افزایش تولید جهانی بوکسیت

گزارش جدید موسسه پژوهشی بی‌ام‌آی‌ریسرچ حکایت از افزایش تولید جهانی بوکسیت در سال‌های آینده دارد. این افزایش، برآمده از پروژه‌های جدیدی است که در استرالیا وارد مدار تولید می‌شود.

تولید هند هم بالا می‌رود و اندونزی نیز در پی پایان ممنوعیت صادرات کانی این ماده معدنی، بار دیگر به بازار وارد می‌شود.
به گزارش صمت به نقل از ماینینگ، بنا بر گفته موسسه بی‌ام‌ای، اندونزی به دنبال آن است تا تبدیل به بازیگر بزرگ و مهمی در بازار جهانی بوکسیت شود و قصد دارد سهم خود را از صادرات این ماده به چین دوباره به‌دست آورد.
در واقع بی‌ام‌آی پیش‌بینی می‌کند متوسط رشد تولید بوکسیت اندونزی در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۷ میلادی (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۶ خورشیدی) در هر سال ۲۴/۴ درصد باشد. این رقم در حالی عنوان می‌شود که در ۱۰ سال گذشته، متوسط رشد تولید اندونزی سالانه ۷۷/۱ درصد بود.
بی‌ام‌ای می‌افزاید: انتظار می‌رود تولید اندونزی از ۷/۵میلیون تن در امسال میلادی به ۴۳/۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ میلادی رشد کند.
بی‌ام‌آی همچنین می‌گوید کاهش ممنوعیت صادرات اندونزی به شرکت‌های مستقر در این کشور این امکان را داده که با قدرت بیشتری به بازارها برگردند.
اوایل تابستان گذشته، دولت اندونزی به شرکت «پی‌تی دینامیکا سِهاترا ماندیری» اجازه داد که ۲/۴ میلیون تن بوکسیت صادر کند و اواخر تابستان، شرکت معدنی «پی‌تی‌لامان» موفق به دریافت سهمیه صادرات سالانه ۲/۹ میلیون تن بوکسیت شد.
همچنین اوایل بهار سال گذشته، وزارت معادن اعلام کرد به شرکت «پی‌تی آنِکا تام‌بَنگ» پیشنهاد صادرات ۲/۷میلیون تنی کانی نیکل و ۸۵۰ کیلوتنی بوکسیت را داده است.
هر چند ورود اندونزی برای استرالیا یک تهدید به شمار می‌آید، اما این کشور همچنان بزرگترین تولیدکننده بوکسیت در جهان است و بنا بر گفته بی‌ام‌ای انتظار می‌رود همچنان این جایگاه را در اختیار داشته باشد؛ جایگاهی که به دلیل حضور در بازار چین و ادامه رشد پایدار تولید این محصول به‌دست آورده است.
این گزارش می‌افزاید چنین رشدی در تولید به پشتوانه توسعه فعالیت ریوتینتو در معدن وِیپا و علاوه بر این معدن در پروژه جدیدی به نام «آمرون» به وجود آمده است.
ریوتینتو در فصل سوم سال گذشته میلادی، رشد سالانه ۴ درصدی برابر با ۱۲/۹ میلیون تن را در تولید بوکسیت گزارش کرد و این رشد را به دلیل عملکرد قوی به‌دست آورد که این شرکت استرالیایی در معادن «گُو» و «ویپا» از خود نشان داده بود.
بی‌ام‌آی همچنین در ادامه گزارش توضیح می‌دهد که شرکت آلومینیوم امریکایی «آلکوآ» تصمیم دارد ظرفیت صادرات بوکسیت را رشد دهد و این رشد را از عملیات معدنی که در استرالیای غربی دارد، حاصل می‌کند تا پاسخگوی تقاضای رو به رشد چین باشد.
بی‌ام‌آی در ادامه این گزارش به هند اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: انتظار می‌رود هند به طور مشابه، تولید بوکسیت خود را افزایش دهد؛ افزایشی که از ۳۰/۹ میلیون تن در امسال میلادی به ۴۹/۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ میلادی خواهد رسید.
این افزایش به پشتوانه حکم حکومتی دولت هند است که بر آن اساس تصمیم دارد تقاضای داخلی آلومینیوم با بوکسیت تولیدشده در هند را تامین کند و در نتیجه انتظار می‌رود در منطقه معدن‌خیز اودیشا تولید بوکسیت ۵ برابر شود.
بی‌ام‌آی در ادامه و با ارائه دیدگاهی نه چندان خوشبینانه، تولید بوکسیت چین را در وضعیت رکود پیش‌بینی می‌کند و دلیل آن را کاهش کیفیت ذخایر می‌داند.
علاوه بر این موضوع، دلیل دیگر این رکود، ابتکار عمل چین در ادغام و یکپارچه‌سازی این بخش در سال‌های پیش رو است.
بی‌ام‌آی در ادامه پیش‌بینی می‌کند محصول بوکسیت چین در بالاترین میزان از ۶۶/۱میلیون تن در امسال به ۷۶/۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ میلادی برسد.
این ارقام نشانگر متوسط رشد سالانه ۱/۷ درصدی است در حالی که در ۱۰ سال گذشته، این کشور سالانه به طور متوسط ۸/۳ درصد رشد تولید داشت و رقم ۱/۷نشانگر افت چشمگیر تولید بوکسیت در چین به شمار می‌آید.

2804.jpg

منحنی قرمز قرار گرفته بر نمودار، نشانگر روند تولید بوکسیت در جهان است. رنگ‌های آبی تیره نیز حجم تولید استرالیا، آبی روشن تولید چین، صورتی تولید هند، طوسی تیره تولید اندونزی و طوسی روشن تولید برزیل را نشان می‌دهند. خط عمودی، نشانگر حجم تولید در واحد میلیون تن است. خط افقی، سال‌های ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) تا ۲۰۲۷ میلادی (۱۴۰۶ خورشیدی) را نشان می‌دهد. ارقام مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ میلادی، برآورد بی‌ام‌آی و ارقام مربوط به سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ خورشیدی) پیش‌بینی این موسسه را به تصویر می‌کشد.
منبع: سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و بی‌ام‌آی‌ریسرچ