قطعی برق، معادن را هم درگیر کرد

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان سازمان هواشناسی، روند افزایش دما در بیشتر نقاط کشور تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و در کل، هفته‌ای گرم‌تر از هفته‌های گذشته را در پیش داریم.

در حالی گرما ایران را در برمی‌گیرد که نگرانی تامین برق ایران در چهارمین هفته تابستان، مسئولان را درگیر کرده است. موج گرما باعث شد رکورد تاریخ مصرف برق کشور برای سومین بار در سال ۹۷ شکسته شود.
اما عواقب قطعی برق به دنبال افزایش مصرف آن فقط بخش خانگی را درگیر خود نکرده بلکه بخش معدن و صنایع معدنی نیز برای تامین برق مورد نیاز خود دچار مشکل شده‌اند. در این میان معادن زیرزمینی به ویژه معادن زغال‌سنگ به برق وابستگی کامل دارند و قطعی برق می‌تواند این معادن را دچار مشکلات جدی کند، اگرچه دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران معتقد است معادن زغال‌سنگ برای قطعی برق آمادگی دارند و از این مورد آسیبی نمی‌بینند.

افزایش خطر انفجار در معادن زغال‌سنگ
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: قطعی‌های مکرر برق در معادن سبب شده که خطر نشت گاز و انفجار به وجود‌اید و باید از قطعی برق در معادن جلوگیری شود. در این راستا نامه‌ای به دادستانی زرند هم ارسال کرده‌ایم.
رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم درباره کمبود برق در سطح کشور، ابراز کرد: قطعی‌های مکرر برق در معادن سبب شده که خطر نشت گاز و انفجار به وجود آید، از این رو باید از قطعی برق در معادن جلوگیری شود. در این راستا نامه‌ای به دادستانی زرند هم ارسال کرده‌ایم تا پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود.

از دست دادن یک شیفت کاری
مدیرعامل معدن زمستان‌یورت نیز در این زمینه به صمت گفت: معادن زغال‌سنگ با دستگاه‌های تهویه کار می‌کنند و قطعی برق باعث می‌شود یک شیفت کاری را از دست بدهیم. علی نصیری افزود: قطعی برق ممکن است از ۲ساعت بیشتر نباشد اما خاموشی دستگاه‌های تهویه، خروج کامل کارگران از معدن و همچنین رفتن به داخل معدن پس از اتصال برق، ۴ ساعت از وقت کارگران را می‌گیرد، در حالی که شیفت کاری در این معادن ۶ ساعت است و یک شیفت کاری از بین می‌رود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا معادن زغال‌سنگ از برق اضطراری استفاده نمی‌کنند، گفت: برق اضطراری به وسیله کمپرسور، برق و گازوئیل کار می‌کند و با قطعی برق نمی‌توان کاری انجام داد.
وی با بیان اینکه بزرگترین خطر قطعی برق، تجمع گاز در تونل‌ها به دنبال از کار افتادن دستگاه‌های تهویه است، گفت: البته این مشکلات در مقیاس ثانیه و دقیقه نیست بلکه در یک یا دو ساعت، هوای داخل تونل متراکم می‌شود و با گرمای هوا خطر انفجار را بیشتر می‌کند. از این رو پس از قطعی برق ناچاریم کارگران را از تونل‌ها خارج کنیم.
وی تصریح کرد: تنها راهی که برای ما وجود دارد این است که با سازمان برق منطقه‌ای شهر نامه‌نگاری کرده و درخواست کنیم قطعی برق را با ساعت کار معادن هماهنگ کند. در همین زمینه، نامه‌ای آماده کرده‌ایم تا آن را به اداره برق شهرستان ارسال کنیم؛ پیشنهاد ما قطعی برق برای ساعت‌های ۱۳ تا ۱۵ یعنی ساعت استراحت و ناهار کارگران است.
نصیری در ادامه افزود: در هر شیفت کاری ۱۵۰نفر کار می‌کنند که اگر برای یک ماه یک شیفت کاری از بین برود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان زیان وارد می‌شود.
وی با این حال تاکید کرد: کارگران به دلیل اینکه در تونل‌ها کار می‌کنند و تونل‌ها در تمام سال خنک هستند، مشکلی با گرما ندارند.

