تشکیل کنسرسیوم توسعه‌ای در صنایع معدنی استان‌ها الزامی است

خداداد غریب پور روز یکشنبه در بازدید از روند اجرای کارخانه الکترود گرافیتی اردکان بابیان اینکه این طرح از اهمیت بسزایی در صنعت فولاد برخوردار است، افزود: با توجه به ظرفیت‌های این طرح و سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیون یورویی در آن ، باید بر اساس شاخص‌های موجود، اشتغالزایی این مجموعه افزایش یابد.
مدیرعامل ایمیدرو اضافه کرد: این نهاد باهدف تسهیل در فعالیت طرح، تا نیمه اسفند ماه موارد مربوط به سهامداری را مشخص می‌کند، تا شرایط برای تزریق منابع مالی جدید به طرح فراهم شود.
این مسئول تأکید کرد: سهامداران طرح الکترود گرافیتی اردکان به نسبت سهم خود، تأمین مالی این طرح را در دستور کار قرار دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه دولت در تقویت صنعت با محور بخش خصوصی را یادآور شد و تصریح کرد: به‌طور حتم دولت در تعیین تکلیف امور و حل مشکلات چنین طرح‌هایی که تأثیرگذاری بالایی در صنعت دارد، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
ابوالقاسم مختاری مجری طرح الکترود گرافیتی اردکان نیز با ارائه گزارشی اظهار داشت: ظرفیت تولید کارخانه سالانه ۳۰ هزار تن و قابل توسعه تا ۴۵ هزار تن است.
به گفته وی، اشتغال‌زایی کارخانه در زمان تولید ۵۷۷ نفر و غیرمستقیم چهار هزار نفر است.
مختاری بابیان اینکه اهمیت طرح به این دلیل است که با افتتاح این واحد، صنعت فولاد کشور از واردات الکترود بی‌نیاز خواهد شد.
وی یادآور شد: الکترود گرافیتی هیچ جایگزینی در صنعت فولاد ندارد، درنتیجه فناوری آن در دنیا خاص به‌ شمار می‌رود این در حالی است در آسیا تنها چین، هند و ژاپن تولید این محصول را در اختیار دارند.
این کارخانه در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار در ۱۵ کیلومتری اردکان و در مسیر راه ترانزیتی تهران- یزد – بندرعباس در دست‌ساخت.
به گفته مختاری، در این کارخانه از جدیدترین فناوری روز دنیا استفاده می‌شود علاوه بر این در طراحی آن با بیشترین حساسیت نسبت به آلودگی و کاهش مصرف انرژی و آب انجام‌شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه به اردکان از مجتمع صنعتی معدنی چادرملو و گندله‌سازی این شهرستان بازدید کرد .
طرح الکترود گرافیتی ازجمله طرح‌های راکد صنعت فولاد بود که از زمان دولت یازدهم دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و مرداد ۱۳۹۳ به همت ایمیدرو و نماینده اردکان شرکتی به نام شرکت الکترود اردکان با سهامداری ایمیدرو، شرکت فولاد مبارکه، فولاد خراسان، شرکت چادرملو و شهرداری اردکان تشکیل شد.
مرکز شهرستان ۹۸ هزارنفری اردکان هم در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.