قوانین معدن تسهیل می شود

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص توسعه معادن در سطح کشور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به نام «صف اول» اظهار کرد: در این حوزه باید سه اتفاق مهم را مدنظر قرار دهیم که گام نخست آن شناسایی ظرفیت‌های معدنی در سطح کشور است که در این خصوص کار بسیار بزرگی از مهرماه سال گذشته آغاز و حدود ۴۵۰ پهنه معدنی کشور شناسایی‌شده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه شناسایی پهنه‌های معدنی از استان خراسان جنوبی آغازشده و امسال در خوزستان ادامه خواهد یافت و تمامی نقاط دارای ظرفیت‌های معدنی در این پروژه شناسایی می‌شوند؛ خوشبختانه در چارچوب اجرای این طرح شناسایی بسیار خوبی در استان خراسان جنوبی شکل گرفت و یکی از ذخایر مهم معدنی کشور در استان خراسان جنوبی شناسایی‌شده که به‌صورت قطعی تا یک ماه آینده اعلام خواهیم کرد و نوید بسیار خوبی برای کشور است.

ابلاغ مجموعه مقررات حوزه معادن تا دو هفته آینده

وزیر صمت افزود: گام دوم و بسیار مهم در حوزه معادن تسهیل قوانین و مقررات موجود در این حوزه است، اکنون بیش از ۳۲۰ قانون، مقررات و دستورالعمل در بخش معدن وجود دارد که موارد به صاحب‌نظران مربوطه ارسال‌شده تا با بررسی‌های دقیق موانع موجود را رفع کنند و تا دو هفته آینده مجموعه مقرراتی که به‌صورت شسته‌ورفته شکل‌گرفته‌اند، ابلاغ می‌شود.

برای نخستین بار مردم در منافع معدن شریک شده‌اند

فاطمی امین تأکید کرد: با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام‌شده صادرات مواد خام معدنی به‌شدت کاهش‌یافته است و یک خبر بسیار مهم و خوب در حوزه معدن نیز آن است که برای نخستین بار مردم را در منافع معادن شریک قراردادیم و در این خصوص و در گام نخست معدن جان جان در سیستان و بلوچستان به‌شرط شراکت ۴۰ درصدی با مردم منطقه به بهره‌بردار واگذارشده است.

وی تصریح کرد: این مهم در سایر معادن در سطح کشور نیز به‌طور حتم دنبال می‌شود تا مردم در بخش معادن به شکل جدی و اثرگذار سهیم شوند.

وزیر صمت اعلام کرد: حقوق معدنی امسال دو برابر شده و بر اساس قانون و تأیید دولت، ۱۵ درصد از حقوق دولتی باید در مناطق محل استقرار معادن خرج شوند که امسال تصمیم گرفته شد که این مبالغ در حساب مشخصی به استان‌های مربوطه تخصیص پیدا کند.