توسعه معدنی کرمانشاه در پهنه‌های چندگانه

کرمانشاه دارای ۲ پهنه اکتشافی است که براساس دستورالعمل صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این محدوده‌ها به یک محدوده کاهش یافته تا با توجه به برگزاری ۲ مرحله مزایده واگذاری این پهنه به بخش خصوصی و حضور نیافتن سرمایه‌گذار در نهایت عملیات اکتشاف و استخراج از این محدوده به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شود.

با این وجود و براساس فرآیندهای اکتشافی میزان خلوص سنگ‌آهن در این محدوده بین ۴۵ تا ۵۵درصد پیش‌بینی شده که در صورت بهره‌برداری از پهنه‌های ۵ گانه آن برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
براساس دستورالعمل صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت محدوده‌های معدنی که در اختیار و زیرنظر سازمان‌های تابع این وزارتخانه قرار دارند نباید بیهوده و بدون بهره‌برداری رها شوند. معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این محدوده‌ها به گونه‌ای به مهندسان مشاور واگذار شود که هیچ‌گونه بار مالی برای دولت نداشته باشد، گفت: بر این اساس هر شرکت خصوصی که بتواند در این مزایده موفق شود، به جای هزینه‌کرد شرکت در این پهنه می‌تواند برای مدتی محدود، ۱۰درصد آن را به اختیار برداشت کند.
کرمانشاه دارای ۲ پهنه اکتشافی است که بر اساس دستورالعمل صادر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت این محدوده‌ها به یک محدوده کاهش یافت. فرهاد رضازاده با بیان این مطلب افزود: محدوده شمال شرق برای واگذاری در ۲ مرحله به مزایده گذاشته شد که به دلیل واگذار نشدن به اجبار به دستور مستقیم معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن وتجارت به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شد.
مساحت پهنه اکتشافی استان هم‌اکنون ۲هزار و ۷۰۰ مترمربع است که داری ذخایر پلی‌متان، کانی‌های فلزی و غیرفلزی و مصالح ساختمانی… است. موضوعی که رضازاده به آن پرداخت و ابراز کرد: از ابتدای سال جاری قراردادهای لازم با ایمیدرو به امضا رسید که بر این اساس هم‌اکنون عملیات اجرایی اکتشاف این پهنه از پیشرفت فیزیکی ۳۰درصدی برخوردار است.
این در حالی است که با وجود عملیات‌های اکتشافی در این پهنه، تاکنون برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام فرآیند فرآوری کانی‌های استخراجی در دستور کار قرار نگرفته که این امر می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را در زمینه خام‌فروشی مواد برای استان به همراه داشته باشد.
البته ۲ شرکت بزرگ ملی «ذوب‌آهن» و «فولاد» خواهان استخراج و بهره‌برداری از منابع این معادن هستند. با انجام فرآیندهای اکتشافی میزان خلوص سنگ‌آهن در این پهنه‌ها بین ۴۵ تا ۵۵درصد پیش‌بینی شده که در صورت بهره‌برداری از پهنه‌های ۵گانه برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. با این وجود و با در نظر گرفتن تغییر ظرفیت‌ها، میزان سرمایه‌گذاری در این پهنه‌ها متغیر است که در صورت برطرف شدن مشکلات پیش روی این پروژه مانند نبود مطالعات ژئوفیزیک هوایی مناسب، نبود نقشه‌های زمین‌شناسی بزرگ مقیاس و… می‌توان میزان سرمایه‌گذاری آن را افزایش داد