معادن زغال‌سنگ نباید مشکلی داشته باشند
سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران در گفت‌وگو با صمت درباره خطر احتمالی قطعی برق در معادن زغال‌سنگ گفت: یکی از مباحث اصلی و بنیادی معادن زغال‌سنگ درباره ایمنی، تامین برق مورد نیاز است تا این معادن دچار قطعی برق نشوند.
وی افزود: معادن زغال‌سنگ موظفند صرف‌نظر از قطع احتمالی برق در تابستان، ژنراتور آماده به کار داشته باشند و تا پس از قطعی برق در هر روز از سال فقط در ۳ دقیقه، برق به شبکه داخلی معدن بازگردد.
وی با بیان اینکه ژنراتور برای معادن زغال‌سنگ، حیاتی و ضروری است گفت: گاهی ۱۰ دقیقه یا یک ربع قطعی برق می‌تواند برای جان کارگران تعیین‌کننده باشد.
صمدی در ادامه افزود: این یک مسئله جدید نیست و داشتن ژنراتور برق مانند کپسول‌های خودنجات همواره برای معادن زغال‌سنگ، جزو وسایل ضروری بوده و هست. اگر معدنی درست و اصولی کار کند باید ژنراتور داشته باشد و قطعی برق برای معادن زغال‌سنگ نباید مسئله غامض و پیچیده‌ای باشد چراکه معادن زغال‌سنگ در حاشیه شهرها هستند و هر موقع از سال اتفاق‌هایی مانند توفان و رانش زمین باعث قطع ارتباط شبکه برق‌رسانی معادن می‌شود. از این رو معادن باید همیشه آمادگی داشته باشند و از برق اضطراری استفاده کنند.
دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران ادامه داد: دستگاه‌های ژنراتور باید برای ۲ماه بتوانند قطعی برق را پشتیبانی کنند یعنی اگر مسئله‌ای باعث شد تا ۲ماه برق به معدن نرسد ژنراتورها برق مورد نیاز معادن را تامین کنند.
وی اضافه کرد: ممکن است کارخانه‌های زغال‌شویی برای قطعی برق تابستان به مشکلی بر بخورند اما معادن زغال‌سنگ نباید هیچ مشکلی داشته باشند، مگر معادنی که دستگاه‌های ژنراتورشان خراب است. در این صورت نماینده اداره کار شهرستان نیز در بازدید ماهانه‌ای که از معادن انجام می‌دهد مسئول است این مورد را چک کرده و بازرسی کند و معدن متخلف را به مقامات مربوط ارجاع دهد.
وی مثال زد: نداشتن آمادگی برای معادن زغال‌سنگ برای مشکل قطعی برق مانند این است که کسی بخواهد از میدان تجریش تا میدان ولیعصر برود اما از هیچ وسیله نقلیه‌ای نخواهد استفاده کند و بگوید حالا یک کاری می‌کنم.
وی درباره تاثیر قطعی برق بر سایر معادن نیز گفت: قطعی برق در معادن روباز که عمده معادن ایران را تشکیل می‌دهد مشکلی ایجاد نمی‌کند چون با تراک، شاول و لودر سروکار دارند که انرژی خود را از سوخت‌های فسیلی تامین می‌کنند اما معادن زیرزمینی، بیشترین تاثیر را از قطعی برق می‌گیرند که آنها نیز دارای دستگاه‌های برق اضطراری هستند.
وی ادامه داد: همچنین کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی ممکن است از قطعی برق تاثیر بگیرند. برای مثال کارخانه‌های ذوب که با جریان برق، مواد معدنی را ذوب و احیا می‌کنند، عمده‌ترین مصرف‌کننده برق به شمار می‌روند. قطعی برق می‌تواند به کوره‌های ذوب القایی شوک بزرگی وارد کرده و موجب شکست آجرهای نسوز و انفجار دیگ شود. اداره برق استان از روز گذشته با کارخانه‌ها هماهنگی لازم را انجام می‌دهد تا کارخانه‌های صنایع معدنی با کمترین مشکل روبه‌رو شوند.