پدیده فرونشست ۳۰۰ دشت کشور را با مخاطره روبرو ساخته است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «راضیه لک»سه شنبه در نشست خبری در محل سازمان زمین شناسی افزود: نمونه های فرونشست در دشت نیشابور به ۱۲ سانتیمتر و در دشت مشهد به ۲۵ سانتیمتر افزایش یافته و در این زمینه ۶۰۹ محدوده مطالعاتی مشخص شده است.
وی تصریح کرد: بررسی مسائل فرونشست زمین در کشور بر عهده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است و در این پیوند پروژه ای با اعتبار اندک آغاز شده است.
به گفته این مقام مسئول، برداشت بی رویه از منابع آبی در وقوع این پدیده تاثیرگذار است و قدیمی ترین موارد آن مربوط به فرونشست دشت رفسنجان می شود که در سال ۱۳۴۶ رخداد.
وی اضافه کرد: چنانچه فرونشست زمین به بیش از چهار میلیمتر برسد، وضعیت بحرانی خواهد شد.
لک خاطرنشان کرد: پدیده فروچاله که به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی اتفاق می افتد، از فرونشست متفاوت است بیشتر در دشت های کشور با پدیده فرونشست روبرو شده ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تاکنون هیچ الزامی برای اخذ استعلام از سازمان زمین شناسی برای اجرای پروژه های جدید عمرانی نبوده، اما از ۲ ماه پیش وزارت راه و شهرسازی با توجه ه اهمیت مساله فرونشست برای انتقال خطوط جاده ای و ریلی از این سازمان استعلام می گیرد.

** زلزله کرمانشاه
لک در بخش دیگری از این نشست خبری درباره وقوع مجدد زمین لرزه در مناطق زلزله زده کرمانشاه یادآور شد: آبراهه ها همواره مسیر خود را در مناطق دارای گسل باز می کنند و در طول تاریخ نیز مردم در مسیر آبراهه ها سکونت یافته اند.
به گفته این مقام مسئول، سازمان زمین شناسی متولی انجام مطالعات دیرینه زلزله شناسی و تعیین سرچشمه های زلزله خیز است و بر مبنای آن می تواند به شناسایی زلزله ها و قدرت تخریب آنها بپردازد.
وی بیان داشت: اکنون مطالعات تدقیق گسل ها برای تهران و ۶ کلانشهر کشور در حال انجام است که اطلاعات پایه ای آن از سوی سازمان زمین شناسی تهیه و الزام های اجرایی آن توسط مرکز تحققات راه، مسکن و شهرسازی به انجام می رسد.
رئیس سازمان زمین شناسی اضافه کرد: این مطالعات زمان زیادی نیاز دارد و بتازگی برای تهران با نصب ترانشه ها در مناطق همت و چیتگر شروع شده که برپایه آنها می توان به تعیین محل عبور گسل، هندسه آن و قدرت تخریبی زلزله پرداخت.

** جابجایی پایتخت در حد گمانه زنی
وی پیرامون پرسشی درخصوص انتقال پایتخت پاسخ داد، این موضوع در حد یک گمانه زنی است و گفت: واقعیت اینکه جانمایی در این موضوع مهم است، اما تاکنون هیچ استعلامی از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نشده است.

** همکاری با بخش خصوصی
این مقام مسئول در پاسخ به پرسش ایرنا درخصوص پروژه های واگذار شده به بخش خصوصی گفت: سازمان زمین شناسی در حدی وارد مقوله اکتشاف می شود که بخش خصوصی به آن علاقه ای نداشته باشد، به عبارتی ریسک اکتشاف از سوی این سازمان گرفته شده و سپس تحویل بخش خصوصی می شود.
لک خاطرنشان کرد: اکنون ۱۶ محدوده گواهی کشف از سوی این سازمان تعیین شده که در ماه های آینده به مزایده گذاشته خواهد شد و اجازه واگذاری آنها به بخش خصوصی از شورای معادن اخذ شده است.
وی اضافه کرد: اکنون بخشی از عملیات ژئوفیزیک هوایی، هچنین تهیه نقشه های پایه اکتشافی به بخش خصوصی محول شد و در بخش حفاری نیز سه قرارداد به ارزش حدود ۸۰ میلیارد ریال به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار شد.

** نقشه راه معدن و صنایع معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نقشه راه معادن و صنایع معدنی کشور و برنامه چهار ساله به کمک و همراهی معاونت معدنی وزارتخانه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، فراکسیون صنعت و معدن مجلس، خانه معدن، سازمان نظام مهندسی معدن و بخش خصوصی نهایی شده و همین روزها از سوی وزیر صنعت ابلاغ خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تهیه این نقشه راه که تکالیف تک تک دستگاه ها در آن مشخص شده، حرکتی نو در چارچوب توسعه معادن کشور است.
لک تاکید کرد: گلوگاه ها و معضلات فعالیت های معدنی از اکتشاف تا زنجیره کامل صنایع معدنی در این نقشه راه برطرف شده و اطلاعات دوره ۶۰ ساله فعالیت این سازمان به صورت طبقه بندی شده و مدون در آن قرار دارد.
به گزارش ایرنا، فراهم سازی زمینه ها و زیرساخت های لازم برای رشد فعالیت های دانایی محور وتوسعه پایدار کشور از طریق شناسایی محیط های زمین شناسی ،شناخت منابع وکشف ذخایر مواد معدنی وشناسایی فرآیندهای پدید آورنده وکنترل کننده مخاطرات زمین شناختی ورفتارسنجی آنها وگسترش پایگاه داده های علوم زمین، چشم انداز ۲۰ ساله سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور است.