اولویت جدید صندوق بیمه معدنی؛ فرآوری با ارزش افزوده بالا

مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از صدور ۵۷ فقره بیمه نامه معدنی به ارزش ۵۰۹ میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد و در عین حال رویکرد جدید این صندوق را «اولویت دهی به فرآوری مواد معدنی با ارزش افزوده بالا»، ذکر کرد.

به گزارش ماین نیوز، محمد رضا عربی مزرعه شاهی با اعلام این مطلب درباره عملکرد سال ۹۴ تصریح کرد: از این میزان، ۴۷ فقره بیمه نامه به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال «سرمایه گذاری» و ۱۰ فقره بیمه نامه به ارزش ۳۸۴ میلیارد ریال «اعتباری» بوده است.

وی افزود: در بخش سرمایه گذاری، ۵ فقره بیمه نامه به ارزش ۶۸ میلیارد ریال به منظور تجهیز و آماده سازی معادن زغال سنگ صادر شد و مابقی برای معادن با طبقات مختلف مواد معدنی از جمله سنگ های تزیینی، فلزی، زغال سنگ و کانی های صنعتی صادر شد. بیمه نامه های اعتباری در حوزه فرآوری (واحدهای تلفیقی فرآوری سنگ آهن و سرب و روی، واحد خردایش پودرهای میکرونیزه یا خاک های صنعتی و واحد سنگبری) و بهره برداری (مواد طبقه یک، کانی های صنعتی و زغال سنگ) بود.

بیمه نامه استمهالی
مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی با بیان اینکه طی سال گذشته، ۱۸ فقره بیمه نامه استمهالی صادر شده است، اظهار داشت: این نوع بیمه نامه به منظور کمک به معدنکاران و حمایت از این فعالیت ها در نظر گفته شده و طبق آن، معدنکاران می توانند مطالبات معوقه بانک را در مهلت جدید پرداخت کنند.
وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری، ۶ فقره بیمه نامه به ارزش ۳۱.۸ میلیارد ریال صادر شده است که یک فقره از آن به ارزش ۱۴ میلیارد ریال در بخش اعتباری برای یک معدن سنگ آهن صادر شد و بقیه مربوط به بخش سرمایه گذاری در معادن فلزی، کانی های صنعتی و سنگ های تزیینی است.
عربی مزرعه شاهی با اشاره به اینکه طبق رویکرد جدید صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، اعطای بیمه نامه به طرح های فرآوری با ارزش افزوده بالا در اولویت است، گفت: طی ماه های گذشته، ۲۰ طرح فرآوری به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد ریال درخواست شده که در حال بررسی کارشناسی و صدور بیمه نامه طی فرآیندهای مربوطه هستند.
وی ادامه داد: تعدادی از این طرح ها در حوزه مس، طلا، کنسانتره آهن، پودر میکرونیزه، فرآوری بنتونیت، گچ، پتاس و سایر کانی های فلزی و غیر فلزی است که دارای ضریب اشتغال آفرینی قابل توجهی هستند.