رشد بخش معدن در زمستان ۹۴ جهشی شد

به گزارش ماین نیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با ارائه گزارشی از مرکز آمار درباره وضعت شاخص اقتصادی در سه ماهه چهارم سال گذشته گفت: رشد اقتصادی برای سه ماهه چهارم سال ۹۴ با احتساب نفت، ۲ درصد و بدون احتساب نفت، ۱.۶ درصد بوده است که نشان می دهد مجموعه سیاست های اقتصادی کشور رشد اقتصادی را از یک به ۲ درصد ارتقا داده است.

وی افزود: در گروه صنعت نیز از منفی ۴.۴ درصد در سه ماهه پایانی سال گذشته، به ۰.۶ درصد افزایش یافت. زیرشاخه های این گروه شامل «صنعت و معدن» که از منفی ۱.۳ درصد به سه درصد مثبت و معدن از منفی ۷.۳ درصد به مثبت ۹.۱ درصد و «استخراج نفت و گاز طبیعی» از منفی ۹ درصد به ۱۶.۵ درصد بهبود یافته است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در «گروه کشاورزی» در سه ماهه سوم پارسال رشد ۳.۳ درصدی داشتیم که در سه ماهه چهارم به ۵.۵ درصد افزایش یافت. در «بخش تامین آب، برق و گاز طبیعی» نیز از منفی ۱.۱ درصد به ۷.۹ درصد و در«بخش ساختمان» از منفی ۲۱.۷ درصد به منفی ۱۶.۵ درصد رسیده ایم.

وی افزود: نیمه دوم سال ۹۴ برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال به ویژه برای سیاست خروج از رکود، اقداماتی انجام خواهد شد که یکی از آنها پرداخت ۷۵ هزار میلیارد ریال برای طرح های عمرانی و همچنین فعال شدن بانک ها برای ارائه تسهیلات برای صنایع خودرو و صنایعی است که به عنوان کالای مصرفی و بادوام تعریف شده بود.

نوبخت خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای ما برای رشد اقتصادی، تاثیر در اشتغالزایی است. بنابراین یکی از ۱۲ برنامه مهم اجرای اقتصاد مقاومتی که برای امسال تعریف شده «ارتقای تولید ملی» است. طبق این برنامه، به ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در سراسر کشور که از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، برای فعال شدن باید به آنها تسهیلات داده شود.