معدنکاران بیش از ۳۵۸ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کردند

به گزارش ماین نیوز، به نقل از جداول آماری در این زمینه، سال ۹۴ در دوره ۱۱ ماهه میزان حقوق دولتی معادن، افزون بر سه هزار و ۱۴ میلیارد و ۳۷۶ میلیون ریال بود.
بررسی آمار مربوطه نشان می دهد در مدت ۱۱ ماهه ۹۵ استانهای کرمان، یزد و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین میزان پرداخت حقوق دولتی معادن را از آن خود ساختند و استانهای کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و گلستان کمترین سهم را به خود اختصاص دادند.

براساس قانون معادن، حقوق دولتی ، عبارت است از درآمد دولت ناشی از استخراج، بهره برداری و برداشت هر واحد از ماده یا مواد معدنی است .

میزان حقوق دولتی اخذ شده در استان کرمان در مدت مزبور بیش از ۸۲۸ میلیارد و ۸۶۱ میلیون ریال اعلام شد که در مقایسه با ۷۵۰ میلیارد و ۱۷۴ میلیون ریال مربوط به ۱۱ ماهه ۹۴ رشد ۱۰.۵ درصد را نشان می دهد .

همچنین فعالان معدنی استان یزد نیز در دوره مورد بررسی ۴۶۱ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال حقوق دولتی پرداختند که نسبت به عملکرد دوره مشابه در سال ۹۴ رشد ۱۸۱.۴ درصدی را ثبت کرد .

علاوه براین در استان آذربایجان شرقی با وصول ۴۰۴ میلیارد و ۳۵۴ میلیون ریال حقوق دولتی معادن در مدت ۱۱ ماهه ( منتهی به بهمن ) ۹۵ نسبت به عملکرد دوره مشابه در سال ۹۴ که رقم بیش از ۴۳۳ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال بود، کاهش ۶.۷ درصدی را نشان داد.

براساس آمارهای منتشر شده وزارتخانه مزبور، استان کهگیلویه وبویراحمد در دوره مورد بررسی با یک میلیارد و ۸۷۸ میلیون ریال حقوق دولتی معادن وصول شده، کمترین میزان عملکرد را در این زمینه داشته که نسبت به عملکرد صورت گرفته در ۱۱ ماهه ۹۴ نیز کاهش ۱۲.۳ درصدی دارد .

استان ایلام هم با رقم وصولی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال حقوق دولتی معادن در دوره مورد بررسی دومین استان از نظر سهم کم در این بخش محسوب می شود که نسبت به عملکرد دوره مشابه در سال ۹۴ رشد ۲۵.۷ درصدی را ثبت کرد و نیز استان گلستان به عنوان سومین استان از نظر کمترین وصولی حقوق دولتی معادن است با رقم پنج میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریال و در مقایسه با ۱۱ ماهه ۹۴ کاهش ۳۲ درصدی هم دارد.

برپایه جداول آماری حقوق دولتی معادن وصول شده ، استانهای یزد، زنجان و چهارمحال و بختیاری در ۱۱ ماهه پارسال بالاترین رشد از نظر جذب این حقوق را در مقایسه با سال ۹۴ داشتند که به ترتیب ۱۸۱.۴، ۱۵۶.۳ و ۱۴۸.۵ درصد بود .

همچنین استانهای لرستان، گلستان و خراسان رضوی در مدت این گزارش از نظر وصول حقوق دولتی معادن در مقایسه با ۱۱ ماهه ۹۴ بالاترین میزان کاهش را به ترتیب با ۴۱.۵، ۳۲ و ۲۵.۹ درصد به خود اختصاص دادند.

تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت نشان می دهد که تعداد ۶ هزار معدن در کشور فعال هستند و حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود .

میزان ذخایر شناسایی شدن معدنی ایران نزدیک به ۶۰ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

جمهوری اسلامی با ۶۸ نوع ماه معدنی اکتشافی از نظر تنوع مواد معدنی در بین کشورهای جهان رتبه دهم را دارد و از لحاظ میزان ذخایر اکتشافی در دنیا رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است .