افزایش ۴ برابری حفاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خبر داد: میزان حفاری اکتشافی این شرکت طی سال های اخیر ۴ برابر شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه ا… جعفری که به مناسبت هفته دولت سخن می گفت با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به توسعه فعالیت های اکتشافی انجام شده طی ۵ ساله اخیر در ۳ حوزه کاری شامل سنگ آهن، زغال سنگ و پلی متال و شورابه ها از رقم ۲۲ هزار متر در سال ۹۰ به ۸۰ هزار و ۵۰۰ متر در انتهای سال ۹۴ رسید. وی افزود: نتایج اکتشاف ذخایر جدید نشان می دهد که در حوزه زغال سنگ کک شو و حرارتی حدود ۳۵۰ میلیون تن در محدوده های البرز مرکزی و ایران مرکزی (شهرستان طبس) و نیز حدود ۳۰۰ میلیون تن سنگ آهن در ایران مرکزی (استان های یزد و کرمان) اکتشاف شده است. در حوزه پلی متال و شورابه ها نیز با دریافت پهنه های اکتشافی جدید تاکنون ۹ میلیون تن ذخیره کانسنگ طلا و حدود ۲۵ هزار تن ذخیره جدید آنتیموان، افزوده شد.

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با بیان اینکه این شرکت در سال ۹۲ در لیست واگذاری ها قرار داشت، گفت: با تلاش وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سایر مسئولان، سرانجام در سال ۹۳ این شرکت از لیست واگذاری ها خارج شد و امور اجرایی بخش معدن ایمیدرو به این شرکت به عنوان «بازوی اجرایی» سپرده شد.

وی ادامه داد: از سال ۹۲، اقداماتی همچون افزایش تولید محصولات مجتمع های تحت پوشش شرکت، حل و فصل و تسویه نهایی ۵ فقره دعاوی مهم شرکت، تدوین استراتژی شرکت، راه اندازی دوباره کارخانه پتاس خور و بیابانک، ثبت رکورد جدید عملیات حفاری اکتشافی ، پیش راه اندازی پالایشگاه قطران زرند، دریافت بخش زیادی از مطالبات معوقه شرکت و غیره انجام شد.

جعفری با اشاره به تدوین استراتژی جدید شرکت از اواخر سال ۹۲ تدوین و اجرایی شدن آن درسال ۹۳ با فرض دولتی ماندن شرکت، تصریح کرد: تدوین این استراتژی حدود ۸ ماه زمان برد و بیش از ۳۰ نفر از مدیران و کارشناسان شرکت در تدوین این استراتژی حضور فعال داشتند. البته مشاور حقیقی و نماینده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در راهبری آن، شرکت را همراهی کردند.

به گفته وی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در معادن زیر مجموعه خود طی سه سال گذشته، درمجموع ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن خاک روی، ۱۸۴ هزار تن کنسانتره فسفات، ۲۶ هزار تن کنسانتره آهن، ۳۱ هزار تن کنسانتره نفلین سینیت، ۷۶۴ کیلوگرم شمش طلا، ۴ میلیون و۴۶۰ هزار تن سنگ آهک دانه بندی، ۵ هزار تن کنسانتره سرب، ۸۶۶ هزار تن کک متالورژی و ۱۲ هزار تن فروکروم آلیاژی تولید کرد. این شرکت علاوه بر محقق ساختن برنامه ها، در سال ۹۴ نیز در همه واحدهای خود رشد۲۰ درصد را به ثبت رساند.