موازی‌کاری مهمترین معضل بخش اکتشاف کشور است

تهران- ایرنا- سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: مهمترین معضل موجود در بخش اکتشاف کشور، مدعیان متعدد اکتشاف هستند، به طوری که تعداد زیادی از سازمان‌ها خود را مدعی دانسته و به موازات یکدیگر در حال فعالیتند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، «علیرضا شهیدی» افزود: این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین متولیان موضوع اکتشاف، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی است.
این مقام مسئول اظهار داشت: این سازمان از آغاز شکل‌گیری، وظیفه تولید اطلاعات پایه در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی را بر عهده داشته و تاکنون ۲ بار سرتاسر ایران را از نظر زمین‌شناسی در مقیاس‌های یک صدهزارم و یک‌ دویست و ‌پنجاه‌هزارم مورد مطالعه قرار داده و نتایج آن را منتشر کرده است.
وی یادآور شد: از سال ۸۳ تولید نقشه‌های زمین‎شناسی یک ‌بیست ‌و پنج هزارم در ۶ لایه اطلاعاتی در این سازمان آغاز شده و در نظر داریم لایه زمین ‌شناسی اقتصادی را در صورت تامین منابع از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار ‌کنیم.
شهیدی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از آغاز تاسیس تاکنون بیش از ۹۵ موضوع نقشه در مقیاس‌های مختلف تهیه و منتشر کرده که افزون بر هزار لایه اطلاعاتی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف را شامل می‌شود.
وی یادآور شد: خروجی بخش اکتشاف منجر به تولید ثروت برای کشور می‌شود و زمین‌شناسی نیز صیانت از ثروت تولید شده را به عهده دارد.
به گفته شهیدی، این سازمان وظیفه پایش مخاطرات طبیعی را بر عهده داشته و با اطلاع‌ رسانی مناسب به مجموعه مدیریتی کشور، کمک بزرگی به حفظ منابع در راستای توسعه پایدار می‌کند.
سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور خاطرنشان کرد: معدن نزدیک به یک درصد و صنایع‌معدنی تا پنج درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند.
وی به وجود برخی معضلات پیش‌روی فعالیت‌های اکتشاف کشور اشاره کرد و گفت: گاهی از سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به عنوان معضل یاد می‌شود، در حالی که در بسیاری کشورها که قوانین زیست محیطی استانداردتری نسبت به ایران دارند، اکتشافات در حال انجام است.

** افتتاح سامانه اطلاعات مکانی (WEB GIS) در ۲۲ بهمن
سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان داشت: بهمن ماه امسال سامانه اطلاعات مکانی در این سازمان افتتاح می شود که از طریق آن علاقه‌مندان قادر خواهند بود همه لایه‌های اطلاعاتی زمین شناسی و اکتشافی مورد نیاز خود را در سرتاسر جهان پس از «رجیستری» در سامانه بر اساس سطوح دسترسی در اختیار داشته باشند.

** ثبت ۳۲ پروانه اکتشافی در ۲۰ سال
این مقام مسئول به برخی فعالیت های اکتشاف معدن این سازمان اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶ این فعالیت‌ها منجر به ثبت ۳۲ پروانه اکتشافی برای عناصر مختلف شده که ارزش این محدوده ها برپایه ذخیره قطعی و قیمت‌های بین‌المللی افزون بر ۶۲ میلیارد دلار است.
وی یادآوری کرد: بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از بدو تاسیس تاکنون کمتر از هزار میلیارد تومان بوده است.
شهیدی بیان داشت: در ۱۲ سال گذشته و به منظور کاهش فاصله با کشورهای پیشرو در بخش عمق اکتشاف، با استفاده از ابزار ژئوفیزیک هوایی حدود ۵۰۰هزار کیلومتر خطی مطالعات ژئوفیزیک هوایی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، تاکنون نزدیک به ۶ میلیون متر حفاری برای ذخایر معدنی کشور انجام شده که البته در مقایسه با کشورهای پیشرو در عرصه معدنی همچون استرالیا که سالیانه پنج تا ۶ میلیون متر حفاری دارد، ناچیز است.