ذخایر طلای ایران چگونه رشد و اشتغال به بار می آورند؟

زرشوران با عیار متوسط ۴ppm یا به عبارت بهتر چهار گرم طلای خالص در یک تن سنگ طلا، یکی از بزرگترین ذخایر طلای کشور به شمار می آید که با توجه به طرح های توسعه ای تعریف شده برای آن قادر است سالانه تا چهار تن طلای ۲۴ عیار را به تولید برساند. معدن طلای زرشوران در حالی امروز قادر به تولید ده ها کیلوگرم شمش طلا ۲۴ عیار و شمش نقره شده که پیش از این حتی برخی معتقد بودند که باید در این معدن را بست و از سرمایه گذاری در آن جلوگیری به عمل آورد.

امروز با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی دولت در این منطقه محروم از شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی، زمینه جذب نزدیک به ۷۰۰ نفر از نیروهای متخصص و کارگرانی که عمدتا بومی هستند فراهم شده و با توجه به طرح های توسعه ای که وجود دارد در نظر داریم این تعداد نیروها را به حدود هزار نفر نیز برسانیم.

زرشوران امروز به مرکزی تخصصی برای تولید طلا در کشور تبدیل شده و متخصصان جوانی که از بهترین دانشگاه های کشور فارغ التحصیل شده اند، رفته رفته بر دانش خود می افزایند تا در زمینه اکتشاف، استخراج و فرآوری این ماده معدنی کشور را صاحب سبک کرده و محصولی را به تولید برسانند که به لحاظ تکنولوژیکی کمترین وابستگی را به کشورهای صاحب سبک در تولید طلا داشته باشد.

زرشوران با عیار متوسط ۴ppm یا به عبارت بهتر چهار گرم طلای خالص در یک تن سنگ طلا، یکی از بزرگترین ذخایر طلای کشور به شمار می آید که با توجه به طرح های توسعه ای تعریف شده برای آن قادر است سالانه تا چهار تن طلای ۲۴ عیار را به تولید برساند. هم اکنون با توجه به قیمت طلای ۲۴ عیار در بازار ایران هر شمش طلای یک کیلوگرمی تولید شده در این معدن حدود ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد که در صورت به ظرفیت رسیدن کامل این مجتمع به زودی تمامی سرمایه گذاری های صورت گرفته از سوی دولت در این معدن باز گردانده می شود و تولید در این معدن کاملا اقتصادی خواهد شد.

در چهار ماه نخست امسال حدود ۱۳۷ کیلو گرم شمش طلا در این معدن به تولید رسانده ایم و در نظر داریم تا با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان ۹۵ حدود ۶۰۰ کیلوگرم طلای ۲۴ عیار را در این معدن به تولید برسانیم. با توجه به اینکه ظرفیت تولید این معدن ۳ تا ۴ تن شمش در سال است امیدواریم که به زودی و طی سال های آینده به این ظرفیت دست یابیم و بتوانیم با تمام ظرفیت خود سه تا چهار هزار کیلو گرم طلا را در کنار هزارن کیلو نقره و سایر مواد معدنی به تولید برسانیم و کشور را از این لحاظ ثروتمند کنیم. تا کنون ۲۷.۵ میلیون تن سنگ طلا در این معدن اکتشاف شده اما با توجه به قرار گرفتن این منطقه بر روی کمربند طلازای کشور این احتمال وجود دارد تا ذخایر زرشوران بیشتر از حد فعلی شود و قادر باشیم تا ذخایر جدیدی حتی با عیار بالاتر را کشف کنیم.

در این میان آنچه مهم است اینکه تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا زنجیره تولید طلا در ایران را بومی سازی کنیم و قادر باشیم با توجه به دانشی که در این زمینه کسب کرده ایم ذخایر دیگری را در سایر نقط کشور شناسایی کرده و به بهره برداری برسانیم.

با توجه به شرایط ایجاد شده در پسابرجام تنها به توان داخلی اکتفا نکرده ایم قصد داریم که از دانش فنی و تکنولوژی سایر کشورهای تولید کننده طلا نیز استفاده کنیم. از این رو در طی ماه های اخیر هیات هایی از شرکت های معتبر استرالیایی، گرجستانی، قزاقستانی و فرانسوی وارد معدن شده اند و در این زمینه با آنان مذاکراتی داشته ایم. خوشبختانه با فعال شدن معدن طلای زرشوران این باور در جامعه معدنی کشور به وجود آمده که می توان با سرمایه گذاری درست و حساب شده، ایران را به لیست کشورهای مهم تولید کننده طلا وارد کرد که در این زمینه دارای رتبه دوم در آسیا و رتبه چهارم در خاورمیانه هستیم.

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته تا سال ۲۰۲۰ روند قیمت طلا حالتی صعودی به خود خواهد گرفت و با توجه به افزایش سطح تورم در اروپا این امیدواری وجود دارد که قیمت طلا نیز افزایش یابد و کشورهای تولید کننده طلا بدون هراس از کاهش قیمت ها بتوانند محصول خود را در بازارهای جذاب به تولید برسانند.

البته با توجه به نیاز بالایی که در کشور وجود دارد هنوز تصمیمی برای صادرات طلا و عرضه آن در بورس های جهان نگرفته ایم و محصول خود را از طریق بورس کالا به صورت نقد در بازارهای داخلی به فروش می رسانیم.

از آنجا که معدن طلای زرشوران نمونه ای موفق از معدنکاری طلا در ایران به شمار می رود، خواستگاران داخلی و خارجی زیادی برای واگذاری دارد که دولت فعلا برنامه ای برای واگذاری این معدن تعریف نکرده چرا که طرح های توسعه ای آن باقیمانده و بهتر است تا زمانی که این طرح ها به اتمام نرسیده و وارد چرخه تولید نشده بحثی در خصوص واگذاری این معدن به وجود نیاید چرا که هم ملاحظات اجتماعی در این زمنه وجود دارد و هم اینکه اگر دولت پای خود را از این معدن بیرون بکشد، ممکن است تا سرمایه گذاری صورت گرفته در این معدن به نتایج نهایی خود نرسد. از این رو ما فعلا به خواستگاران این معدن جواب رد می دهیم تا طرح های توسعه در آن اتمام شود و آنگاه اگر دولت یا سازمان خصوصی سازی تشخیص داد که زمینه برای واگذاری زرشوران مساعد شده، خواهیم توانست تا این معدن را واگذار کنیم.

در هر صورت مجموعه تلاش هایی که صورت گرفته سبب شده تا ایران به عنوان ۵۴مین تولید کننده شمش طلا در دنیا شناخته شود که به نظر می رسد با بهره برداری از سایر معادن طلا و افزایش تولید شمش طلا در کشور این رتبه بهبود خواهد یافت و به سمتی خواهیم رفت که نیازهای داخلی به این فلز بارزش را از طریق معادن موجود برطرف کرده و خیال بانک مرکزی را از این بابت تا حدی آسوده کنیم.

مدیر عامل معدن طلای زرشوران