افزایش ذخایر ۵ ماده معدنی استراتژیک تا پایان سال

تهران- ایرنا- رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از احتمال افزایش ذخایر ۵ ماده معدنی استراتژیک طلا، مس، روی، زغال سنگ و سنگ آهن تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،
مهدی کرباسیان افزود: ارزش ذخایر فعلی معادن کشور به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار می رسد که تنها بخش ناچیزی از اکتشاف انجام شده در یکصد سال اخیر با توجه به مساحت کشور است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۳، عملیات اجرایی برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع آغاز شد و به رغم بودجه پایین و کمبود نقدینگی، سال گذشته بودجه مناسبی برای این بخش اختصاص یافت که با اقدامات صورت گرفته پیش بینی می شود تا پایان امسال، خبرهای خوشی از افزایش ذخایر معادن طلا، مس، روی، زغال سنگ و سنگ آهن اعلام شود.
به گفته کرباسیان، ایمیدرو در سال ۱۳۹۴، یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال در بخش اکتشاف معادن هزینه کرده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو به افزایش ذخایر معادن سنگ آهن سنگان از ۹۰۰ میلیون تن به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن اشاره کرد و گفت: اکنون ۹ کارخانه فرآوری کنسانتره و گندله در این منطقه در حال احداث است که نخستین کارخانه (گندله سازی پنج میلیون تنی فولاد مبارکه) تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال آینده نیز واحد پنج میلیون تنی شرکت اوپال و نیز واحد ۲.۵ میلیون تنی گندله شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در منطقه سنگان به بهره برداری می رسد.
کرباسیان یادآور شد: تا سال گذشته واردکننده گندله بودیم و با طرح های افتتاحی جدید، دیگر واردات گندله نخواهیم داشت.