رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی مطرح کرد: تأمین مالی، اصلی‌ترین مشکل حفاران غیرنفتی

به گزارش ماین نیوز، سال آینده سال بهتری برای حفاران غیرنفتی است. با افزایش نیاز جهان به مواد معدنی، سطح اکتشاف و حفاری بیشتر می‌شود. در حال حاضر مشکل بزرگ حفاران غیرنفتی مسئله تأمین مالی است که بهتر است برای حل آن به روش‌های غیر بودجه‌ای روی آورد.

رضا اشرف سمنانی، رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی گفت: حجم فعالیت‌های اقتصادی در سال۹۵ نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است. سازندگان و پیمانکاران باوجود مشکلات مربوط به نقدینگی کار را ادامه دادند اما میزان اکتشافات نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است درحالی‌که انتظار می‌رفت در این زمینهٔ به وضعیت بهتری برسیم.

رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی گفت: بودجه پروژه‌های دولتی در سال ۹۵ کاهش پیداکرده و این افزایش حجم فعالیت‌های اکتشافی اثر گذاشته است.

اشرف سمنانی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌ها درزمینهٔ اکتشاف و معدن مثبت بوده است گفت: در سال جاری بحث حفاری‌های زیرزمینی مطرح شد که پیش‌از این به آن توجهی نمی‌شد.

به گفته رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی تأمین مالی مهم‌ترین مشکل حفاران غیرنفتی است و بخش خصوصی هم در پروژه‌ها با تنگناهای بسیاری در این زمینه روبه‌روست و بهتر است به روش‌های غیر بودجه‌ای برای حل‌وفصل این مشکلات روی آورد.

اشرف سمنانی ادامه داد: افزایش حجم حفاری‌ها تابعی از حجم اکتشافات است. به نظر می‌رسد سال آینده سال بهتری برای حفاران غیرنفتی ایران باشد. پروژه‌های زیادی در بخش خصوصی و دولتی مطرح‌شده است که در همه این پروژه‌ها به اکتشاف نیاز داریم.

این فعال معدنی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها نشان از بهبود وضعیت قیمت مواد معدنی دارد گفت: روند افزایش قیمت مواد معدنی در سال آینده ادامه پیدا می‌کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نیاز به مواد معدنی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل، نیاز به نوسازی تجهیزات قدیمی و تجهیز معادن جدید افزایش می‌یابد.

اشرف سمنانی با اشاره به اینکه فعالیت‌های اکتشافی مقدمه فعالیت‌های حفاری است گفت: مذاکراتی برای افزایش تسهیلات دهی به شرکت‌های حفاری انجام‌شده است که امیدواریم در سال آینده نتیجه این مذاکرات را ببینیم.

رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی ادامه داد: سال آینده سال بهبود روند فعالیت‌های اکتشافی در بخش معدن است. ظرفیت‌های این بخش برای تأمین نیاز داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی بالاست و توسعه این بخش به نفع دیگر بخش‌های اقتصاد است.