افتتاح فاز اول پروژه سرب و روی مهدی آباد در ابتدای سال ۹۸

فاز اول پروژه کارخانه ها فرآوری سرب و روی مهدی آباد با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن کنسانتره روی تا ابتدای سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، امین صفری مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد با اعلام این خبر گفت: در بخش معدن این مجتمع، ماهانه نزدیک به سه میلیون تن باطله برداری صورت می گیرد که تاکنون به حدود ۱۰ میلیون تن می رسد و این رقم با توجه به اینکه محدوده معدن در ابتدای کار قرار داد رقم قابل توجهی است که با افزایش جبهه کارها و باز شدن پیت معدن بازهم افزایش خواهد یافت.

صفری در مورد تامین زیرساخت های لازم در این مجتمع اظهار داشت: در بخش زیرساخت‌های لازم مجتمع مهدی آباد، به منظور تولید ۸۰۰هزار تن کنسانتره روی ، حدود ۱۴۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز پروژه است که ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آن از محل پساب یزد تأمین خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر نیز مطالعات و نقشه برداری خط انتقال آب به طول ۱۰۴ کیلومتر در حال انجام است و به زودی عملیات احداث خط انتقال صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین حدود ۴۰ مگاوات برق مورد نیاز کل پروژه است که در این زمینه نیز مطالعات در مورد نحوه تأمین برق و انتقال آن انجام گرفته و بزودی تصمیم گیری نهایی اتخاذ خواهد شد.

فرایند انتخاب تکنولوژی

صفری با تاکید بر اینکه به دلیل پیچیدگی های خاص ماده معدنی مهدی آباد، نیازمند انجام تست های مختلف و انتخاب درست تکنولوژی هستیم ادامه داد: برای انتخاب تکنولوژی فراوری روی در این مجتمع، تست های مورد نظر در کشورهای استرالیا ، قزاقستان در حال انجام است و به موازات آن در مرکز تحقیقات و فراوری مواد معدنی ایران نیز، تحقیقات مورد نظر صورت می پذیرد.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی مهدی آباد در ادامه تصریح کرد: مقرر است فاز اول پروژه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن کنسانتـره روی کمتر از ۱۸ ماه دیگر یعنی ابتدای سال ۱۳۹۸ به بهره برداری برسد و پس از آن سالانه ۲۰۰ هزار تن به ظرفیت افزوده شود.

وی از اشتغالزایی مستقیم ۴۰۰ نفر در این مجتمع طی ۶ ماهه اخیر خبر داد و افزود: با تکمیل ظرفیت پروژه این رقم به ۱۰۰۰ نفر می رسد. از سوی دیگر با توجه به کمبود خوراک، کارخانه ها تولید شمش در کشور فعال شده و علاوه بر ایجاد اشتغال، فعال سازی صنایع پایین دستی و صادرات محصولات را به همراه خواهد داشت.

صفری افزود: بر این اساس با توجه ویژه به بخش معدن به عنوان ابتدای زنجیره تولید، امکان فعال سازی بخش های میانی و نهایی صنعت در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم می گردد.

مجتمع سرب و روی مهدی آباد در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد واقع شده و با بیش از ۲۰ میلیون تن فلز محتوی روی پس از ذخیره مونالیزا استرالیا بزرگترین ذخیره روی در جهان است.

عملیات اجرایی معدن و احداث کارخانه ها سرب و روی مهدی آباد که تابستان امسال طی مراسمی با حضور وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و سایر مقامات و مسئولان کشوری و استانی کلید خورد وارد فاز جدیدی از فعالیت های مرتبط با پروژه شده است.