کارنامه وزارت صنعت در سال ۹۵

دنیای اقتصاد: معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه با «پاد» به تشریح اقدامات وزارت صنعت در سال ۹۵، پرداخت. «فعال‌سازی ۲۴ هزار واحد تولیدی با تامین مالی ۱۷ هزار میلیارد تومان»، «توازن در زنجیره تولید فولاد و مس»، «ارتقای رقابت‌پذیری در واحدهای کوچک و متوسط»، «افزایش صادرات به میزان ۱۰ میلیارد دلار نسبت به سال ۹۴»، «مدیریت واردات»، «تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد» و «تکمیل و راه‌اندازی ۳۳ طرح مهم و ملی» ۷ طرح، ملی محسوب می‌شوند که ماموریت تکمیل آنها در سال گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است. حسین ابویی مهریزی بر این باور است که عملکرد این ۷ طرح مناسب و متناسب با اهداف تعیین شده بوده است.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت در سال ۹۵ گفت: براساس «منشور پروژه‌» که به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز ارسال شد، قرار بر این بود که ماهانه ۴۵۰ طرح از پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد به بهره‌برداری برسد که مطابق با این تعهد سالانه باید ۵۴۰۰ طرح به اتمام می‌رسید. ابویی‌مهریزی در ادامه اظهار کرد: براساس آمارهای منتشر شده، سال گذشته ۵۶۹۹ پروانه بهره‌برداری در ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد صادر شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با تکمیل، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسیدن ۵۶۹۹ طرح نیمه‌‌تمام، بالغ بر ۹۱ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد و بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

ابویی مهریزی درخصوص اقدامات صورت گرفته در ۳۳ طرح ملی در سال ۹۵ گفت: میزان کل سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها، ۱۳ هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی اگر به بهره‌برداری برسند ۱۳ هزار میلیارد تومان پول مردم به بازدهی و نتیجه می‌رسد. وی افزود: با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها ۲/ ۱۹ میلیون‌تن به ظرفیت تولیدی زنجیره فولاد کشور که شامل کنسانتره، گندله، آهن‌اسفنجی، شمش‌نورد، معادل ۱۸۴ هزار دستگاه خودرو و قطعات خودرو، یک‌تن طلا، ۵/ ۴ میلیون تن سیمان، ۶/ ۲ میلیون موادپتروشیمی اضافه خواهد شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: پیش از این اعلام کرده بودیم که ۴ طرح از ۳۶ طرح به ‌هیچ‌وجه به دلایل قابل قبول امکان به بهره‌برداری رسیدن ندارد، بنابراین قرار قطعی ۳۲ طرح بود که از این طرح‌ها ۲۸ مورد آن به پیشرفت فیزیکی کامل رسیده است.

ابویی مهریزی به تعطیلی انگشت‌شمار واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: صنعت مانند یک موجود زنده می‌ماند که دارای سیکل زندگی است، در تمام دنیا برندی که بالای ۱۰۰ سال عمر داشته باشد کم پیدا می‌شود؛ بنابراین احداث واحد جدید اقدامی ضروری است. وی افزود: البته سرزنده نگه‌داشتن و به وجود آمدن استمرار رونق در واحدهای موجود به‌عنوان هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره در نظر گرفته شده که اشتغال هم نتیجه آن خواهد بود. همچنین معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اتصال به بازارهای جهانی برای تعادل بخشی به بخش عرضه و تقاضا را یکی از عوامل مهم جهش صنعتی و افزایش تولید در کشور می‌داند.