گلایه‌های تامین اجتماعی، نوشداروی بعد از مرگ سهراب

روه معدن: فرار بیمه‌ای کارفرمایان معدنی اتفاق تازه‌ای نیست اما حادثه خبر نمی‌کند آنکه می‌بازد کارگر است که جانش را ممکن است از دست بدهد.

با این حال اقداماتی که در صورت فرار بیمه‌ای کارفرمای معدن یورت می‌توان انجام داد چیست؟
برخورد با کارفرمای معدن در صورت فرار بیمه‌ای
یک مقام مسئول کارگری می‌گوید: در حوادث معدنی اگر کارفرما تجهیزات ویژه حفر معدن را در اختیار کارگران قرار ندهد، مقصر است و در صورتی که از پرداخت حق بیمه کارگران فرار کرده باید با او برخورد شود.
داوود امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فصل ششم قانون کار، رعایت نکات فنی، حفاظت ایمنی و بهداشت کار را برای صیانت از نیروی انسانی پیش‌بینی کرده است و در ماده ۹۵ قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار را بر عهده کارفرما قرار داده است.
وی افزود: اگر به دلیل رعایت نکردن مقررات ایمنی، ضوابط فنی و بهداشت کار از سوی کارفرما حادثه‌ای رخ بدهد، کارفرما یا مسئول مربوط مسئول و مقصر خواهد بود؛ بنابراین در وقوع حادثه معدن یورت کسانی که به تکلیف قانونی عمل نکرده‌اند، لوازم حفاظت ایمنی و تجهیزات ایمن را در اختیار کارگران قرار نداده‌اند و بر نحوه درست استفاده و آموزش آن نظارت نکرده‌اند مسئولند.
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان شمالی با اشاره به تبصره دو ماده ۹۵ قانون کار افزود: بر اساس این تبصره چنانچه کارفرما برای حفاظت فنی و بهداشت کار، وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگران قرار داده باشد و کارگران هم طریقه استفاده و آموزش‌های لازم را فراگرفته باشند دیگر مسئولیتی متوجه کارفرما نخواهد بود و در صورت بروز اختلاف، هیات‌های حل اختلاف رسیدگی خواهند
کرد.
امیری ادامه داد: چنانچه این معدن ملزم به استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات ویژه بهره‌برداری بوده ولی آن را به کار نگرفته باشد، وزارت کار هم به تبع آن مقصر است زیرا بازرسی کار باید اخطار تعطیلی می‌داد و مراجع قضایی وارد عمل می‌شدند.
وی در عین حال بازرسان کار را در وقوع این حادثه مقصر ندانست و گفت: باید به بازرسان کار حق داد وقتی به کارگاه یا معدنی به دلیل به کار نگرفتن لوازم و تجهیزات مورد نیاز و رعایت نکردن نکات فنی و ایمنی اخطار می‌دهند و آن کارگاه عمل نمی‌کند، با اخطار دوم برای تعطیلی بلافاصله دست به دامان مراجع مختلف، نمایندگان مجلس، سازمان‌ها و ارگانهای مختلف می‌شوند تا مانع تعطیلی کارگاه یا معدن شوند و از همه جا به او فشار می‌آورند که چرا به کارفرما اخطار داده است.
بازرس کار نباید تحت تاثیر نهادهای بیرونی باشد!
این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه وظیفه بازرسی کار باید بازرسی باشد نه تاثیرپذیری از نهادهای بیرونی، افزود: بازرس کار یک کارمند است و اجرای قانون دست او نیست. از طرفی بازرسان کار باید در محل استقرار داشته باشند ولی بعضا می‌بینیم که به راحتی جابه جا می‌شوند در حالی که باید بازرسان کار را تقویت کنیم و به آنها قدرت عمل بدهیم. امیری در ادامه در پاسخ به این پرسش که تکلیف حقوق و دستمزد کارگران در صورت تعطیلی معدن چه خواهد شد؟ گفت: اگر معدن را تعطیل کنند کارگران می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند ولی مشکل اصلی زمانی است که کارفرما به تکلیف قانونی خود در قبال بیمه نیروی کار عمل نمی‌کند و فرار بیمه‌ای دارد که در این حالت باید با وی برخورد کرد. به گفته وی کار معدن پر خطر است و حتی اگر مورد بازرسی قرار نگیرد و تمام نکات ایمنی هم در نظر گرفته شود، باز هم ماهیت کار خطرزاست و هر آن امکان انفجار یا نشت گاز وجود دارد، به همین دلیل اینگونه مشاغل، سخت و زیان‌آور تلقی شده و کارگران آن، امکان بازنشستگی زودتر از موعد را دارند.
نداشتن سندیکای قوی کارگری
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان شمالی درباره ضرورت تشکیل سندیکای قوی کارگری برای حمایت از کارگران در چنین شرایطی، گفت: دلیل اینکه یک سندیکای ویژه کارگری نداریم، این است که تشکل‌های ما از نظر اجتماعی استقلال ندارند یا نخواسته‌اند وارد این حوزه‌ها شوند.
وی گفت: آزادی سندیکایی در ایران وجود دارد و انجمن‌های صنفی، تشکل‌ها و شوراهای اسلامی کار، منع قانونی ندارند ولی کارگران هم پیگیر تشکیل چنین سندیکایی نیستند تا پیگیر حقیقی مطالبات آنها باشد و به همین دلیل با ضعف در تشکیل سندیکا مواجهیم. به اعتقاد این مقام مسئول کارگری، درحال‌حاضر بیشتر مطالبات جامعه کارگری تحت تاثیر کارفرماستیزی قرار دارد و تشکل‌ها گاهی اوقات از حقوق کلان کارگران غافل می‌شوند و به دلیل نبود نمایندگان کارگری قابل که بتوانند مطالبات کلان کارگران را پیگیری کنند بیشتر مطالبات به دعوا با کارفرما بر سر حقوق و دستمزد و چالش بیمه‌های تکمیلی و درمانی تبدیل شده است.
الزام حضور نمایندگان کارگری در کارگروه بازرسی معدن آزادشهر
بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، گفت: کارگروه بازرسی جوانب مختلف علت حادثه معدن آزادشهر، ازسوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است.
به گزارش مهر حسین حبیبی با اشاره به الزام حضور نمایندگان کارگری در کارگروه بازرسی معدن زغال سنگ آزاد شهر گفت: نمایندگان گروه‌های کارگری در شورای‌عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و همچنین نمایندگان کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان گلستان، حتما باید به عنوان نمایندگان کارگران در کارگروه بازرسی کشف حادثه معدن آزاد شهر حضور داشته باشند.بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: نمایندگان کارگری نیز باید دیدگاه‌ها و نظرهای خود را در کارگروه بازرسی ارائه دهند.