بانک ها در ارائه تسهیلات با بهره برداران معادن همکاری کنند

تهران – ایرنا – مدیر کل دفتر بهره برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک‌ها باید با بهره برداران معادن در ارایه تسهیلات همراهی کنند.

به گزارش روز یکشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «کاووس قاسمی» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: براساس ماده ۹ قانون معادن، بانک‌ها موظفند پروانه بهره‌برداری را به عنوان وثیقه بپذیرند اما هنوز اقدامی نشده است.
وی ادامه داد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی این ریسک را پذیرفته است و با همه این شرایط، بانک‌ها رغبتی برای ارایه تسهیلات ندارند.
مدیر کل دفتر بهره برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بهره برداران معدن در کشور ما حمایت مالی نمی‌شوند و به دلیل محدودیت منابع مالی، تسهیلات بیشتر به معادن زغال سنگ پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: بانک‌ها به طور کلی درحد انتظار با بخش معدن همراه نیستند و ریسک آن را نمی‌پذیرند .

پایین بودن عمق اکتشافات
قاسمی با اشاره به پایین بودن عمق اکتشافات معدنی گفت: عمق اکتشافات معدنی در کشور ما زیر ۵۰ متر است در حالی که متوسط اکتشاف عمقی در جهان، بیش از ۲۵۰ متر است.
وی افزود: برای رسیدن به این عدد، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. در حال حاضر به ذخایر نزدیک به زمین اکتفا کرده‌ایم در حالی که توان اکتشافی ما بالاتر است .
مدیر کل دفتر بهره برداری معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بهره برداری از ذخایر موجود آهن، موفق عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: در سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیون تن صادرات سنگ آهن صورت گرفته اما اکنون به کمتر از ۷ میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه اکنون، در حال حرکت به سمت زنجیره ارزش و کاهش صادرات خام سنگ آهن هستیم، اظهار داشت: در زمینه فولاد، کاشی و سیمان بسیار موفق بودیم و در سایر صنایع دارای مزیت نظیر سرب و روی و مس، بخش خصوصی وارد شده است.