ایران ۵۵ میلیارد تن ذخایر زمین‌ شناسی دارد

کاشان – ایرنا – معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بر پایه برآوردها و بررسی‌ها، ذخایر زمین شناسی ایران حدود ۵۵ میلیارد تن است.

علیرضا شهیدی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع تولید فولاد در آران‌ و بیدگل به خبرنگاران بیان کرد: ذخیره قطعی زمین شناسی کشور البته حدود ۳۳ میلیارد تن است که در سال گذشته نزدیک به ۴۵۰ میلیون تن در سطح معادن برداشت داشتیم.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی برداشت از معادن کشور در سال ۹۷ تصریح کرد: بر اساس هدف‌گذاری جدید از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری و در این راستا عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات این مواد اعمال می‌شود.

معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: هدف اصلی این است که بتوانیم با اکتشاف منابع معدنی جدید، نیازهای زنجیره معدن‌کاری و صنایع وابسته را در کشور را تامین کنیم.

او در پاسخ به سهم بهره‌برداری از دریاچه نمک نیز گفت: در زمینه اکتشاف مواد معدنی در کشور نگاه‌ها به منابع، ملی است و اینکه در استان‌ها چه میزان بهره‌برداری صورت بگیرد، با کارهای کارشناسی قابل حل بوده و جای نگرانی نیست.

میزان کل صادرات مواد معدنی کشور از نظر وزنی در سال گذشته افزون بر پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن و مبلغ ۹.۲ میلیارد دلار ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بود که برای امسال نیز برآورد شده عددی مشابه به دست آید و افزون‌بر ۱۲۱ کشور صادرات ایران در این بخش را جذب کنند.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم تولید بخش معدن در چهار فصل منتهی به تابستان ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵۹.۲ درصد رسید که نسبت به بهار امسال رشد ۰.۳ درصدی نشان می‌دهد.

استان اصفهان با ۸۲۸ معدن در حال بهره‌برداری یکی از قطب‌های معدنی و صنایع وابسته به آن در کشور به شمار می‌رود که با ایجاد هشت هزار و ۹۹۱ فرصت شغلی، سرمایه‌گذاری ثابت ۶ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریالی دارد.

آران‌وبیدگل با جمعیت بیش از ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و  ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.