تعامل مثبت دولت و بخش خصوصی در توسعه اکتشافات معدنی

دومین همایش بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی، ۸ تا ۱۰ بهمن امسال برگزار خواهد شد.

از این‌رو تا زمان برگزاری این همایش، نشست‌های ماهانه برگزار می‌شود. نشست این ماه نیز در سالن اجتماعات خانه معدن ایران با حضور نمایندگان اکتشاف کشور برگزار شد.
این نشست با حضور عباس گل محمدی، معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و کوروش شعبانی، رئیس کارگروه اکتشافات معدنی خانه معدن ایران برگزار شد. در این نشست به برقراری تعامل مثبت میان دولت و بخش خصوصی در زمینه اکتشافات معدنی تاکید شد.

محورهای همایش
در ابتدای نشست، عباس گل‌محمدی با بیان اینکه در جلسه‌های ماهانه گذشته، پنل مرتبط با منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع نهایی شد، گفت: این پنل با محوریت اکتشاف، طراحی و تدوین شده است که به نظر من به رفع موانع موجود بین سازمان‌ها و جامعه اکتشافی کشور کمک شایانی خواهد کرد. ما امیدواریم که خروجی این پنل قدم مثبتی در راستای حل معضل جامعه اکتشاف کشور باشد.
وی با اشاره به محورهای همایش، گفت: نقاط قوت و ضعف در زمینه اکتشافات معدنی بررسی شده و در نهایت چند محور کلی برای این همایش طراحی و تدوین شد که عبارتند از تدوین استراتژی اکتشاف مواد معدنی در کشور، سرمایه‌گذاری و روش‌های جذب سرمایه، رفع کمبود نقدینگی، توانمندسازی منابع انسانی و آموزش تخصصی نیرو‌های اکتشاف از طراحی تا حفاری و استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: پس از مشخص شدن سرفصل‌های همایش، پوستر این همایش را طراحی و نهایی کردیم. قرار است این همایش با نام اختصاری ایران جیمکس در جامعه بین‌المللی در صنعت نمایشگاهی ایران مطرح شود. ما امیدواریم این همایش بتواند جایگاه خود را در تقویم نمایشگاه تخصصی اکتشافات معدنی تثبیت کند.
وی در ادامه افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به همراه خانه معدن با شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط جلسه‌هایی را برگزار کرده تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن این همایش را برگزار کنیم. گفتنی است در ۶ سال گذشته، همایشی با عنوان اکتشافات معدنی در کشور برگزار نشده اما این نیاز از سوی فعالان این حوزه بسیار احساس شد. از این‌رو با حمایت جامعه معدنی، برگزاری این همایش در دستور کار قرار گرفت.
معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه برگزاری همایش، منجر به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و متولیان بخش اکتشاف خواهد شد، گفت: یکی از اهداف همایش، موضوع جذب و برقراری همکاری بین‌المللی با فعالان این حوزه در خارج از کشور است. از این‌رو از شرکت‌های خارجی همراستا با سیاست‌های کلی همایش دعوت کردیم در این جلسه حاضر شوند تا بتوانیم از توان و ظرفیت کارشناسان آنها در این زمینه بهره بگیریم.
گل‌محمدی با بیان اینکه در ۳ روز همایش، تعداد قابل توجهی پنل و کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد، بیان کرد: این همایش، زمینه مناسبی برای دستاوردهای شرکت‌های مرتبط و معرفی شرکت‌ها دارد. این پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند در آینده به نقشه راه فعالان معدنی تبدیل شوند.

