صادرات محصولات فولادی ۱۲۹درصد رشد کرد

تهران- ایرنا- انجمن فولاد ایران اعلام کرد که میزان تولید فولاد خام کشور در ۲ ماهه نخست امسال ۲۱ درصد رشد داشت و در این مدت صادرات این بخش نیز ۱۲۹ درصد افزایش همراه بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت های فولادساز کشور در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال بیش از چهار میلیون و ۲۵۸ هزارتن فولاد خام تولید کردند؛ این رقم در مدت مشابه پارسال، سه میلیون و ۵۲۶ هزار تن بود.
بر اساس این گزارش در ۲ ماهه نخست امسال، سه میلیون و ۴۰۷ هزار تن انواع محصولات فولادی از جمله کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۹۶ که سه میلیون و ۲۴۹ هزار تن بود، پنج درصد افزایش دارد.
همچنین، در ۲ ماه یاد شده، چهار میلیون و ۵۶۴ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد که نسبت به آمار مدت مشابه پارسال (سه میلیون و ۵۳۲ هزار تن) ۲۹ درصد افزایش داشت.

** افزایش ۱۲۹ درصدی صادرات محصولات فولادی
برپایه این گزارش، در مدت یادشده یک میلیون و ۲۱۴ هزار تن شمش و ۴۱۳ هزار تن انواع محصولات فولادی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال (یک میلیون و ۸۴ هزار تن شمش و ۱۸۰هزار تن محصولات فولادی) به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۲۹ درصد افزایش داشت.
همچنین در این مدت ۹۹ هزار تن آهن اسفنجی صادر شد که نسبت به آمار پارسال (۱۶۱ هزار تن)، حاکی از کاهش ۳۹ درصدی صادرات این محصول است.
بر اساس گزارش انجمن فولاد ایران در ۲ ماه نخست امسال، چهار هزار تن فولاد خام و ۱۸۷ هزار تن انواع محصولات فولادی وارد کشور شد که در مقایسه با آمار مدت مشابه پارسال (۶ هزار تن فولاد خام و ۳۵۱ هزار تن انواع محصولات فولادی) به ترتیب ۳۳.۴۷ درصد کاهش نشان می دهد.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام انجمن جهانی فولاد، جمهوری اسلامی ایران در دوره پنج ماهه ۲۰۱۸ (۱۱ دی ۹۶ تا ۱۰ خرداد ۹۷) در بین ۶۶ کشور تولیدکننده فولاد به جایگاه یازدهم تکیه زد؛ چین صدرنشین جدول تولید این فلز راهبردی است.
براساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، پنج کشور چین، هند، ژاپن، روسیه و کره جنوبی در صدر فولادسازان دنیا قرار دارند.
آمارها بیانگر آن است که میزان صادرات زنجیره فولاد کشور از ۹ میلیون تن گذشت و انتظار می رود امسال نیز رشد صادرات در این بخش تحقق یابد.
ایران براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن را هدف گذاری کرده است که از این رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن صرف صادرات خواهد شد.
پیش از شروع به کار دولت یازدهم، ایران پانزدهمین فولادساز جهان بود و اکنون به جایگاه سیزدهم ارتقا یافته است.