توافق برجام فصل نوینی برای همکاری های معدنی با سرمایه گذاران خارجی

تهران- ایرنا- رییس خانه معدن ایران گفت: توافق برجام در حقیقت فصل نوینی برای همکاری ها در بخش معادن و صنایع معدنی فراهم ساخته که سرمایه گذاران خارجی می توانند مشارکت وسیعی در این بخش داشته باشند.

«محمدرضا بهرامن» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در معادن پس از توافق برجام، افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر ذخایر اکتشافی در بین ۱۵ کشور شاخص جهان جای دارد.
وی ادامه داد: یکی از شیوه های جذب سرمایه گذاری خارجی در این بخش، برپایی نمایشگاه های بین المللی است که به شکل هدفدار و سالیانه برپا می شود.
وی خاطرنشان ساخت: قرار است دوازدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته آبان ماه امسال از سوی خانه معدن ایران با سازمان نظام مهندسی معدن ایران به شکل مشترک آبان ماه در تهران برگزار شود.
بهرامن اضافه کرد: مجوز برپایی نمایشگاه یاد شده در سال ۱۳۸۳ به خانه معدن ایران داده شد و اکنون دو تشکل اصلی بخش معدن با مشارکت یکدیگر نسبت به برپایی این نمایشگاه برنامه ریزی کرده اند؛ در حالی که تا سال گذشته در قالبی مجزا یکی در محل مصلی امام خمینی(ره) و دیگری در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا شده بود.
وی افزود: امسال تاکنون ۱۲۵ شرکت خارجی که اغلب آنها از کشورهای اروپایی اقدام به ثبت نام کرده اند، به شکل مستقیم حضور می یابند و انتظار می رود آمار بیش از این میزان باشد.
بهرامن گفت: روسیه، چین، آلمان و ژاپن از جمله حاضران این نمایشگاه محسوب می شوند و نمایندگان شرکت های خارجی نیز به واسطه سفارتخانه ها حضور می یابند که آمار آنها جداگانه است.
رییس خانه معدن توضیح داد: خانه معدن ایران در قالب برگزاری این نمایشگاه استانداردهای سرمایه گذاری در ایران را معرفی خواهد کرد و این مهم از مرحله اکتشاف تا استخراج و بهره برداری و فرآوری ارایه می شود.
وی، با استقبال از پیشنهاد خبرنگار ایرنا مبنی بر گمانه زنی نسبت به قانون معادن در حاشیه نمایشگاه یاد شده، افزود: موضوع نقد و نظر درباره قانون معادن می تواند به عنوان یکی از مسایل مورد بررسی در نشست های تخصصی در حاشیه این نمایشگاه باشد.
بهرامن اضافه کرد: برگزاری کنگره بین المللی معدن با همکاری انجمن مهندسی معدن به همراه تیم علمی دانشگاه ها، از دیگر برنامه های پیش بینی شده در دوره برگزاری نمایشگاه در آبان ماه است.
به گفته وی، انتظار می رود امسال نمایشگاه با فضایی به میزان ۵۰ تا ۶۰ درصد بیش از سال گذشته باشد؛ برای شرکت های ایرانی چهار سالن پیش بینی شده و در عین حال همزمانی با برپایی دیگر نمایشگاه ها، موجب محدودیت فضایی در این ارتباط شده است.
رییس خانه معدن، معرفی کمیته های فعال این تشکل تخصصی در قالب نمایشگاه یادشده را به عنوان یکی از رویکردهای آن برشمرد و گفت: کمیته بانوان و دانشجویان عضو خانه معدن نیز در این نمایشگاه حضوری فعال خواهند داشت و نسبت به معرفی برنامه و فعالیت های خود اقدام می کنند.
«نادعلی اسماعیلی» رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز در جمع خبرنگاران ضمن یادآوری ملغی شدن برگزاری نمایشگاه سالیانه مستقل این تشکل در محل مصلی امام خمینی(ره)، گفت: موضوع ادغام و یکسان سازی نمایشگاه این تشکل با خانه معدن ایران، خواسته وزارت صنعت، معدن وتجارت بود که به منظور دستاورد بهتر برای این بخش است.
وی افزود: قرار است امسال با توجه به توافق برجام، نمایشگاه یادشده در سطح بالاتری نسبت به گذشته برگزار شود و اگر در سال های آینده در دوره زمانی نمایشگاه معدن، نمایشگاه دیگری برپا نشود، امکان بهره برداری مطلوبتری از فضا را فراهم می سازد و شرکت ها امکان ارایه آخرین تجهیزات روز را پیدا می کنند.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران از نظر تنوع ذخایر معدنی در بین ۱۰ کشور جهان جای گرفته و برطبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت از پنج هزار و ۴۰۰ معدن فعال کشور سالیانه حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود.
براساس تفاهمنامه مشترک میان سازمان های ایمیدرو، زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر از مساحت کشور در قالب سه مرحله برنامه ریزی شده که نتایج مقدماتی آن تاکنون موجب اکتشاف ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۵۰۰ میلیون تن زغالسنگ و ۹۰ تن طلا شده است.
برنامه جدید اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که از دیماه ۱۳۹۳ با هدف بهره برداری بهینه از ذخایر کشور آغاز شد، عرصه ای گسترده به مساحت ۲۵۰ هزار کیلومترمربع در شرق کشور را دربرمی گیرد.