بازار سرمایه نیازمند محرک قوی

بازار سرمایه برای رشد مداوم و پایدار، پس از اجرایی شدن برجام و رفع کامل تحریم‌های بین‌المللی نیازمند محرک قوی است.

در حال حاضر قیمت سهام صنایع بزرگ و تاثیرگذار بازار سرمایه در محدوده مناسبی قرار دارد و برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب است. به عبارت دیگر در صورتی که تحولات سیاسی یا اقتصادی خاصی در کشور اتفاق نیفتد، این گروه از صنایع که از ظرفیت‌های بالایی برای رشد برخوردار هستند، اگر محرک قوی برای حرکت آنها مهیا شود، در مسیر صعودی پایدار قرار می‌گیرند.
به طور قطع بازار سرمایه در آینده روزهای بهتری را سپری خواهد کرد اما در این میان برخی از صنایع به دلیل ظرفیت بالاتر و در صورت تحقق همه موارد، زودتر از دیگر صنایع رشد خود را آغاز می‌کنند.
برای نمونه صنعت بانکداری در صورت تحقق شرایط مناسب می‌تواند به عنوان یکی از صنایع پیشرو بازار عمل کرده و رشد خوبی را تجربه کند. این صنعت برای رونق نیازمند آن است تا بتواند با بانک‌های بزرگ خارجی ارتباط برقرار کرده و از طریق سوئیفت نیز ارتباط راحت‌تری با بانک‌های مختلف از سراسر دنیا داشته باشد. صنعت خودرو نیز می‌تواند در صورتی که یک عامل بنیادی و قوی داشته باشد، در روند صعودی پایداری قرار بگیرد، زیرا این گروه با نهایی کردن قراردادهای خودرویی با کشورهای دیگر و همچنین راه‌اندازی خط تولید خودروهای جدید می‌تواند در مسیر سودآوری قرار گیرد.
گروه پتروشیمی و پالایشی نیز دارای قابلیت‌های زیادی برای پیشتازی در بازار سرمایه است و در صورتی که حجم فروش در شرکت‌های این گروه افزایش یابد، به طور قطع شرکت‌های این گروه با سودآوری بالایی رو به رو خواهند شد و سهام شرکت‌های پتروشیمی نیز با رشد مواجه شده و از اقبال بازار برخوردار می‌شوند.

محمدحسین صدرایی / عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار سرمایه