تامین مالی طرحهای صنعت ومعدن در دولت یازدهم با رویکرد اقتصاد مقاومتی تداوم دارد

تهران -ایرنا – موضوع تامین مالی طرحهای صنعت و معدن در دولت یازدهم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و در چارچوب برنامه های توسعه تداوم دارد و این مهم در پروژه های زیربنایی، به ویژه بخش های نیروگاهی، صنایع هوایی و خطوط ریلی پیگیری شده و بانک صنعت و معدن با همکاری دیگر بانک ها در این مسیر گام برمی دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بررسی آمار عملکرد بانک مزبور نشان می دهد، طی چهار سال گذشته هفت طرح نیروگاهی با استفاده از یکهزار و ۲۱۵ میلیون دلار تسهیلات توسط بانک صنعت و معدن به بهره‏برداری رسیده است.

** تامین مالی واحدهای پتروشیمی
براساس تسهیلات اعطایی بانک یاد شده در دوره چهار ساله (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶)، در بخش پتروشیمی کشور برای ۶ هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
همچنین با اعطای تسهیلات بیش از۸۵۰ میلیون یورویی ساخت سه مجتمع بزرگ پتروشیمی به مورد اجرا درآمد که فاز دوم کاویان ( واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی )، لرستان ( کیلومتر ۱۲ جاده خرم آباد – کوهدشت ) و مهاباد ( محور ارومیه – مهاباد) را شامل می شود.
** میزان تسهیلات اعطایی برای فاز دوم کاویان ۳۸۹ میلیون یورو و ایجاد اشتغال مستقیم یکهزار و ۵۵۰ نفر اعلام شد .
فاز دوم پتروشیمی کاویان دارای ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن محصول پتروشیمی(اتیلن) را به همراه داشت و در فروردین ماه ۹۶ توسط رییس جمهوری در منطقه عسلویه افتتاح شد .
آغاز بهره برداری از فاز دوم این مجتمع ،ظرفیت تولید پتروشیمی کاویان سالانه به ۲ میلیون تن اتیلن افزایش یافته است .
فاز دوم پتروشیمی کاویان به عنوان بزرگترین تولید کننده اتیلن منطقه خاورمیانه از ظرفیت تولید سالانه بیش از یک میلیون تن اتیلن برخوردار شده که با بهره برداری رسمی از این واحد، خوراک مورد نیاز طرح های مسیرخط لوله اتیلن غرب همچون مجتمع های پتروشیمی کردستان،لرستان،مهاباد،پلی اتیلن ایلام و .. تامین خواهد شد.

** علاوه بر کاویان، پتروشیمی لرستان که تولید کننده سالانه ۳۰۰ هزار تن اتیلن سبک وسنگین خطی و ۳۰ هزارتن بوتن -۱ است، از دیگر واحد های تامین مالی شده توسط بانک مزبور است.
برای این واحد پتروشیمی ۲۳۳ میلیون یورو تسهیلات از سوی بانک یاد شده، اختصاص یافت که اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر را فراهم کرد .
پتروشیمی لرستان درسه فاز راه اندازی شده که نخستین آن شامل سرویس های جانبی در شهریورماه ۹۲ بود، دومین فاز مربوط به تولید بوتن -۱ بود و در فروردین ۹۳ راه اندازی شد و فاز نهایی در دهه فجر ۹۳ به افتتاح رسید و پلی اتیلن سبک و سنگین خطی تولید می کند.

** پتروشیمی مهاباد که در خرداد ماه ۹۵ توسط رییس جمهوری افتتاح شد، از ۲۳۳ میلیون یورو تسهیلات بانکی بهره گرفت و اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر را فراهم کرد .
مجموع سه طرح پتروشیمی کاویان، لرستان ومهاباد امکان اشتغال مشتقیم ۲ هزار و ۹۵۰ نفر را فراهم ساخت .
همچنین طرح های پتروشیمی مسجدسلیمان ( خوزستان)، پتروشیمی ایلام ( ایلام )، پتروشیمی هنگام ( عسلویه )، و پتروشیمی بوشهر با ۱.۳ میلیارد یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا است که با اتمام آنها، انتظار می رود اشتغال مستقیم ۲ هزار و ۷۰۰ نفر فراهم شود.
تصویب حدود ۷۰۰ میلیون یورو برای طرح های پالایشگاه میعانات گازی و پالایشگاه گاز بیدبلند نیز از دیگر اقدامات این بانک محسوب می شود که در چارچوب تأمین مالی طرح های پتروشیمی، نفت و گاز صورت گرفته است.
بانک مزبور برای طرح های مزبور ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون یورو تسهیلات اختصاص داد که برخی از این طرح ها در دوران چهارساله ( ۹۶ – ۱۳۹۲) به بهره برداری رسیده و برای هزاران نفر شغل ایجاد شده است.
علاوه براین بانک صنعت و معدن در دوره یاد شده با هماهنگی و پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران، به پیمانکاران میادین گاز پارس جنوبی و صادرات محصولات نفتی، در مجموع به میزان یک میلیارد دلار تأمین مالی انجام و پرداخت، که نتیجه آن تسریع در راه اندازی فازهایی از میدان پارس جنوبی شد.
تمامی طرح های پتروشیمی تامین مالی شده از ظرفیت صادرات محصولات خود به بازارهای جهانی برخوردارند و علاوه بر ارزآوری برای کشور، امکان اشتغال جوانان تحصیلکرده را فراهم می کند.
همچنین علاوه بر صنایع پایین دستی پتروشیمی، با بهره برداری از واحدهای یاد شده، پیامد توسعه استان های مختلف کشور را به دنبال دارد.

