سیستان و بلوچستان در جایگاه سوم جذب سرمایه خارجی

استان سیستان و بلوچستان در بخش معدن دارای ظرفیت‌های بسیاری است که بهره‌برداری از آنها می‌تواند اشتغالزایی و توسعه را در این استان رقم زند.

در این میان اجرای طرح اکتشافی در این استان به نتایج بسیار خوبی رسیده که می‌تواند آینده درخشانی را برای آن رقم بزند.
خوشبختانه در چند سال گذشته، توجه به اکتشافات در نوار شرقی کشور به ویژه از سوی ایمیدرو افزایش یافته و این اتفاق منجر به کشف ذخایر جدید معدنی شده‌است. ذخایری که می‌تواند توسعه، اشتغال و افزایش امنیت را برای مناطق شرقی ایران از جمله سیستان و بلوچستان به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با صمت درباره آخرین وضعیت بخش معدن و صنایع معدنی در این استان اظهار کرد: در زمینه معدن و صنایع معدنی، استان سیستان و بلوچستان چند سالی است که ۸۵ هزار کیلومترمربع از ۲۵۰ هزار کیلومترمربع اکتشافات معدنی که در کشور انجام می‌شود را در اختیار دارد. در این مساحت یادشده ما به نتایجی دست‌یافته‌ایم و به‌زودی با اتمام این پروژه به پهنه‌های امیدبخش دست پیدا خواهیم کرد.
نادر میرشکار افزود: در زمینه صنایع معدنی نیز خوشبختانه با ایجاد کارخانه آنتیموان جزو کشورهای دارای این فناوری شده‌ایم. این فناوری به‌طور کامل بومی شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، ما در این زمینه جایگاه ششم دنیا را از آن خود کرده‌ایم. ذخایر معدنی بسیار خوبی در زمینه آنتیموان به‌تازگی شناسایی شده و می‌طلبد کارخانه‌ای در مقیاس صنعتی در استان ساخته شود. کارخانه فعلی در مقیاس آزمایشی ساخته شده است. درحال‌حاضر به دنبال ساخت کارخانه در مقیاس صنعتی در زاهدان با توجه به ذخایر شناسایی شده هستیم. رایزنی‌ها در این باره انجام شده و ایمیدرو نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده که با بخش خصوصی وارد می‌شود و این کار را در استان ما انجام می‌دهد.
وی با اشاره به حوزه سیمان نیز بیان کرد: ۱ کارخانه خوب سیمان نیز در زمینه صنایع معدنی در دستور کار داریم. حدود ۱ میلیون تن تولید سیمان در این پروژه‌ها مطرح است. رویکرد این کارخانه‌ها بیشتر صادراتی است. یک کارخانه دیگر نیز به ظرفیت ۱ میلیون تن ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و به‌طور کامل سیمان تولیدی خود را صادر می‌کند.
میرشکار با بیان اینکه بیش از ۱۳۰ معدن در این استان فعال است، گفت: امیدوار هستیم با اتمام پروژه ۸۵ هزار کیلومترمربع پهنه‌های اکتشافی به ذخایر بسیار خوبی دست پیدا کنیم. اگر درگذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی اقداماتی انجام می‌شد جایگاهی بالاتر از امروز داشتیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان درباره کشف رگه‌های جدیدی از طلا در این استان اظهار کرد: در استان کار اکتشاف طلا انجام شده، معادنی را در اطراف زاهدان و بزمان شناسایی کرده‌ایم و چند بخش دیگر از استان نیز شناسایی شده است. درحال‌حاضر اقدامات تکمیلی این موضوع در دست انجام است. در نظر داریم اقدامات فرآوری و تبدیل آن به شمش نیز در استان انجام شود.
میرشکار همچنین با اشاره به تبدیل شدن بندر چابهار به هاب صادراتی، بیان کرد: شرکت فولاد مکران در منطقه آزاد چابهار واقع شده که یکی از عمده سرمایه‌گذاران مهم فولاد مکران، ایمیدرو است. ایمیدرو در حال فعالیت است و حجم سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را می‌طلبد. اقدامات خیلی خوب و کارهای زیرسازی و زیرساختی فولاد انجام شده است. این پروژه هم اشتغال بسیار خوبی برای منطقه ما ایجاد می‌کند. اگر کارخانه فولاد در منطقه مکران ایجاد شود با توجه به نزدیکی فاصله آن تا بندرهای شهید بهشتی و چابهار، می‌توانیم صادرت خوبی به سایر کشورها با توجه به اینکه زیرساخت‌های بندر چابهار آماده شده، داشته باشیم. به زودی کشتی‌های پهن‌پکر نیز می‌توانند در بندر چابهار پهلو بگیرند. این کشتی‌ها می‌توانند کالاهای مورد نیاز را وارد و کالاهای صادراتی کشور را صادر کنند.
وی درباره حضور سرمایه‌گذار خارجی در این استان تصریح کرد: بعد از برجام سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف به استان آمده و در زمینه‌های متفاوتی وارد شده‌اند. بر اساس بررسی سازمان سرمایه‌گذاری کشور، در جذب سرمایه‌گذار خارجی، سیستان و بلوچستان رتبه سوم را در کشور از آن خود کرده است. سرمایه‌گذاران هندی نیز برای ورود به چابهار تمایل زیادی دارند. چینی‌ها نیز به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی در منطقه آزاد کشور هستند. مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه بسیار کرد آن است که سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در اختیار دارد.