هزینه حمل‌ونقل، مزیت معدن را از بین می‌برد

استان یزد با در اختیار داشتن ۳۰ درصد از ذخایر معدنی کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند در توسعه این بخش و اشتغالزایی نقش بسزایی ایفا کند.

با توجه به اهمیت این استان در بخش معدن، کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی ایران در سفرهای استانی خود، این بار به یزد رفت و شامگاه چهارشنبه جلسه مشترک اتاق بازرگانی یزد و کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران برگزار شد.

 

حمل‌ونقل در افق ۱۴۰۴
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در این نشست اظهار کرد: معدن سرب و روی مهدی‌آباد نمونه موفقی از واگذاری‌ها به بخش خصوصی است. ما روش مدیریت در مهدی‌آباد را تغییر داده‌ایم. در این معدن تشکیل کنسرسیوم و انتقال مدیریت به بخش خصوصی محقق شد.
بهرام شکوری تصریح کرد: در ۱۶ سال گذشته خصوصی‌سازی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد که از این میزان تنها ۱۸ درصد آن بخش خصوصی واقعی بود.
وی با اشاره به معدن سنگ آهن اسمالون افزود: واحد نخست معدن سنگ آهن اسمالون که عیاری کمتر از ۲۰ درصد در اختیار دارد در حال فعالیت بوده که اقتصادی است. واحد دوم این معدن نیز دی امسال به بهره‌برداری می‌رسد. این در حالی است که باطله برخی معادن سنگ آهن همچون چادرملو و گل‌گهر عیاری بیش از ذخیره معدن اسمالون دارد.
به گفته شکوری، بدون شک آن چیزی که منجر به بهره‌برداری از این معدن شده، مدیریت درست بوده است.
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ادامه این موضوع بیان کرد: دومین ذخیره گچ بعد از امریکا را در اختیار داریم، اما چه استفاده‌ای از آن کرده‌ایم؟
در ادامه این نشست مشترک، شکوری با ارائه مطلبی دیگر به موضوع حمل‌ونقل و نقش آن در تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ پرداخت.
شکوری در این باره افزود: در سال ۱۴۰۴خورشیدی باید ۷۰۰ میلیون تن ماده معدنی جابه جا شود که برای این‌کار نیازمند توسعه راه آهن هستیم یعنی باید سالی ۷ درصد رشد حمل‌ونقل ریلی را شاهد باشیم در حالی که این عدد امروز ۲ درصد است.
وی گفت: هزینه‌های حمل‌ونقل، مزیت رقابتی در بخش معدن را از ما گرفته است.

 

مهم‌ترین منابع یزد
مدیرعامل ذوب روی بافق نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های معدنی موجود در یزد، اظهار کرد: استان یزد ۸ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که در همین میزان معادنی در کلاس جهانی را داراست.
امیرحسین حیدرزاده افزود: ۳۰ درصد از ذخایر معدنی کشور در استان یزد قرار دارد. عمده ذخایر بزرگ استان شامل فسفات، سرب و روی می‌شود.
وی ادامه داد: بیشتر معادن استان کوچک و متوسط هستند که نقش مهمی در اشتغالزایی ایفا می‌کنند.
این هیات نمایندگان اتاق بازرگانی یزد تصریح کرد: تقویت این معادن منجر به رشد و توسعه منطقه شده و از حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.
حیدرزاده بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب رخ داده آن است که برای نخستین بار کارخانه تولید کاغذ از سنگ‌آهن در استان ساخته شد که مصرف آب کمی دارد و آلایندگی آن نسبت به دیگر روش‌های تولید کاغذ کمتر است. وی گفت: سنگ‌های تزئینی از مهم‌ترین منابع معدنی استان یزد هستند اما بیشتر آنها معادن کوچک و متوسط‌مقیاس بوده و با مشکلات بسیاری در زمینه ماشین‌آلات، قبول پروانه بهره‌برداری از سوی بانک برای دریافت تسهیلات، معارضان محلی و…. روبه‌رو هستند.
حیدرزاده در ادامه با اشاره به کارخانه ذوب روی بافق بیان کرد: درحال‌حاضر این واحد تنها با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کند. کمبود خاک روی در حالی ظرفیت فعال کارخانه را کاهش داده که معدن کوشک در ۸۰ کیلومتری این واحد قرار دارد و کنسانتره خود را صادر می‌کند. به همین دلیل خواستار وضع عوارض بر صادرات کنسانتره روی هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد، با بهره‌برداری از معدن سرب و روی مهدی‌آباد مشکل کمبود کنسانتره حل شود.

 

۸۰ درصد معادن کوچک‌مقیاس هستند
رئیس خانه معدن یزد نیز در این نشست اظهار کرد: نیازمند بیشترین تعامل برای ادامه فعالیت در همه بخش‌های معدن هستیم.
سعید افضلی‌پور افزود: خوشبختانه در استان یزد با تعامل انجام شده میان سازمان‌ها بخش زیادی از مسائل حل شده است.
وی ادامه داد: در استان یزد ۵۴۹ معدن فعال است که از این میزان ۸۰ درصد معادن کوچک و متوسط‌مقیاس هستند. حال پیشنهاد ما این است که با توجه به تجمع این معادن، واحدهای فرآوری ساخته شوند. افضلی‌پور با اشاره به ظرفیت بالای استان یزد در حوزه خاک‌های صنعتی افزود: فرآوری در حوزه خاک‌های صنعتی مغفول مانده است.