کاهش ریسک اکتشاف، نیازمند اطلاعات پایه

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت معدنی با اشاره به ظرفیت ذاتی معدنی ایران بر لزوم تهیه و تدوین اطلاعات پایه در حوزه معدن تاکید کرد و گفت: در بخش معدن می‌توانیم روی پاهای خود بایستیم.

به گزارش صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، فرید دهقانی گفت: سهم معدن از تولید ناخالص داخلی ایران ۱ تا ۲/۲ درصد است که با صنایع معدنی به حدود ۶ درصد می‌رسد اما اینکه چرا کشور ما با وجود داشتن ظرفیت معدنی بالا همانند سایر کشورهای معدنخیز جهان به پیش نرفته است، می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف باشد.
دهقانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف دارای ریسک بالایی است، اظهار کرد: زمانی که کشورهای مختلف می‌خواهند این ریسک را کاهش دهند، اقدام به تهیه اطلاعات پایه به عنوان زیرساخت سرمایه‌گذاری در حلقه‌های بعدی زنجیره بخش معدن و نقشه زمین‌شناسی می‌کنند که توسط حاکمیت آن کشورها انجام می‌شود. ما نیز زمانی می‌توانیم بگوییم زیرساخت سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف مقدماتی و تفصیلی را فراهم کرده‌ایم که اطلاعات پایه قابل اتکا و در دسترس داشته باشیم.

دلایل نبود سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه اکتشاف
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با تفکیک مراحل اکتشاف عنوان کرد: باید توجه کرد که بخشی از اکتشاف که همان تهیه اطلاعات پایه است، باید به واسطه حاکمیت‌ها انجام شود و بخش دیگر که شامل اکتشافات مقدماتی، نیمه تفصیلی و تفصیلی اکتشاف است با تکیه بر اطلاعات موجود یا توسط بخش خصوصی خارجی یا داخلی انجام می‌شود.
وی افزود: از جمله دلایل سرمایه‌گذاری نکردن در این بخش، نبود اطلاعات مورد نیاز قابل اتکا برای سرمایه‌گذاران است؛ از آنجا که نتوانسته‌ایم در این حوزه اقدام یا سرمایه‌گذاری مناسب کنیم، ریسک سرمایه‌گذاری در حلقه‌های اکتشاف افزایش یافته و به دنبال آن رغبت سرمایه‌گذاری در این بخش به وجود نیامده که با تهیه اطلاعات پایه و در دسترس قرار دادن آن برای سرمایه‌گذاران، این مشکل برطرف شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز افزایش خواهد یافت.
دهقانی با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف معدنی عنوان کرد: به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، میزان ذخایر اقتصادی و قابل معدنکاری که در عمق‌های متفاوت پیدا می‌شود، افزایش یافته و ریسک سرمایه‌گذاری در استخراج کاهش و سهم معدن و صنایع معدنی در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

لزوم توجه جدی و بروزرسانی دانش فنی در بخش اکتشافات معدنی
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با بیان اینکه ما از ابتدای حلقه، توجه درخور بخش اکتشاف معدن و ظرفیت‌های معدنی به آن نداشته‌ایم، ابراز کرد: در حلقه ابتدایی این بخش، هیچ گونه سنخیتی میان ظرفیت بخش معدنی کشور و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده وجود نداشته و تحرک لازم در این بخش، نیازمند توجه و جهش فناوری جدی در این حوزه است که ارتباط خاصی با تحریم‌ها ندارد.
دهقانی، نداشتن دانش فنی در بخش‌های مختلف اکتشاف را از دیگر حلقه‌های مغفول این زنجیره دانست و بیان کرد: بر اساس آمار منتشر شده، عمق اکتشافات ما هیچ تناسبی با عمق اکتشافات در جهان ندارد که در این راه باید گام‌های موثری برداشته شود و این مهم نیازمند کسب دانش فنی و همراه شدن با شرکت‌های صاحب‌نام جهان است. وی با بیان اینکه حضور نداشتن شرکت‌های خارجی در سال‌های گذشته هیچ ارتباطی به تحریم ندارد، تصریح کرد: برخلاف تصور عامه، در بخش معدن تحریم تاثیر بسزایی نداشته و ما در این بخش به دلیل ظرفیت ذاتی‌مان می‌توانیم روی پاهای خود بایستیم.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با بیان اینکه رقابت‌پذیری بخش معدن مستلزم همکاری جدی با شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی معدن در جهان است، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری آنها بی‌شک منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود، اما اینکه بگوییم چون آنها نیامده‌اند، وضعیت بخش این گونه شده است، درست نیست.
وی افزود: به نظر من هنوز جایگاه واقعی این بخش و نقش بالقوه‌ای که می‌تواند در اقتصاد داشته باشد، به درستی شناخته نشده است.
دهقانی، استفاده نکردن از تجربه و سرمایه‌ کشورهای خارجی در بخش اکتشاف را ناشی از عوامل دیگری که در ساختار بخش معدنی وجود دارند، دانست.
وی در پایان با تقدیر از اقدامات چشمگیر ایمیدرو در ایجاد ارتباط با شرکت‌های خارجی در امر اکتشاف در سال‌های گذشته، اظهار کرد: تصور من این است که با چنین اقدام‌هایی حتی در صورت بازگشت تحریم‌ها نیز، این شرکت‌ها به روال پیشین همکاری خود با ایران ادامه دهند و در این مورد اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.