آلمان، مجری «ایران کان‌مین ۲۰۱۶»

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته (ایران کان‌مین ۲۰۱۶) در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ آبان برگزار می‌شود.

در نشست خبری که به منظور اعلام جزییات چگونگی برگزاری این نمایشگاه برگزار شد نادعلی اسماعیلی دهج رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران و محمدرضا بهرامن رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران به اصحاب رسانه اعلام کردند که حضور مستقیم ۱۲۵ شرکت خارجی در این نمایشگاه و برگزاری دوره‌های آموزشی و رشد ۷۰درصدی شرکت‌کننده‌ها آن نسبت به دوره‌های قبلی از ویژگی‌های شاخص این نمایشگاه است. قرار است آلمان که نقش قابل‌قبولی در حوزه معدنکاری و فناوری دارد به‌عنوان مجری اصلی این نمایشگاه حضور یابد که نشان از اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی ایران در جهان دارد.

حضور نظام مهندسی معدن ایران منحصر به نمایشگاه ایران کان‌مین
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این نشست خبری گفت: در سال‌های گذشته دو نمایشگاه معدنی در فاصله یک ماه از سوی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و دیگری از طرف خانه معدن ایران برپا می‌شد. این درحالی بود که نمایشگاه‌های یادشده از سوی ارگان‌های دولتی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران مورد تایید نبود. به گفته نادعلی اسماعیلی‌دهج، در سال گذشته با شروع دوره پنجم فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران تصمیم گرفته شد با دیگر سازمان‌ها و تشکل‌ها تعامل بیشتری داشته باشیم. همچنین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران مصوب کرد تا نمایشگاه این سازمان به شکل تجمیع با نمایشگاه خانه معدن ایران برگزار شود. وی با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد به تجمیع نمایشگاه‌های معدنی است در ادامه گفت: بر این مبنا سازمان نظام مهندسی معدن ایران اعلام کرد که در سال ۱۳۹۵ تنها یک نمایشگاه برگزار می‌شود و در سایر نمایشگاه‌های معدنی که قرار است از سوی بخش خصوصی برگزار شوند این دو ارگان حضور نخواهند داشت. رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: قرار است در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار خانه معدن ایران نمایشگاه خوب و قابل قبولی برپا کنیم. حال از آنجایی که در دوران پسابرجام هستیم، امید است که نمایشگاه در سطح قابل قبولی برگزار شود و شرایط متفاوتی نسبت به دوره‌های قبلی داشته باشد. وی با بیان اینکه معدن موتور اقتصادی صنعت است، افزود: بخش معدن به‌عنوان یک بخش زیربنایی است، بنابراین باید با دیگر بخش‌ها در تعامل باشد. به همین دلیل در چارچوب یادشده سازمان نظام مهندسی معدن ایران پیش‌بینی می‌کند در سال‌های آینده تمام فضای نمایشگاه بین‌المللی را برای برگزاری این نمایشگاه در اختیار بگیرد.
اسماعیلی‌دهج با تاکید بر اینکه بخش معدن جنبه تجاری بالایی دارد و اقدامات بسیاری را می‌توان در این نمایشگاه‌ها انجام داد در ادامه گفت: درحال‌حاضر و شرایط پسابرجام بهترین فرصت برای بخش معدن این است که فعالان معدنی و شرکت‌های بزرگ با معرفی ظرفیت و توانمندی‌های خود با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شوند. یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه آماده‌سازی بستر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. امید است که با این نمایشگاه سرمایه‌گذاران خارجی وارد ایران شوند. به گفته وی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه ایران کان‌مین ۲۰۱۶ و مطرح شدن مسائل بخش معدن، سرمایه‌گذاران می‌توانند به بخش دولتی وصل شده و زمینه برای همکاری بیشتر بین این دو بخش فراهم شود.

