همکاری اکتشافی سازمان زمین‌شناسی با بخش خصوصی در سال جهش تولید

رضا جدیدی در آستانه برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (MINEX 2020) که سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در آن حضور فعالی خواهد داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور امسال علاوه بر بهره‌گیری از بودجه‌های دولتی، برای تحول در برنامه‌های زمین شناسی و اکتشافی، به دنبال همکاری با بخش خصوصی است، توضیح داد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان در این راستا، آمایش مواد اولیه معدنی موردنیاز صنایع معدنی کشور است. به همین منظور پویش سنگ آهن را مطرح کردیم و با بخش‌های خصوصی بزرگ کشور به ویژه فولادسازان تفاهم‌نامه‌هایی را به منظور اکتشاف ذخایر سنگ آهن موردنیاز آنها امضا کردیم.

وی گفت: با توجه به محدودیت در ذخایر سنگ آهن کشور به سمت همکاری علمی در حوزه اکتشاف ذخایر سنگ آهن رفتیم و تاکنون برای اکتشاف ۱۵۰ هزار کیلومترمربع از کشور در فاز شناسایی و پی‌جویی با بخش خصوصی وارد تعامل شده‌ایم. همچنین در تلاش هستیم تا با استفاده از اعتبارات دولتی، ۱۵۰ هزار کیلومترمربع دیگر را نیز اکتشاف کنیم و بنابراین مجموع برنامه اکتشافی سازمان برای سال جاری ۳۰۰ هزار کیلومترمربع است. اگر این هدف محقق شود، رکوردی برای سازمان در زمینه اکتشاف ذخایر معدنی خواهد بود.

جدیدی تاکید کرد: به غیر از سنگ آهن، طلا، مس، سرب و روی و بوکسیت نیز در اولویت اکتشاف سازمان قرار دارند. اخیرا برای اکتشاف ذخایر غیرآهنی نیز تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه برنامه دیگر سازمان ژئوفیزیک هوایی با همکاری بخش خصوصی است، اظهار کرد: در حال بستن تفاهم‌نامه‌هایی در این حوزه با بخش خصوصی هستیم و اولویت ما نیز انجام ژئوفیزیک هوایی در مناطق محروم با هدف محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی است. به زودی در یکی از استان‌های محروم کشور تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه را بین سازمان، ذوب آهن اصفهان و سازمان صمت آن استان به منظور اکتشاف ذخایر سنگ آهن با استفاده از روش ژئوفیزیک هوایی امضا خواهیم کرد.

گفتنی است نهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (MINEX 2020) و نهمین نمایشگاه بین‌المللی مهندسی مواد و متالورژی (iMat 2020) بطور همزمان از ۸ تا ۱۰ مهر ماه سال جاری در مصلی امام خمینی (ره) در تهران برگزار می‌شود.