جغرافیای سرمایه گذاری در معادن ایران/ استقبال از سرمایه گذاری در معادن فلزی کشور

اعضای هیات مدیره شرکت imms استرالیا با حضور در خانه معدن ایران زمینه های سرمایه گذاری در بخش معدن کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی خانه معدن ایران، محمدرضا بهرامن در این نشست با اشاره به جذابیت های معدنی کشورمان گفت: شرکت های خارجی بسیاری پس از برجام وارد ایران شده اند و از طریق خانه معدن ایران با شرایط سرمایه گذاری در معادن کشور آشنا شده و فعالیت خود را در ایران آغاز کرده اند.

 

او گفت: ارتقای تکنولوژیکی و گرفتن سهمی از بازارهای جهانی یکی از محورهای مهم مذاکرات با هیات های خارجی بوده که آنان نیز با تشکیل جوینت ونچرهایی پذیرفته اند با سرمایه گذاری در معادن ایران علاوه بر فناوری، بازارهای خود را نیز در اختیار معادن کشورمان قرار دهند.

 

بهرامن خطاب به شرکت استرالیایی افزود: در حال حاضر بهترین زمینه برای سرمایه گذاری در معادن ایران به وجود آمده و می توان از طریق ایجاد شرکت های مشترک با بخش های خصوصی فعال در ایران، به ارائه خدمات در معادن بزرگ کشور پرداخت و یا واحدهای جدید معدنی را تشکیل داد.

 

او گفت: طبیعتا یکی از مسائل مهم در همکاری با ایران، موضوع مبادلات بانکی است که می توان با توجه به گشایش های ایجاد شده در پسابرجام بر این مشکل غلبه کرد یا با رایزنی های گسترده نظر مساعد برخی بانک های استرالیایی و بین المللی را جلب کرد تا این کار بدون دغدغه صورت گیرد.

 

بهرامن افزود: معادن ایران در حال حاضر تشنه سرمایه گذاری هستند و نیاز شدیدی به نوسازی و تجهیز دارند که در این رابطه مذاکراتی با سازندگان بزرگ دنیا به مانند کوماتسو ژاپن، اورال ماشین روسیه و ایویکو ایتالیا صورت گرفته و آنها برای تجهیز و نوسازی معادن ایران اعلام آمادگی کرده اند.

 

در ادامه این نشست، میشل شنتون از اعضای هیات مدیره imms با اشاره به اینکه ایران موقعیت بسیار ممتازی در زمینه سرمایه گذاری در معادن دارد گفت: عمده مشکلات مسائل مربوط به نقل و انتقالات مالی هستند که این موضوع قابل حل بوده و راه را برای ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی معتبر به ایران باز می کنند.

 

او افزود: شرکت های استرالیایی علاقه بسیاری برای سرمایه گذاری و فعالیت در بخش معدن ایران دارند و حضور ما در خانه معدن ایران نیز نشان می دهد که آماده ایم تا در خصوص فرآوری، توسعه معادن، تجهیز و نوسازی مجتمع های معدنی و سرمایه گذاری در معادن فلزی بار ارزش ایران فعالیت کنیم.

 

شنتون گفت: با توجه به فعالیت هایی که در دست اقدام داریم به زودی نشستی تخصصی را در خانه معدن ایران برگزار کرده و در آن ظرفیت های همکاری معدنی میان دو کشور ایران و استرالیا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

او افزود: ما حاضریم تا با ارائه خدمات مهندسی و تکنیکال به معادن ایران، تجهیزات و فناوری های روز را وارد معادن ایران کنیم تا این بخش مهم اقتصادی بتواند با بهره وری بالاتری اقدام به استخراج کند./