وزیر صنعت دستورالعمل اجرایی برنامه تولید و اشتغال را ابلاغ کرد

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن وتجارت دستورالعمل اجرایی تفاهم نامه امضا شده بین این وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه در زمینه برنامه ریزی تولید و اشتغال را به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی وزارتخانه یاد شده، این تفاهم نامه با موضوع برنامه تولید و اشتغال حوزه صنعت و معدن آذرماه امسال بین دو طرف به امضا رسید.
براساس این تفاهم نامه تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد برای ۲ هزار و ۶۶ واحد و پیش بینی اشتغال برای حدود ۱۳۰ هزارنفر و نیز برنامه توسعه واحدهای موجود، بازسازی و نوسازی ۲ هزار و ۱۶۵ واحد و ایجاد فرصت شغلی به میزان ۵۱ هزار نفربرنامه ریزی شده است.
همچنین تأمین سرمایه در گردش برای واحدهای فعال صنعتی و معدنی موجود و برای ۸۷ هزارو ۴۲۹ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.
بر اساس این تفاهم نامه، ازمحل منابع داخلی بانکها و منابع صندوق توسعه ملی به میزان ۵۰ درصد برای تکمیل طرح های نیمه تمام سه هزارو ۱۸۴ میلیارد ریال، باز سازی و نوسازی پنج هزا ر و ۵۷۷ میلیارد ریال و سرمایه در گردش یک هزا رو ۴۵۰ میلیار ریال یارانه اختصاص یافته است.
علاوه براین در تفاهم نامه مزبور ۴۰ هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال تسهیلات به طرح های نیمه تمام، ۷۰ هزارو ۴۳۵ میلیارد ریال به بازسازی و نوسازی و ۹۰ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش واحد های صنعتی پیش بینی شد.
قرار است در این طرح بانکهای ملی، ملت، تجارت، صنعت و معدن، ‌سپه، صادرات، پست بانک، رفاه کارگران، کشاورزی، توسعه تعاون و آینده مشارکت کنند.
به گزارش ایرنا، پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار جدولی از سند پشتیبان لایحه برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶)، برنامه و هدفگذاری دولت برای اشتغال را منتشر کرد که بر اساس آن سالانه برای ۹۵۶ هزار نفر اشتغال خالص هدفگذاری شد.
طبق سند پشتیبان برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶)، سالیانه در بخش کشاورزی برای ۸۰ هزار نفر، نفت برای ۲ هزار نفر، صنعت تعداد ۱۴۴ هزار نفر، در بخش‌های آب-برق و گاز برای ۱۷ هزار نفر، ساختمان تعداد ۱۲۶ هزار نفر، در بخش حمل و نقل و انبارداری نیز ۱۱۶ هزار نفر، در بخش ارتباطات هم ۳۳ هزار نفر و در سایر خدمات برای ۴۳۴ هزار نفر اشتغال تا پنج سال پیش‌بینی و هدفگذاری شد.