اغلب معادن جزیره‌ای عمل می‌کنند

مدیر پیشین اکتشافات شرکت ملی فولاد ایران گفت: در مقطع کنونی معادن ایران حالت جزیره‌ای پیدا کرده‌اند و با این شرایط بسیار مشکل است که برای آنها یک استراتژی تعریف کرد.

محمدرضا محوی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن در گفت‌وگو با معدن‌نامه اظهار کرد: در حال حاضر معادن ایران حالت جزیره‌ای پیدا کرده‌اند و با این شرایط بسیار مشکل است که برای آنها یک استراتژی تعریف کرد. خصوصی‌سازی که برای شرکت‌های معدنی تعریف شده درست نبوده و هم اکنون هر کدام از آنها جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و این موضوع ضربه شدیدی به بخش معدن وارد کرده است.

او افزود: در حال حاضر معادن زغال‌سنگ بسیاری در کشورمان داریم اما شرکت ذوب‌آهن زغال مورد نیاز واحدهای خود را از کشورهای دیگر می‌خرد. در حالی که تا زمانی که بنده شرکت ملی فولاد بودم، درصدد بودیم خرید زغال از خارجی‌ها مخصوصا از استرالیا حجم کمی باشد و با ایجاد تقاضا بخش داخلی را تقویت کنیم.

مدیرعامل IMCO با بیان اینکه خصوصی‌سازی از اتصال این واحدهای معدنی و صنعتی به هم غافل شده، گفت: هر کدام از این شرکت‌ها به صورت جدا از هم برنامه‌های خود را جلو می‌برند و به معنای واقعی خصوصی‌سازی شکل نگرفته است. دولت می‌تواند با سیاستگذاری‌های کلان خود مانند تعرفه وارداتی به مواد معدنی که در داخل می‌توان آنها را تولید کرد و خوراک واحدها را از این طریق تامین کرد، آسیبی وارد نکند. در این صورت برای فولادسازان دیگر صرفه اقتصادی ندارد که مواد مورد نیاز تولید خود را از بیرون تامین کنند و این تقاضا را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد می‌کنند.

او افزود: الان عمده‌ترین مشکل ما نبود منابع مالی در بخش معدن است چرا که رکود و تحریم‌ها سبب شد معادن کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شوند. برای جذب سرمایه در معادن باید بستر سرمایه‌گذاری فراهم شود و اگر قصد داریم مشکلات بهداشت، ایمنی و محیط زیست معادن را حل کنیم، بهتر است مسیر شفافی به سرمایه‌گذاران نشان داده شود تا آنها رغبت پیدا کنند به معادن ایران ورود پیدا کنند.

عضو کمیته ایمنی ، بهداشت و محیط زیست کنگره جهانی معدن تصریح کرد: در تمامی زمینه‌ها از اکتشاف، استخراج و فرآوری می‌توانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم تا این سرمایه‌گذاران بخش ایمنی و تجهیزات معادن را بر اساس استانداردهای روز طراحی کنند و در این صورت معادن داخلی هم از این تکنولوژی استفاده ‌کنند و الگو بگیرند.