همکاری تشکل‌ها با یکدیگر
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران نیز درباره برگزاری دوازدهمین نمایشگاه معدن گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود. نمایشگاه ایران کان‌مین که مجوز آن از سال ۸۳ گرفته شده، در سال‌های گذشته در مرکز بین‌المللی نمایشگاه تهران برگزار می‌شد، اما امسال تصمیم گرفتیم که این تشکل را در کنار سازمان نظام مهندسی معدن ایران که دربرگیرنده فارغ‌التحصیلان معدنی و فعالان بخش معدن(مسئولان و ناظران معدنی) است با یک هدف بسیار مهم برگزار کنیم. به گفته محمدرضا بهرامن راضی کردن شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه است زیرا هر دو طرف انتظار برگزاری نمایشگاهی مطلوب را دارند. حال با قرار گرفتن این دو بخش در کنار یکدیگر می‌توان زمینه را برای بهره بردن از این نمایشگاه در مدت زمان قابل قبول فراهم کرده واطلاعات واقعی را در اختیار آنها گذاشت. وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن ایران و خانه معدن ایران با حمایت‌های مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی انجام شده در یک ماه گذشته، قرار را به برپایی نمایشگاه یادشده در ۱۵ تا ۱۸ آبان امسال با حضور خارجی‌ها و شرکت‌های بزرگ ایرانی گذاشتند. بهرامن گفت: کنگره بین‌المللی معدن با همکاری انجمن مهندسی معدن و گروه علمی دانشگاه‌ها در این نمایشگاه برپا خواهد شد. در کنار برگزاری نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی خاصی پیش‌بینی شده که برای شرکت‌کنندگان نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارد زیرا قرار است وضعیت، شرایط و تغییرات در فناوری‌های معدنکاری در آن مطرح شود. به گفته رییس هیات‌مدیره خانه مدیره ایران، مجری اصلی این نمایشگاه آلمانی‌ها هستند که نقش قابل‌قبولی در کشورهای اروپایی دارند. خوشبختانه امسال حضور آلمانی‌ها پررنگ بوده و شاید افزون‌بر ۶۰درصد از مساحت نمایشگاه را در اختیار دارند. همچنین بسیاری از شرکت‌های خارجی متقاضی برگزاری همایش‌های کوتاه مدت در نمایشگاه هستند که برای آن برنامه‌ریزی شده زیرا اینگونه متقاضیان و شرکت‌کنندگان می‌توانند به نحو مطلوب از اتفاقات رخ داده تا سال ۲۰۱۶ میلادی با خبر شوند.

رشد ۷۰درصدی نمایشگاه امسال
بهرامن با بیان اینکه مسائل مربوط به فناوری‌های نوین از جمله مهم‌ترین مواردی است که بخش معدن در حال رشد کشور به آن نیاز دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود نقش دانشجویان در این نمایشگاه به شکل کامل دیده شود. از طرفی بحث فناوری‌های نوین و نیاز معدن به آن و همچنین تعریف ارزش‌افزوده به معنای واقعی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی مطرح خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال درباره حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه گفت: ۱۲۵ شرکت خارجی که عمده آنها اروپایی‌هستند در این نمایشگاه حضور مستقیم دارند که قابل توجه است. همچنین تعداد زیادی از نمایندگان شرکت‌های خارجی مانند روسیه و ژاپن در این دوره از نمایشگاه حاضر خواهند شد. البته حضور چینی‌ها همانند آلمانی‌ها پررنگ است. آنها بیشتر بحث فناوری‌های نوین را مطرح خواهند کرد. به گفته وی، اکنون بازار رقابتی است و بعد از برجام توقع جامعه برای گرفتن فناوری‌های نوین افزایش پیدا کرده و فرق نمی‌کند که این فناوری با چه ملیتی باشد. بنابراین چین نیز با این نگاه به کشور وارد شده است. بهرامن با اشاره به رشد ۷۰درصدی نمایشگاه نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته تنها ۲ سالن برای برگزاری نمایشگاه در اختیار داشتیم اما امسال مساحت ۲ برابر شده است. از طرفی برای سال‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بین دو سازمان متولی نمایشگاه و مدیریت نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش‌بینی کردیم فضای بیشتری در اختیار بگیریم تا شاید دیگر تشکل‌ها مانند صنعت سنگ نیز بتوانند حضور پیدا کنند. وی در ادامه گفت: قرار است کارگاه‌های آموزشی مختلف از سوی دانشگاهیان و بخش فناوری خانه معدن ایران برگزار شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که خارجی‌های حاضر در نمایشگاه نیز بحث فناوری‌های نوین را مطرح کنند. بحث ژئوفیزیک هوایی نیز در این نمایشگاه پیش‌بینی شده تا آخرین اتفاقات و اطلاعات در قالب کارگاه آموزشی ارائه شود.

