سیستان و بلوچستان اولویت برتر اکتشاف

استان سیستان‌و بلوچستان ذخایر خوبی از مواد معدنی در اختیار دارد که شناسایی آنها به اشتغالزایی در این منطقه کمک بزرگی خواهد کرد. به همین دلیل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) استان سیستان و بلوچستان را در اولویت اصلی خود قرار داده تا بتواند از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کند.

۳۸ محدوده معدنی سیستان و بلوچستان
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ۳۸ محدوده معدنی امیدبخش از سوی این سازمان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال فعالیت است. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که در جریان سفر به سیستان و بلوچستان و در جلسه بررسی دستاوردهای معدنی این منطقه سخن می‌گفت، تصریح کرد: طرح‌های ایمیدرو با هدف توانمندسازی و توسعه از سال ۹۳ آغاز شده که ۱۴۳ محدوده از سوی این سازمان و ۱۳ محدوده معدنی نیز از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (از زیر مجموعه‌های ایمیدرو) هدف‌گذاری شد و در نهایت به ۳۸ محدوده معدنی امیدبخش رسید. وی در زمینه دستاوردهای اکتشافی این سازمان نیز گفت: سیستان و بلوچستان از اولویت‌های برتر دولت در بخش اکتشاف است و وجود ذخایر کرومیت، سرب و روی، طلا و مس از جمله توانمندهای معدنی استان است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در منطقه چابهار و کنارک نیز شورابه‌های معدنی داریم که از ذخایر قابل توجهی برخوردارند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در جشنواره «هامین» در قلعه سب سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: ۱۵ هزار کیلومتر مربع اکتشاف پهنه‌های معدنی از سال ۹۳ به بعد انجام شده و همچنین قرارداد ژئوفیزیک هوایی در وسعت ۱۰هزار کیلومتر برای استان سیستان و بلوچستان بسته شده است. وی خواستار هماهنگی دستگاه‌های مختلف در بخش محیط‌زیست و منابع طبیعی شد و افزود: در این میان شرایط باید برای ادامه فعالیت‌های اکتشافی ایمیدرو در مناطق مختلف استان مهیا باشد. کرباسیان تاکید کرد: فعال شدن طرح‌های جدید معدنی در بخش‌های مختلف سبب ایجاد اشتغال پایدار در سیستان و بلوچستان می‌شود.

ادامه اکتشافات
کرباسیان خاطرنشان کرد: این استان با توجه به ذخایر معدنی و توانمندی‌هایی که در این بخش دارد از اولویت‌های ایمیدرو برای اکتشاف و ایجاد صنایع معدنی است. رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره همکاری اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: با همکاری این نهاد می‌توان سرمایه‌گذارانی که اهلیت فعالیت در این زنجیره دارند را معرفی کرد تا اقدام به مشارکت با ایمیدرو کنند. وی ادامه داد: این سازمان آمادگی همکاری و مشارکت تا ۴۹ درصدی با بخش خصوصی دارد. به گفته وی، در جریان این همکاری می‌توان محدوده‌های معدنی استان را واگذار و فعال کرد.
وی بیان کرد: کار اکتشاف در سیستان و بلوچستان و سراوان با تمام توان ادامه دارد و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. وی ادامه داد: سراوان از منطقه‌های غنی و دارای معادن فراوانی است که می‌توان به وجود مس، سنگ آهن، کرومیت و طلا در این شهرستان اشاره کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما به عنوان سازمان ایمیدرو وظیفه داریم با مشارکت بخش خصوصی هماهنگی‌های لازم را برای ساخت کارخانه در بخش معدن انجام دهیم. کرباسیان اظهار کرد: به همت استاندار سیستان و بلوچستان بخش خصوصی در این استان فعال شده است و ما وظیفه داریم از این سرمایه‌گذاران حمایت ویژه کنیم. صنعت و معدن نماد اقتصاد مقاومتی است و در دنیا از جمله کشورهای برتر معدنی هستیم. وی ادامه داد: دولت با فعال کردن بخش معدن و شکوفایی اقتصاد کشور در تلاش است به نفت متکی نباشد. وی تصریح کرد: ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد. به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شرکت در جشنواره هامین و نشست شورای راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان، چهارشنبه به شهرستان سیب و سوران در جنوب شرق این استان سفر کرد.

سازمان ایمیدرو پایه‌گذار تشکیل کنسرسیوم مشترک باشد
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سازمان ایمیدرو و شرکت شستا برای نخستین بار در منطقه ویژه اقتصادی رامشار واقع در شمال سیستان و بلوچستان چند واحد تولیدی راه‌اندازی خواهد کرد که قابل تقدیر است. علی اوسط هاشمی بیان کرد: اراده دولت تدبیر و امید برون‌رفت استان سیستان و بلوچستان از شرایط سختی است که در گذشته به دلیل نداشتن زیر ساخت‌های مناسب همچون آب، برق، گاز و بندر نتوانسته با وجود چند واحد بزرگ تولیدی به یک استان صنعتی تبدیل شود. وی تصریح کرد: اراده دولت بر احیای حق است و به همین منظور رئیس سازمان ایمیدرو به این منطقه سفر کردند. استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان مبادلات تجاری با افغانستان گفت: از مجموع ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار حجم مبادله تجاری با این کشور انتظار داریم سازمان ایمیدرو پایه‌گذار تشکیل کنسرسیوم مشترک باشد.