آمارهای نادرست بانک مرکزی به سیاستگذاری بخش معدن ضربه زد

محمدرضا بهرامن در گفت و گو با معدن نامه با اشاره به آمار بانک مرکزی درخصوص نرخ رشد منفی معدن طی شش ماه نخست سالجاری گفت: متاسفانه کارشناسان بانک مرکزی فقط با استناد به آمار تولید یکی از سازمان های دولتی و بدون در نظر گرفتن تولیدات صورت گرفته از سوی بخش های عمومی و خصوصی، نرخ رشد معدن را محاسبه کرده است.

او افزود: بانک مرکزی در اشتباهی فاحش، میزان تولید حدود ۱۰ معدن بزرگ کشور در شش ماه نخست سالجاری را با تولید نزدیک به ۵ هزار معدن در شش ماه سال گذشته مقایسه کرده و نتیجه گرفته که نرخ رشد معدن در نیمه نخست امسال منفی بوده است.

بهرامن گفت: در این رابطه از سوی معاونت معدنی وزارت صمت رسما نامه ای به معاونت اقتصادی بانک مرکزی ارسال و تقاضای تجدید نظر در نرخ رشد اقتصادی کل کشور و بخش معدن شده است.

او افزود: اعلام چنین آماری در خصوص بخش معدن آن هم در آستانه تصویب لایحه بودجه سال ۹۶ و برنامه ششم توسعه سبب شده تا سیاستگذار با استناد به این آمار منفی هم از بودجه دستگاه هایی مانند سازمان مهم معدنی کشور بکاهد و هم، بندهایی در برنامه ششم به تصویب برسد که هیچ گونه سنخیتی با توسعه در بخش معدن ندارد.

رئیس خانه معدن ایران گفت: انتظار می رود تا رئیس کل بانک مرکزی به خاطر این اشتباه فاحش از فعالان اقتصادی و کارشناسان کشور عذرخواهی کند و تلاش خود را به کار گیرد تا کارشناسان این بانک از دست اشتباه ها را در تولید آمارهای مهم اقتصادی انجام ندهند.

او افزود: با توجه به نامه ای که از سوی وزارت صمت به بانک مرکزی ارسال شده انتظار می رود که هر چه سریع تر اصلاحیه رشد اقتصادی شش ماه نخست سالجاری و نرخ رشد بخش معدن را اعلام کند.

به گزارش معدن نامه، جعفر سرقینی، معاونت معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی روزهای اخیر در نامه ای از بانک مرکزی خواست در آمارهای اعلام شده رشد اقتصادی برای شش ماه نخست سال جاری تجدید نظر کند.

بر اساس این گزارش، تولید کل مواد معدنی در کشور طی شش ماه نخست امسال در مقایسه با شش ماه سال گذشته، ۱۰.۷۹ درصد رشد داشته است.

سرقینی در نامه خود به بانک مرکزی، رشد تولید سنگ آهن، سنگ مس و زغالسنگ را به ترتیب ۴۸.۸، ۲۳.۷۸ و ۲.۸ درصد اعلام کرده است.

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان صادرات انواع مواد معدنی در شش ماه نخست امسال از نظر مقدار ۵۴.۷ و از نظر ارزش ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش معدن نامه، بانک مرکزی در گزارش اخیر خود رشد بخش معدن را منفی اعلام کرده بود.