قراردادهای سرمایه گذاری میلیاردی در بخش معدن و صنایع معدنی برخلاف تحریم

تهران- ایرنا– رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز در شرایط تحریم دشمن برای توقف فعالیت ها و انزوای کشور در عرصه بین‌المللی تلاش می‌کند، اما بخش معدن و صنایع معدنی با پویایی پیش می‌رود و اکنون ۲ قرار داد بزرگ سرمایه‌گذاری میلیاردی در این بخش آماده شده است.

داریوش اسماعیلی ظهر سه شنبه در نشستی خبری به خبرنگاران توضیح داد: ارزش مجموع قراردادهای یاد شده به ۹ میلیارد تومان می رسد و این امر در چارچوب رویکرد سازمان نظام مهندسی معدن ایران برای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش معدن وصنایع معدنی دنبال می شود.

هشتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری

وی ضمن اعلام خبر برپایی هشتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی از ۱۵ تا ۱۷ مهر ماه جاری در محل مصلی امام خمینی ( ره ) افزود: مشارکت بیش از ۱۸ کشور جهان و یا نمایندگان رسمی آنها در ایران از جمله ایتالیا، آلمان، روسیه، اسپانیا، لهستان، کانادا، آفریقای جنوبی، ترکیه قطعی شده و بالغ بر ۲۰ سفیر یا دیپلمات های برجسته مقیم تهران در این نمایشگاه حاضر می شوند و این نمایشگاه به شکل مشترک با انجمن متالورژی و ریخته گری و با مشارکت شرکت همایش پارس برپا خواهد شد.

اسماعیلی اضافه کرد: محور اصلی فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران جلب و جذب سرمایه گذاری در بخش معدن وصنایع معدنی است و در کنار آن حفظ و صیانت از مواد معدنی ( براساس تدوین و بروزرسانی نظامنامه ها و شیوه نامه ها و بهره گیری از مسئولان فنی) و نیز هوشمند سازی محورهای اصلی فعالیت این سازمان محسوب می شود.

به گفته وی، هریک از محورهای مزبور ۳۰ تا ۳۵ درصد از توانمندی و کارایی این سازمان را به خود اختصاص می دهد و اکنون که حجم ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور در هر بخش اقتصادی می تواند آثار مخربی به دنبال داشته باشد، بخش قابل توجهی از این نقدینگی در بخش معدن و صنایع معدنی می تواند جذب و منشا اثر باشد.

وضع عوارض بر صادرات

اسماعیلی در ارتباط با برنامه اخذ عوارض ۲۵ درصدی از صادرات مواد خام معدنی که از یکم مهرماه جاری با ابلاغ به گمرکات کشور شکل اجرایی به خود گرفت، گفت: موضوع اخذ عوارض در چارچوب صیانت از مواد معدنی کشور و تامین صنایع به مورد اجرا گذاشته شد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی معدن ایران از این سیاست حمایت و پشتیبانی می کند، اما در شکل اجرا جای بحث وجود دارد که نباید برای کلیه مواد معدنی اخذ ۲۵ درصد انجام شود و در این ارتباط با وزارت صنعت، سرگرم رایزنی هستیم.

شکل گیری شورای مشورتی

اسماعیلی از برنامه وزارت صنعت، معدن وتجارت برای شکل گیری شورای مشورتی بخش معدن وصنایع معدنی خبر داد که برخلاف شورای عالی معادن که نقش تصمیم گیرنده دارد، جنبه مشورتی خواهد داشت و در پیاده سازی برنامه ها و کارهای اثرگذار در این بخش کمک کند.

برپایی ۶۰۰ دوره آموزشی ویژه معدن‌کاران

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران اضافه کرد: براساس تفاهم نامه امضا شده با سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اکنون در قالب قرارداد، برپایی ۶۰۰ دوره آموزشی برای معدنکاران بخش خصوصی طراحی شده که می تواند در ارتقای عملکرد این بخش نقش موثری داشته باشد.

همچنین تفاهمنامه های پژوهشی نیز با این سازمان به مرحله قرارداد نزدیک شده، اما نهایی نیست.

هوشمند سازی نظام مهندسی معدن

اسماعیلی در ارتباط با برنامه هوشمند سازی فعالیت های این سازمان هم گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده تا اواخر آبان ماه امسال یا آذر، پنج فرآیند سازمان نظام مهندسی معدن ایران به شیوه هوشمند ارایه می شود که قرار است در چهار استان کشور در قالب آزمایشی پیاده سازی شود، سپس به کل ۳۱ استان تعمیم پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: از این پس، اقداماتی مانند صدور پروانه اشتغال، تاییدیه مسئول فنی و ثبت نام بدون حضور فیزیکی و از طریق سامانه های آنلاین انجام خواهد شد.