زغال سنگ هم مانند حامل‌های انرژی مشمول یارانه شود

به منظور پایین آوردن هزینه‌های تولید معادن زغال سنگ لازم است دولت به زغال سنگ نیز همچون سایر حامل‌های انرژی یارانه اختصاص دهد. در واقع هر میزان که به حامل‌های انرژی همچون گاز، نفت و … سوبسید تعلق می‌گیرد، زغال سنگ هم که به عنوان یک نوع انرژی در صنایع کوره بلند مصرف می‌شود، باید یارانه دریافت کند. از سوی دیگر واحدهای تولیدکننده زغال سنگ نیز باید با تجهیز معادن و افزایش تولید خود در کاهش هزینه‌ها و سودآوری بیشتر این واحدها اقدام کنند.
مهندس رضا اشرف ‌سمنانی کارشناس ارشد صنایع معدنی و مشاور مدیرعامل میدکو با بیان این مطلب در گفت‌وگو با ماهنامه جهان معدن در خصوص نامه هشدارآمیز واحدهای تولیدکننده زغال سنگ مبنی بر توقف تولید و عرضه زغال سنگ گفت: در حقیقت معادن زغال سنگ در کشور ما از نظر کارکرد دارای شرایط ویژه‌ای هستند، مدت زمان کوتاه‌تری امکان فعالیت دارند و در مقایسه با معادن زغال سنگ جهانی در جایگاه خوبی قرار ندارند؛ لذا اینکه گفته می‌شود معادن زغال سنگ باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند و اقتصادی‌تر فعالیت کنند، حرف درستی است.

وی با بیان اینکه زغال سنگ پایه صنایع دیگر محسوب می‌شود گفت: اگر بخواهیم زغال سنگ را وارد کنیم، باید هزینه زیادی بابت آن پرداخت شود. با وجود آن که حمل و نقل آن نیز سخت بوده و امکان اکسیده شدن آن وجود دارد که همگی این موارد مشکل ایجاد می‌کند. از سوی دیگر در مقایسه با سایر محصولات به تکنولوژی زغال سنگ توجه نشده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که زغال سنگ هم باید از یارانه انرژی بهره ببرد. در واقع هر میزان که به سایر حامل‌های انرژی همچون گاز، نفت و … سوبسید تعلق می‌گیرد، زغال سنگ هم که به عنوان یک نوع انرژی در صنعت کوره بلند مصرف می‌شود، باید یارانه دریافت کند.
اشرف سمنانی در پاسخ به این سوال که “با توجه به اینکه تولیدکنندگان زغال سنگ هشدار دادند که در صورت برطرف نشدن مشکل اقدام به تعطیلی واحدهای خود می‌کنند، به نظر شما مصرف کنندگان این کالا همچون ذوب آهن و بقیه کوره بلندها با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند” تاکید کرد: بدیهی است اگر معادن زغال سنگ تعطیل شوند، واحدهای مصرف کننده زغال سنگ با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد؛‌چراکه نمی‌توان ماده اولیه را قطع کرد. از سوی دیگر به علت بالا بودن قیمت‌ها امکان جایگزینی زغال سنگ از خارج کشور نیز وجود ندارد. در نتیجه هشدار به تعطیلی واحدهای تولیدکننده زغال سنگ اشتباه و غلط است. اگر معادن زغال سنگ تعطیل شوند، زغال سنگ مورد نیاز صنایع از کجا باید تامین شود؟ نیاز و مصرف به این کالا که عوض نشده است؛ بنابراین زغال سنگ مورد نیاز کشور باید از داخل تامین شود.
وی در ادامه افزود: در خصوص اختصاص یارانه و سوبسید قطعا به دولت مربوط می‌شود و لازم است زغال سنگ از سوی دولت به عنوان یک انرژی مورد حمایت قرار گیرد. در واقع اگر هزینه‌های تولید شرکت‌هایی که تامین کننده زغال سنگ هستند افزایش یابد، خود به خود قیمت تمام شده محصول یا کالا نیز بالا می‌رود. در نتیجه باید تدابیری اندیشیده شود تا مصرف کننده هم کمی از هزینه‌ها را تقبل کند. همیشه بین فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها هم در خصوص ماده اولیه یا همان سنگ آهن این بحث‌ها وجود داشته است؛ یکی به دنبال گران‌تر فروختن کالا و دیگری به دنبال ارزان‌تر خریدن آن است. اما آنچه که مسلم است اینکه از زغال سنگ باید حمایت شود؛ چراکه زغال سنگ برای صنایع کوره بلند ماده بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود.
مشاور مدیرعامل میدکو همچنین گفت: به خاطر تفاوت زیاد قیمت‌های جهانی با قیمت‌های داخلی نیز نمی‌توان این کالا را از خارج کشور تامین کرد؛ به همین دلیل باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا تولید زغال سنگ در کشور پایدار و همیشگی باشد. البته قیمت تمام شده زغال سنگ نیز پایین نیست و به علت اینکه هزینه تولید بالاست؛ در نتیجه دولت باید با اختصاص یارانه به این معادن کمک کند تا توسعه و حجم تولیدات آنها افزایش یابد که قیمت تمام شده آنها نیز کاهش یابد، در آن صورت شاید مشکلات آنها برطرف شود.
اشرف سمنانی در خصوص عرضه زغال سنگ در بستر بورس‌های کالایی به منظور کشف قیمت گفت: ببینید یک کالایی تجاری و یک کالای دیگر صنعتی است که این موضوع به نوع ماده معدنی مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد زغال سنگ را نتوان در بستر بورس عرضه و کشف قیمت کرد؛ چراکه معدن به معدن و نوع زغال و شرایط تولیدی آن با یکدیگر متفاوت است. قیمت تمام شده انواع زغال، هزینه‌های حمل و نقل و … فرق می‌کند؛ لذا ورود به بورس‌های کالایی خیلی نمی‌تواند کمکی به حل مشکل موجود کند.
وی با تاکید بر اینکه حداقل زغال سنگ هم باید در سبد انرژی دیده شود تاکید کرد: در صورت تعطیلی واحدهای تولیدکننده زغال سنگ همه واحدهای کک سازی و کوره بلند برای تهیه ماده اولیه خود با مشکل مواجه می‌شوند و به علت اینکه ماده اولیه تعیین کننده است، اگر مشکلی در زنجیره تولید به وجود بیاید، کل زنجیره با بحران مواجه خواهد شد. به خصوص کالایی همچون زغال سنگ که تنوع زیادی ندارد. در حال حاضر تولید زغال سنگ محدود و کیفیت آن هم نسبت به هزینه تمام شده پایین است. اگر معادن زغال سنگ کشورمان را با معادن بزرگ دنیا مقایسه کنیم می‌بینیم معادن ما به علت اینکه کوچک هستند و نوع زغال آنها نیز فرق می‌کند؛ محصول تولیدشده آن بسیار گران تر تمام می‌شود؛ در نتیجه انتظار می‌رود زغال سنگ هم مثل سایر انرژی‌ها یارانه دریافت کند تا مشکلات موجود تا حدودی برطرف شود.
وی در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان بزرگ معادن زغال سنگ باید تلاش کنند با برنامه ریزی بهتر واحدهای خود را توسعه دهند و تجهیز کنند تا حجم تولیدات آنها افزایش یابد و با تولید بیشتر قیمت تمام شده نیز کاهش یابد.