گواهی کشف نخستین ماده معدنی فلزی در لرستان صادر شد

معاون امور معدن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: با شناسایی نخستین مواد معدنی فلزی در استان، برای اولین بار گواهی کشف ۲ فلز سرب و روی در الیگودرز صادر شده است.
به گزارش ماین نیوز، جمال مومیوند افزود: مطالعات اولیه این حوزه سال ها قبل از پیروزی انقلاب انجام و متوقف شده بود که سال ۹۵ مزایده آن انجام و پارسال مطالعات اکتشافی در منطقه گل زرد حد فاصل میان ازنا و الیگودرز آغاز شد.

وی با اشاره به شناسایی ذخیره ۱۱۰ هزار تنی در این معدن اظهار داشت: احتمال می رود ذخیره معدن بیش از این میزان باشد که در فازهای بعد بررسی و در صورت امکان استخراج می شود.

معاون امور معدن و اکتشافات سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه اکتشاف فلز سرب زیرزمینی و زمان بر است گفت: پروانه بهره برداری از این معدن تا پایان امسال به سرمایه گذار اعطا می شود.

مومیوند، کیفیت فلز این معدن را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اکنون ۶۰ درصد معادن استان سنگ های تزیینی هستند که با کشف معدن فلزی، ارزش افزوده استان از این بخش افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در فازهای بعدی و در صورت شناسایی ذخیره های بیشتر، امکان ایجاد صنایع تبدیلی فراهم می شود اما هم اکنون ایجاد واحد فرآوری در جوار معادن به صورت قانون الزامی تصویب نشده است.

وی گفت: زون سنندج – سیرجان که شامل کانی های فلزی می شود از شمال غربی لرستان آغاز شده و تا ازنا و الیگودرز در شرق استان امتداد یافته است.

مومیوند با بیان اینکه امکان وجود طلا و نقره در همسایگی سرب و روی بسیار زیاد است گفت: معدن فلزی الیگودرز در فاز اول حدود ۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم فراهم می کند.

اکنون ۱۷ نوع ماده معدنی از ۱۲۷ معدن فعال استان استخراج می شود که با آغاز کار بهره برداری از معدن سرب و روی، این رقم به۱۹ ماده می رسد.

ذخیره معادن استان ۵۸۸ میلیون تن برآورد شده که عمده آن سنگ لاشه و تزیینی است.

سال گذشته ۶ میلیون و ۳۴۰ هزار تن ماده معدنی از استان لرستان استخراج شده که این میزان معادل ۹۱ درصد تعهد استان است.

لرستان در حالی ۲ درصد ذخیره سنگ کشور را دارد که ۶ درصد میزان استخراح کشور را داراست.