بورس در شرایط اقتصادی کنونی معنا ندارد

منصور معظمی روز پنجشنبه در نشست اعضای شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: شب گذشته در نشستی با حضور رئیس جمهوری، تصمیم خوبی برای شرایط بورس گرفته شد تا از این پس کالاها گزینش شده و به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس عرضه شود که با اجرایی شدن این تصمیم بخشی از نگرانی های تولید کنندگان برطرف می شود.
وی اظهار داشت: در حوزه فولاد نیز با حضور رئیس جمهوری تصمیم هایی گرفته شد که با ابلاغ دستورالعمل جدید در این حوزه طی دو هفته آینده بازار در این بخش متعادل می شود.
معظمی گفت: در حوزه خودرو نیز روز گذشته هشت میلیون نفر در سایت سایپا نام نویسی کردند و با تصمیماتی که اخیرا اتخاذ شده، التهاب بازار خودرو رفع می شود.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در هر حال اقتصاد یک علم است و بازار تابع عرضه و تقاضا است.
وی اظهار داشت: شرایط بسیار حساس است، باید یاد بگیریم که کشور را به صورت سیستمی اداره کنیم، سیستم مجموعه ای از عواملی است که با همدیگر تعامل منطقی دارند، باید همه عوامل در کنار هم قرار گیرند تا رضایتمندی ایجاد کنند زیرا غیرممکن است که دولت به تنهایی بتواند مشکلات را حل کند.
وی گفت: سناریوهای دشمن بسیار هوشمندانه است لذا باید مکانیزم برخورد با آنها نیز هوشمندانه باشد که این مکانیزم در سایه همکاری دولت، مردم، بخش خصوصی و قوای مقننه و قضائیه امکان پذیر و قابل اجراست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشتر نقل و انتقالاتی در حوزه ارز صورت گرفت که دولت راهی جز کنترل آن نداشت و وقتی نرخ ارز تثبیت و اعلام شد، همه اقتصاددانان با هر نگرش سیاسی بر آن صحه گذاشتند.
وی اظهار داشت: تامین ارز برای کالاها در سه گروه تقسیم بندی شد که در گروه اول ۲۵ قلم کالای ضروری با نیاز ۲۰ میلیارد دلار ارز قرار گرفت و دولت تصمیم دارد به هر نحو ممکن این میزان ارز را تامین کند.
معاون وزیر صنعت گفت: گروه دوم نیز مربوط به بازار ثانویه ارز می شود تا بخش تولید از طریق این بازار و سامانه نیما، ارز مورد نیاز خود را تامین کند.
معظمی افزود: در صدد هستیم ارز حاصل از صادرات مواد معدنی را به گروه دوم اختصاص دهیم لذا تصمیماتی در حوزه صنایع پتروشیمی و فولاد گرفته شده که از فعالان اقتصادی انتظار همکاری برای آوردن ارز به بازار داریم که این همکاری هنوز صورت نگرفته است.