دستیابی به بالاترین ارزش افزوده در جوار معدن سنگ آهن گهر زمین سیرجان

تهران -ایرنا- سیاست تامین زنجیره فولاد در افق چشم انداز ۱۴۰۴ و تحقق ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد موجب شده، فعالان این بخش در جوار معادن سنگ آهن، راه اندازی کارخانه های تولید کنسانتره و گندله سازی را در دستور کار قرار دهند که دستیابی به بالاترین ارزش افزوده نیز از سوی واحد معدنی سنگ آهن گهر زمین سیرجان در برنامه گنجانده شده است.
[دستیابی به بالاترین ارزش افزوده در جوار معدن سنگ آهن گهر زمین سیرجان]

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ایران با برخورداری از ۶۸ نوع ماده معدنی و حدود ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده از نظر تنوع و میزان ذخیره در دنیا به ترتیب در رده های دهم و پانزدهم جای گرفته است .

** سنگ آهن از فراوان ترین عناصر
بررسی کارشناسان و متخصصان نشان می دهد که سنگ آهن به منزله یکی از فراوان ترین عناصر فلزی موجود در زمین محسوب می شود که به باور آنها اکسید سنگ آهن حدود پنج درصد از پوسته زمین را به خود اختصاص داده است .

** سنگ آهن داخلی از مزیت های فولاد سازی در ایران
امروزه مطالعات نشان می دهد که در کشورمان حدود ۲۵ درصد قیمت تمام شده تولید فولاد مربوط به هزینه تامین سنگ آهن می شود و تاکنون حدود ۴.۶ تا ۵.۱ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی سنگ آهن ایران برآورد شده است .
واقعیت اینکه در مقایسه با چین و قاره اروپا که به ترتیب حدود ۳۹ و ۳۱ درصد قیمت تمام شده فولاد مربوط به سنگ آهن است، فولاد سازان جمهوری اسلامی با بهره گیری از سنگ آهن داخلی از مزیت مهم اقتصادی در این ارتباط برخوردار هستند .

** سهم ایران از سنگ آهن جهان
ارزیابی های تخصصی از ذخایر قطعی سنگ آهن جهان حاکی است، دنیا حدود ۱۷۰ میلیارد تن ذخیره قطعی دارد که از این رقم ایران با سهم ۱.۴ درصدی بالغ بر ۲.۵ میلیارد تن ذخیره قطعی دارد، اما برخی اطلاعات غیر رسمی این رقم را بیش از سه میلیارد تن برآورد کرده اند.

** گل گهر بالاترین سهم سنگ آهن با شاخص گهر زمین
مطالعات نشان می دهد که معدن گل گهر کرمان با ذخیره یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تنی و سهم ۲۷.۶ درصدی بالاترین میزان سنگ آهن کشور را دارد و در این بین معدن شماره ۳ که توسط شرکت گهر زمین مورد بهره برداری قرار می گیرد، حدود ۶۴۳ میلیون تن ذخیره معدنی دارد که بزرگترین معدن سنگ آهن کشور به حساب می آید .

** هدفگذاری ۱۵ میلیون تنی
علی میردار منصور پناهی مدیر معدن گهر زمین گفت : امسال پیش بینی شده تا حدود ۱۵ میلیون تن سنگ آهن از این توده معدنی استخراج شود که با توجه به توانمندی و شیوه استخراج، محقق خواهد شد .

** رکورد تولید کنسانتره در سه ماهه ۹۶
وی اضافه کرد: طی سه ماهه نخست امسال به میزان یک میلیون و ۴۸ هزار و ۸۹۳ تن کنسانتره در گهر زمین تولید شد که دستیابی به این رقم در واقع رکورد بیشترین میزان تولید کنسانتره در منطقه را به خود اختصاص داد .

** صادرات سنگ آهن با ۳۰ فروند کشتی
عباس سلیمان زاده معاون بهره برداری و مدیر سایت گهر زمین در جمع مدیران و فعالان بازار سرمایه و شرکت های سرمایه گذار بورس و خبرنگاران توضیح داد: عملیات استخراج در معدن شماره ۳ توسط گهر زمین از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و حاصل عملکرد بخش معدن از ابتدا تا پایان خرداد ماه امسال نزدیک به ۲۴۱ میلیون تن شد که از این رقم ۱۸.۷ میلیون تن خاک وبقیه باطله سنگی ( ۲۲۲.۵ میلیون تن ) بود .
وی میزان کنسانتره تولیدی را سه میلیون و ۶۵۰ هزار تن و میزان صادرات را یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن ذکر کرد که به ظرفیت ۳۰ فروند کشتی حمل آن به مقاصد مربوطه صورت گرفت .

** هدف ۱۰ میلیون تن کنسانتره
غلامحسین رحیمیان قائم مقام گهر زمین گفت :موضوع بهره گیری از ارزش افزوده بالای مواد معدنی موجب شده که شرکت گهر زمین طرح پنج خط کنسانتره به ظرفیت ۲ میلیون تنی را برنامه ریزی کند که با هدف تامین ۱۰ میلیون تن کنسانتره برنامه ریزی شده است .
وی افزود: اکنون ۲ خط کنسانتره در حال بهره برداری است و سه خط دیگر با تامین تجهیزات در حال اجرا قرار دارد .

** سرمایه گذاری ارزی ۸۲ میلیون یورویی برای گندله سازی
حسن امین زاده مدیر پروژه گندله سازی گهر زمین که دارای ظرفیت پنج میلیون تنی است ، از سرمایه گذاری ارزی ۸۲ میلیون یورو و ۲۲۰ میلیارد تومان برای این پروژه خبر داد که انتظار می رود ظرف ۱۸ ماه اینده تکمیل و به تولید برسد.
کارخانه گندله سازی در شهرستان سیرجان در جوار سایت کنسانتره گهر زمین واقع شده است و گندله تولیدی آن با درصد آهن حداقل ۶۷.۱ درصد از کنسانتره با عیار ۶۹.۴ درصد و اندازه حداقل ۹ تا ۱۶ میلیمتر دارد.

** فناوری خارجی در کنار ساخت تجهیزات داخلی
امین زاده فناوری به کار گرفته شده در کارخانه گندله سازی را مربوط به شرکت آلمانی – فنلاندی « اتوتک » معرفی کرد و گفت علاوه بر این پیمانکار بخش خارجی، شرکت آسفالت طوس ایران هم برای تامین وساخت تجهیزات داخلی و نصب و راه اندازی این واحد برگزیده شده و پیشرفت فیزیکی کل پروژه برابر با۴۷.۹۳ درصد و در بخش مهندسی نیز ۸۹.۴۱ درصد پیشرفت حاصل شده است .
به گزارش ایرنا، برپایه آمار منتشره، میزان صادرات غیرنفتی پارسال در مجموع ۱۲۹ میلیون و ۶۴۸ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۹۴ از لحاظ وزن وارزش به ترتیب ۳۸ و ۳.۵ درصد رشد را ثبت کرد .
همچنین سهم معدن ۳۰ میلیون و ۲۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار بود که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۴۹ و ۴۱ درصد در مقایسه با سال ۹۴ افزایش را نشان می دهد .
علاوه براین در بین ۱۰ قلم عمده صادراتی پارسال، در ردیف نهم سنگ آهن هماتیت دانه بندی با خلوص آهن بیش از ۴۰ درصد به ارزش ۷۹۲ میلیون دلار بود که ۱.۸ درصد از سهم ارزش از کل صادرات سال گذشته را داشت و قیمت پایه برای هرتن آن ۳۹ دلار بود .