برون‌سپاری در سازمان یک اصل است
وی در ادامه بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، تا حدودی فعالیت‌های معدنی کاهش پیدا کرده است.
شرکت‌های مهندسی مشاور نیز آسیب‌های جدی دیدند. به عبارت دیگر حاکم شدن رکود در فعالیت‌های معدنی، منجر به تعطیلی بسیاری از شرکت‌های معدنی و به نوعی غیر فعال شدن بدنه تخصصی کشور شده است.
به همین دلیل کارگروه تخصصی مسائل فنی اکتشافات کشور تشکیل شد.
گل‌محمدی با بیان اینکه در نقشه راه معدن به اکتشافات معدنی توجه ویژه شده است، گفت: حجم وسیعی از اعتبارات برای تهیه نقشه ژئوشیمی و مطالعات ژئوفیزیکی در نظر گرفته شده که با فعال کردن مشاوران در تهیه نقشه و عملیات اجرایی اکتشاف در مرحله شناسایی و پی‌جویی اکتشاف هستیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه پس از رکود چند ساله بخش معدن، چندین قرارداد حفاری مغزه‌گیری داشتیم، گفت: این نوع حفاری در حدود ۱۵هزار متر در دست انجام است. انجام آنالیزهای شیمیایی هم در دستور کار قرار گرفته که به صورت مناقصه انجام خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: برون‌سپاری در سازمان برای ما یک اصل است و هدف، تقویت فعالان بخش خصوصی و استفاده از دانش و تجربه کسانی است که در این زمینه فعالیت دارند. باید بگویم که دامنه کار در زمینه اکتشافات معدنی بسیار وسیع است، از این‌رو نمی‌توان بر یک موضوع خاص تمرکز کرد.

بخش خصوصی و اکتشاف
در ادامه این نشست، کوروش شعبانی، رئیس کارگروه اکتشافات معدنی خانه معدن ایران گفت: دولت یازدهم و دوازدهم، بخش خصوصی را در زمینه اکتشافات معدنی وارد کرد، در حالی که در دولت‌های گذشته، در این زمینه کمتر به بخش خصوصی بها داده می‌شد. از این‌رو جا دارد از حسن توجه دولت در این زمینه تشکر ویژه کنم.
رئیس کارگروه اکتشافات معدنی خانه معدن ایران، با بیان اینکه ۲۳ کارگروه در خانه معدن فعال است، تصریح کرد: برخی از کارگروه‌های فعال در خانه معدن ایران عبارتند از کارگروه اکتشاف، کارگروه اقتصادی، کارگروه فرآوری، کارگروه شن و ماسه، کارگروه محیط زیست، کارگروه کرومیت، کارگروه خاک‌های صنعتی و…. اما از آنجایی که موضوع امروز، اکتشاف است باید بگویم کارگروه اکتشاف خانه معدن در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.
به گفته شعبانی، برای موفقیت در اکتشاف باید به خرد جمعی باور داشت. از این‌رو باید همه دولت با بخش خصوصی همراه شود تا بتوان با اقتدار در این حوزه ورود کرد. این کارگروه، جلسه‌های ماهانه را برگزار می‌کند و در آنها مباحث آموزشی با دقت بیشتری مطرح می‌شوند.
وی با اشاره به پیشنهاد خانه معدن در زمینه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، گفت: در سال ۱۳۸۶، تعداد ۴۷ شرکت مشاور در خانه معدن در زمینه اکتشاف و برون‌سپاری فعالیت‌های اکتشافی فعالیت داشت اما پس از سال‌ ۸۸، رغبت چندانی برای فعالیت از خود نشان ندادند و بیشتر در سازمان‌های عمرانی متمرکز شدند. از این‌رو خانه معدن به صندوق بیمه سـرمایه‌گذاری فعالیت‌های معـدنی پیشنهاد داد از شرکت‌های مهندسی دارای سابقه در زمینه اکتشاف برای بیمـه‌گذاران بهـره بگیرد کـه از سوی مدیـریت جـدید صندوق بیمه معـدنی با استقبـال روبه‌رو شـد.
گفتنی است همایش بین‌المللی اکتشافات معادن، ۸ تا ۱۰ بهمن امسال در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. متولی برگزاری این همایش، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی است.