پیشنهادهایی برای مقابله با تعرفه آمریکایی فولاد و سنگ آهن

رئیس خانه معدن ایران اعلام کرد که با وجود وضع تعرفه آمریکایی برای واردات فولاد و سنگ آهن که تاثیر خود را روی تولیدکنندگان این مواد معدنی از جمله ایران می‌گذارد، با تقویت مصرف داخلی و صادرات می‌توان با این محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم مقابله کرد.

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با سیاست‌گذاری اخیر آمریکایی‌ها برای ایجاد محدودیت در ورود زنجیره فولاد، کشورهای تولیدکننده این مواد معدنی به‌ویژه فولاد و سنگ آهن، متاثر از آن می‌شوند که البته سهم ایران در این زمینه چندان قابل توجه نیست اما نقشه راه آینده رسیدن به ۵۵ میلیون تن زنجیره فولاد در افق ۱۴۰۴ است که باید برای آن فکری کنیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از تولید زنجیره فولاد در کشور در آینده به مصرف داخلی می‌رسد، گفت: با توجه به افزایش قیمت حمل و نقل و صادرات سنگ آهن به ویژه سنگ آهن هماتیتی از اقتصادی بودن خارج می‌شود و مقرون به صرفه نیست بنابراین آن را باید به کنسانتره و گندله تبدیل کنیم چرا که می‌توان به جرات گفت که صد در صد کنسانتره در داخل مصرف می‌شود و حجم زیادی از گندله تولید شده در داخل نیز به مصرف داخلی خواهد رسید. البته دولت برای صادرات مازاد گندله نیز باید بسترهایی فراهم کند.

رئیس خانه معدن ایران گفت: در حال حاضر قیمت جهانی سنگ آهن ۶۵.۷ دلار و طی چهار پنج ماه اخیر قیمت آن به گونه‌ای باثبات بوده و تغییرات منفی عمده‌ای نداشته که خود چراغ سبز خوب و نویدی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن بوده است. بنابراین باید امروز از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را کنیم تا بتوانیم از وضعیت موجود در اروپا و چین بهره لازم را ببریم.

بهرامن با بیان اینکه باید بازارهای صادراتی را برای بهره‌گیری از شرایط خاص امروز تقویت کرده و از فرصت‌های موجود استفاده کنیم، اظهار کرد: واحدهای کوچک و متوسط می‌توانند مشکلات موجود را کنار زده و از طریق کشورهای اروپایی که سهامشان ارتباطی با سهام آمریکایی ندارد، وضعیت خود را بهبود بخشند. چراکه آن کشورها می‌توانند دائما کنار ما باشند و باید بدانیم که تحریم‌ها صد در صد دریچه‌های کشور را نمی‌بندد.

وی تاکید کرد: ممکن است در تبادلات ارزی مشکل ایجاد شود اما واحدهای کوچک و متوسط می‌توانند این مشکلات را تا حدود زیادی حل کنند و سیاست‌های ارزی دولت نیز باید روان‌تر و شفاف‌تر باشد. در این میان نقش صرافی‌های شناسنامه‌دار و هویت‌دار بسیار مهم بوده و نباید فراموش کنیم که در جریان‌های مالی هر قدر اختلاف ارز رسمی و آزاد بیشتر باشد، مشکلات هم بیشتر می‌شود. بنابراین این اختلافات باید به حداقل رسیده و این اعتبارهای بنگاهی را در آسیای دور و کشورهای دیگر حفظ کنیم.