صنایع معدنی بخش عمده نمایشگاه
بهرامن در ادامه به صمت گفت: بیشترین سودآوری که این نمایشگاه می‌تواند داشته باشد بخش صنایع معدنی است. ایران به‌عنوان یک کشور جوان در صنعت فرآوری مواد معدنی است؛ بنابراین شرکت‌کنندگان داخلی با این نگاه در نمایشگاه حاضر شده و خدماتی که در صنایع معدنی به آن احاطه دارند را ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال شرکت‌های کوچک تولیدکننده کنسانتره و گندله انگیزه حضور در نمایشگاه پیدا کردند تا در جریان آخرین اتفاقات رخ داده و اطلاعات جدید این بخش قرار گیرند. وی افزود: همچنین در بخش معدن اتفاقاتی که در سطوح جهانی برای کنترل قیمت تمام‌شده مواد معدنی رخ داده، یکی از مسائلی است که باید در این نمایشگاه‌ها مطرح شود. در حوزه اکتشافات نیز نگاه جدی و مهندسی خواهد بود. به گفته وی برگزارکننده نمایشگاه ایران کان‌مین ۲۰۱۶، سازمان نظام مهندسی معدن ایران و خانه معدن ایران بوده و مجری اصلی آن آلمانی‌ها هستند. وی درباره نحوه ارائه تجهیزات و فناوری‌های شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه و تفاوت آن نسبت به سال‌های قبل اظهار کرد: نمایشگاه‌ها در سال‌های گذشته بیشتر به شکل فیزیکی برگزار می‌شدند اما اکنون شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات معدنی فعال هستند به‌طور قطع این ماشین‌آلات را به نمایشگاه خواهد آورد اما شرکت‌های صاحب فناوری و مشاور مسائل را بر پایه اطلاعات خود به نمایشگاه می‌آورند. وی افزود: حضور ۱۲۵ شرکت خارجی نشان‌دهنده بازار مناسب ایران برای آنها است زیرا آنها بر این باورند که ایران بازار جوانی است که تشنه مسائل و مبانی روز دنیا است و با این نگاه خود را به ما معرفی خواهند کرد. در این میان ایران نیز باید فناوری و تجهیزات مناسب با سیاست‌های کشور را انتخاب کند. رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران گفت: ۲ نمایشگاه سنگ در ۴ ماه گذشته در کشور برگزار شده و این درحالی است که صاحبان صنعت سنگ می‌گویند اگر همه نمایشگاه‌های معدنی هم‌زمان برگزار شوند به‌طور قطع نتیجه بهتری برای آنها به‌دست خواهد آمد. این موضوع یک نقص است و باید فضای نمایشگاهی کشور به گونه‌ای ایجاد شود تا نمایشگاه‌های معدنی به‌طور همزمان برگزار و مشکل پراکندگی و سردرگمی برای هردو طرف شرکت‌کننده و بازدیدکننده برطرف شود.

کارگاه آموزشی برای سرمایه‌گذاری خارجی
سازمان نظام مهندسی معدن ایران در نمایشگاه‌های سال‌های قبل خود رویکردی برای سرمایه‌گذاران خارجی داشت. حال اینکه نمایشگاه امسال برنامه‌ای برای این موضوع دارد یا خیر بهرامن اینگونه پاسخ داد: یکی از کارگاه‌های آموزشی در دوازدهمین نمایشگاه ایران کان‌مین، درباره سرمایه‌گذاری خارجی است و استانداردسازی را برای نخستین بار مطرح خواهد کرد زیرا جذب سرمایه‌گذار خارجی از اکتشاف تا فرآوری بدون استانداردسازی ممکن نیست و باید زبان گفتمان برای همکاری با دیگر کشورها را به ایران آورد که این مهم را می‌توان در این دست از نمایشگاه‌ها به‌دست آورد.
رییس هیات‌مدیره خانه معدن ایران افزود: در کارگاه‌های آموزشی به‌طور حتم به امنیت سرمایه‌گذاری توجه خواهد شد زیرا بدون این موضوع توسعه معدن ممکن نخواهد بود. یکی از این کارگاه‌ها با عنوان قانون معادن و توسعه برگزار می‌شود. همچنین معرفی کمیته‌های فعال در بخش معدن مانند کمیته بانوان معدنکار و کمیته دانشجویان در دستور کار است که به شکل فعال در نمایشگاه حضور خواهند داشت. بهرامن در پایان اظهار کرد: با توجه به اهمیت بخش معدن در اقتصاد کشور و نگاهی که سیاستگذاران کشور بر آن دارند، پیش‌بینی می‌شود سران ۳قوه از این نمایشگاه دیدن کنند. همچنین تلاش داریم تا اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه حضور یابند. از طرفی دعوت رسمی از معاون اول رییس‌جمهوری نیز با توجه به نگاهی که به بخش معدن دارند در برنامه‌های ما قرار دارد که اگر این اتفاق عملیاتی شود نقش دولتمردان در این حوزه بیشتر شده و در نتیجه انگیزه برای فعالان بخش معدن بیشتر خواهد شد.