طرح لغو مالیات از اکتشاف گران

مهندس رضا اشرف سمنانی؛ رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی  در این جلسه با بیان اینکه اکتشاف به عنوان پایه معدنکاری در تمامی بخش ها از حفاری گرفته تا فرآوری مواد معدنی تاثیرگذار است، گفت: یکی از معیارهای اقتصاد مقاومتی جایگزینی در نفت است.

وی در ادامه افزود: باید بر روی  جذب شرکت های خارجی  در بخش اکتشاف برنامه ریزی داشته باشیم چراکه  بودجه های  اندکی که در اختیار سازمان  زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار داده می شود نمی تواند مشکل اکتشاف کشور را حل کند و این سازمان نباید کار اکتشافی  انجام دهد.

رییس اتحادیه حفاران غیر نفتی خاطر نشان کرد: در تدوین استراتژی معدن باید افق ما ۲۰ ساله باشد نه کمتر و در این راستا میزان سرمایه، ورود تکنولوژی و  شناخت صحیح از بازار مواد معدنی برای تدوین استراتژی معدن مهم است.

اشرف سمنانی تصریح کرد: کشوری همچون هند برنامه  تولید  ۳۰۰ میلیون تن فولاد  در سال ۲۰۲۵ و ترکیه برنامه  تولید ۳۶ میلیون تن فولاد  را دارد و این درحالیست که کشور ما با دارا بودن معادن غنی سنگ آهن و منابع انرژی ۱۶ میلیون تن فولاد تولید می کند بنابراین برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ از همین امروز باید برنامه ریزی های هدفمند را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با تاکید بر این نکته که در دولت دهم ۵۰ میلیارد دلار فولاد وارد کشور شده گفت: هزینه سرمایه گذاری در صنایع فولادی کشور ۳۰ میلیارد دلار بوده است بنابراین اگر اکتشافات به درستی صورت نگیرد سرمایه گذاری در فولاد بی معنا خواهد بود.

در ادامه این نشست دکتر فیروز علی نیا؛ استاد دانشکده معدن دانشگاه امیرکبیر گفت: متاسفانه اقتصاد کشور اقتصاد بر مبنای تولید نیست و یک اقتصاد تولیدی باید بر مبنای مواد خام معدنی استوار باشد.

وی تصریح کرد: عموما اکتشافات در کشور ما مقطعی است  زیرا برنامه ریزی نداریم و بخش خصوصی ما داده ها و اطلاعات اولیه برای ورود به اکتشاف را در سطح وسیع ندارد.

علی نیا افزود: تحقیقات اکتشافی انجام می دهیم ولیکن مدیر پروژه اکتشاف ما عموما مهندسین اکتشاف نیستند.

وی در ادامه گفت: اقتصاد مواد معدنی را کمتر دانشجویان معدن خوانده اند در صورتیکه گذراندن این واحد افق دید بهتری به فارغ التحصیلان معدن خواهد داد.

مهندس جعفر صادقی پناه ؛ عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در پایان جلسه پیشنهادات و مطالب مطرح شده در جلسه را به این صورت جمع بندی کرد:  صحبت با دولت درخصوص پذیرفته شدن هزینه اکتشاف به جای مالیات، آزادسازی محدوده ها و رفع معضل محدوده هایی که با منابع طبیعی دچار مشکل هستند، در فرم های تایید صلاحیت فنی و مالی حداقل امتیاز با مالی پر شود، ترسیم آینده ای روشن برای صنایع معدنی کشور و نیز آموزش سیستم مدیریتی در بخش معدن کشور.