مزیت‌های معدنی را دریابیم

استان آذربایجان‌غربی از نظر موقعیت جغرافیایی و هم‌مرز بودن با ۳ کشور ترکیه، عراق و جمهوری‌آذربایجان یکی از استان‌هایی به‌شمار می‌رود که می‌تواند از نظر صادرات مواد معدنی در اولویت قرار گیرد.

از این‌رو می‌طلبد که در ایجاد واحدهای فرآوری معدنی با توجه به این موقعیت جغرافیایی بیش از پیش اهتمام ورزید. همچنین علاوه‌بر موقعیت جغرافیایی، وجود منابع معدنی غنی در این استان، ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع معدنی را ضروری می‌کند. آذربایجان‌غربی از استان‌های با ظرفیت معدنی بسیار خوب در کشور به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که براساس گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، درحال‌حاضر این استان در تنوع سنگ‌های معدنی در رتبه نخست قرار دارد و به‌طور کلی پنجمین رتبه معدنی را در بین سایر استان‌ها داراست. از این‌رو با وجود منابع غنی معدنی و موقعیت جغرافیایی این استان، معدن می‌تواند یکی از محورهای توسعه استان به‌شمار رود. این در حالی است که صادرات مواد معدنی آذربایجان‌غربی بیشتر به شکل خام‌فروشی است. از سوی دیگر نیز این استان باوجود هم‌مرزی با کشورهای همسایه پایانه صادراتی تخصصی مواد معدنی ندارد. بنابراین ایجاد تشکیل کنسرسیوم برای تولید انواع محصولات معدنی در استان آذربایجان‌غربی یکی از ضرورت‌ها به نظر می‌رسد. این کنسرسیوم می‌تواند مانند یک زنجیره موجب افزایش سرمایه‌گذاری در کشف ذخایر پنهان، فعال‌شدن معادن راکد، فرآوری و ایجاد صنایع معدنی، کاهش قیمت تمام‌شده محصول و افزایش تولید و بهره‌وری شود تا با تجمیع معادن کوچک، زنجیره تولید در بخش معادن از مرحله اکتشاف تا حضور در بازارهای جهانی به پیش رود.
امیدواریم با حمایت‌های دست‌اندرکاران و مسئولان استان از کنسرسیوم‌ها و عملیاتی‌شدن ایجاد شهرک‌ها و پایانه‌های تخصصی معدنی و همچنین جذب صاحبان سرمایه در فعالیت‌های معدنی، شاهد پیگشیری از خام‌فروشی مواد معدنی در این استان غنی باشیم تا بیش از پیش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در ایجاد ثروت، اشتغال و ارزش‌افزوده را در این استان افزایش داده باشیم.