** سهم ۵۰ درصدی از ظرفیت فولاد
بررسی ها نشان می دهد که بانک صنعت و معدن تامین مالی ۵۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور را برعهده گرفته و اکنون یازده طرح فولادی نیز با تسهیلات این بانک در حال اجراست .
تامین مالی هفت طرح فولاد استانی ‘ سپید دشت ( چهارمحال و بختیاری)، نی ریز ( فارس)، قائنات ( خراسان جنوبی)، شادگان ( خوزستان)، سبزوار ( خراسان رضوی )، بافت ( کرمان ) و میانه ( آذربایجان شرقی ) ‘ که در قالب فاینانس چین صورت گرفته، از اقدام های مهم در این بخش است .
واقعیت اینکه گـشایش خطوط اعتباری چین برای طرح های فولادی کشور به عنوان موفقیتی برای این بانک به حساب می آید که با همکاری وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی و امورخارجه صورت گرفت.
هفت طرح فولاد استانی که از سال ۱۳۸۵ به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود، از نیمه دوم سال ۹۲ در دست اجرا قرار گرفت و علاوه بر افتتاح واحد آهن اسفنجی فولاد سپید دشت در آذرماه پارسال، قرار است در فصل بهار امسال نیز فازهایی از سه طرح دیگر به بهره برداری برسد.
علاوه براین، حمایت های دولت یازدهم و اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن برای شرکت فولاد ازنا که ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی دارد در استان لرستان، پس از هشت سال توقف،آن را فعال ساخت و بهره برداری از فاز نخست آن برای سال ۹۷ پیش بینی شده که امکان اشتغال ۹۰۰ نفر را فراهم می سازد.
این واحد صنعتی قرار است نسبت به تولید ورق فولادی بالای پنج میلیمتر اقدام کند .

** قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان
بانک صنعت و معدن علاوه بر نیروگاه، پتروشیمی، فولاد، در حوزه حمل ونقل ریلی نیز فعال است و در این ارتباط نسبت به فعال سازی اعتبار اسنادی مربوط به پروژه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان اقدام کرده و با بانک های چینی، اروپایی و روسی برای اخذ خطوط اعتباری بلند مدت برای تأمین مالی پروژه های ملّی و زیربنایی در حال رایزنی است است.
انتظار می رود که قطار سریع السیر مزبور در مدت دو ساعت از مبدا به مقصد برسد و برای آن ۱.۸ میلیارد دلار تامین مالی شده است .
همچنین مطالعات قطار سریع السیر تهران – مشهد که طول مسافت را در مدت ۶ ساعت طی خواهد کرد، در دست انجام است و برای آن حداقل ۲.۲ میلیارد دلار اعتبار پیش بینی شده است .

** طرح رونق تولید و صنایع کوچک و متوسط
بانک صنعت و معدن از ابتدای اجرای طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۵ تا ابتدای اردیبهشت ماه جاری مبلغ دوهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط در سطح ۳۱ استان کشور پرداخته است .
تسهیلات یاد شده به تعداد یکهزار و ۵۶۵ طرح در استانها پرداخت شده و تاثیر مهمی در اشتغالزایی و بهبود شرایط کسب و کار کشورمان داشته است.
استان های اصفهان، تهران و قم به ترتیب بیشترین میزان تسهیلات طرح رونق تولید بانک صنعت و معدن را که به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری بانک های کشور به اجرا درآمده به خود اختصاص داده اند.
به گزارش ایرنا، آمارهای منتشر شده از سوی بانک صنعت و معدن نشان می دهد در دولت یازدهم ۲۵۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع کشور پرداخت کرده و بیش از ۶۱۷ طرح صنعتی افزون بر ۶۰ هزار و ۳۴ میلیارد ریال از تسهیلات این بانک برخوردار شده اند.
تامین تسهیلات برای واحد های کوچک ومتوسط کشور در واقع راهکاری برای برون رفت از رکود پیش بینی شده و با توجه به نامگذاری امسال به عنوان ‘ اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال ‘ انتظار می رود این منابع نقش موثری در رونق اقتصادی به دنبال داشته باشد .
بانک صنعت و معدن با وجود اینکه یک پنجاهم دیگر بانک ها جذب سپرده دارد، از لحاظ عملکردی در بین آنها رتبه سوم را به خود اختصاص داده است .