سهم ۲۰ درصدی بخش معدن از صادرات سال ۹۸

تهران- ایرنا- بررسی آمار تجارت خارجی نشان می‌دهد که بخش معدن و صنایع معدنی با صادراتی به ارزش بیش از هشت میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۵۳ هزار دلار، در سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کل صادرات را در اختیار داشته است.

گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برپایه آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی است، سال گذشته حجم تجارت خارجی کشور بالغ بر ۸۵ میلیارد دلار و سهم صادرات بالغ بر ۴۱.۳ میلیارد دلار بود.

حجم صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال ۹۸ رقم بیش از ۵۸ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۴۵۷ تن را نشان می دهد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد سه درصدی دارد.

آنتیموان بیشترین رشد صادرات 

بررسی ارقام صادرات بخش معدن وصنایع معدنی در سال گذشته نسبت به سال ۹۷ گویای رشد ۶۵۷ درصدی «آنتیموان»  است که بیشترین سهم را در این ارتباط به خود اختصاص داد و ضمن اینکه از لحاظ حجمی نیز آنتیموان افزایش ۶۶۱ درصدی را در مقایسه با سال ۹۷ ثبت کرد.

بالاترین ارزش صادرات در اختیار زنجیره فولاد

براساس داده های گمرک، ارزش صادرات زنجیره فولاد و تولیدات فولادی مرتبط، در سال گذشته به رقم افزون بر چهار میلیارد و ۵۰۷ میلیون و ۵۲۷ هزار دلار رسید که نسبت به سال ۹۷ افزایش هفت درصدی دارد.

ضمن اینکه مس و تولیدات پایین دستی آن نیز بعد از فولاد با رقم بیش از یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون و ۷۴۶ هزار دلار جایگاه دوم را بدست آورد.

زنجیره سیمان دارنده بیشترین حجم صادرات 

آمارهای مورد بررسی گویای آن است که سال گذشته صدور زنجیره سیمان به رقم بیش از ۱۷ میلیون و ۵۳۱ هزار تن رسید که بیشترین حجم صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بود و ارزش آن به رقم بیش از ۳۲۳ میلیون و ۳۳۳ هزار دلار رسید که در مقایسه با سال ۹۷ کاهش ۲۳ درصدی داشت.

به گزارش ایرنا، ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۷ افزون بر ۹.۲ میلیارد دلار بود.

انتظار می رود امسال نیز ارزش صادرات بخش معدن و صنایع به حدود ۹ میلیارد دلار برسد.