صالحی‌نیا دومین محور را کاهش هزینه‌های مربوط به واحدهای صادرات‌گرا اعلام و اضافه کرد: سومین محور، تقویت سیاست‌های دیپلماسی کشور در مواردی همچون تامین اعتبار خریدار و فروشنده و توافق‌نامه‌های تجاری دوجانبه به منظور حمایت از کالاهای صادراتی و بازشدن مسیر دریافت و پرداخت بین بانک‌های داخل و خارج کشور است. وی لازمه استمرار تولید را تولید صادرات‌گرا و رقابتی دانست و گفت: براساس دستورالعمل صادر شده از سوی وزیر صنعت به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نباید از واحدهای تولیدی دارای مشکل عبور کرده و باید تا حد ممکن مشکلات آنها رفع شود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود هفت هزار و ۲۰۰ ردیف تعرفه در کشور اشاره کرد و افزود: امسال درباره سه هزار و ۲۰۰ ردیف تعرفه کالا به منظور حمایت از تولید داخلی، واردات آنها با ارز مبادله‌ای ممنوع شده که امیدواریم این تعداد تا پایان سال به چهار هزار مورد برسد.