۱۰ شرکت‌ معدنی بزرگ جهان را بشناسیم

غول‌های معدنی گلنکور، ریوتینتو و بی‌اچ‌پی بیلتون در جایگاه ۳شرکت معدنی ظاهر شدند که بیشترین سوددهی را در امسال میلادی(۲۰۱۸) داشتند.

این سوددهی به لطف رونقی است که در بازار جهانی کامودیتی‌ها حاصل شده است. به گزارش وب‌سایت ماینینگ-فناوری، برترین و بزرگترین شرکت‌های معدنی را بر مبنای درآمدی که در سال گذشته میلادی داشتند، به این شرح فهرست می‌کند:

001.jpg

گلنکور؛ درآمد ۸۰.۴۶ میلیارد دلار
گلنکور در سال گذشته میلادی، درآمد خود را به ۲۰۵.۴۷میلیارد دلار رساند. درآمد این شرکت از محل فلزات و مواد معدنی در این سال، ۸۰.۴۶میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن، ۲۱درصد رشد داشت.
نرخ مناسب و تقاضای ثابت برای کامودیتی‌ها عواملی بودند که به سوددهی قوی این بخش منجر شدند. بخش فلزات و مواد معدنی این شرکت شامل استخراج کامودیتی‌هایی مانند مس، روی، سرب، نیکل، آلیاژها، آلومینیوم و سنگ‌آهن است.
این بخش در گلنکور فرآیند‌های ذوب، تصفیه، استخراج، فرآوری، اختلاط و عملیات مرتبط با آنها را در برمی‌گیرد. گلنکور در سال گذشته ۴میلیون تن فلز و کنسانتره مس، ۲.۸ میلیون تن فلز و کنسانتره روی، یک‌میلیون تن فلز و کنسانتره سرب، ۴۷.۷ میلیون تن سنگ‌آهن و ۸.۷ میلیون تن آلیاژ فروخت. دفتر اصلی این شرکت در شهر بار سوئیس قرار دارد.
این شرکت مالک ۱۵۰سایت معدنی، متالورژی و کشاورزی در ۵۰کشور جهان است و شمار نیروی انسانی شاغل در آن به نزدیک ۱۴۶هزار نفر می‌رسد.

 

002.jpg

ریوتینتو؛ درآمد ۴۰ میلیارد دلار
درآمد ریوتینتو در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) ۱۸.۵ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش پیدا کرد و به ۴۰میلیارد دلار رسید. این افزایش علاوه بر اینکه از رشد قیمت‌ها در سال گذشته حاصل شد، از مالکیت این شرکت بر معادنی که در سطح جهان دارد نیز به‌دست آمد. نمونه‌هایی از دارایی‌های ریوتینتو شامل پروژه سنگ‌آهن پیلبارا در استرالیا، پروژه بوکسیت در کویینزلند، واحد ذوب آلومینیوم در کانادا و معادن مسی است که در سراسر جهان دارد. فعالیت‌های ریوتینتو در ۵بخش کلی سنگ‌آهن، آلومینیوم، مس، الماس و انرژی جای می‌گیرد و پروژه‌هایی در زمینه سایر مواد معدنی نیز در اختیار دارد. نمونه محصولات آن نیز شامل آلومینیوم، مس، الماس، طلا، مواد معدنی صنعتی(بورات، دی اکسید تیتانیوم و نمک)، سنگ‌آهن، زغال متالورژی و اورانیوم است.
این گروه، مالک و مجری معادن روباز و زیرزمینی، کارخانه‌ها، واحدهای تصفیه، واحدهای ذوب، نیروگاه‌ها و تجهیزات پژوهشی است و در زیرمجموعه خود پروژه‌های بخش انگلیسی ریوتینتو و بخش استرالیایی ریوتینتو را دارد. ۴۶هزار و ۸۰۷نفر در پروژه‌های ریوتینتو در ۳۵کشور جهان مشغول هستند.

 

003.jpg

بی‌اچ‌پی‌بیلتون؛ درآمد ۳۴.۱۱میلیارد دلار
بی‌اچ‌پی در اکتشاف، توسعه و بازاریابی زغال متالورژی، مس، اورانیوم، نیکل، روی و پتاس فعالیت دارد. در سال گذشته میلادی، درآمدی که این شرکت از پروژه‌های معدنی به‌دست آورد، به ۳۴.۱۱میلیارد دلار رسید.
در همین حال درآمد کلی آن که علاوه بر این رقم، شامل درآمد حاصل از فروش نفت هم می‌شد، در سال گذشته میلادی به ۴۱.۲۶میلیارد دلار رسید. بخش سنگ‌آهن بیشترین سهم را در درآمد سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) ریوتینتو داشت و ۳۸درصد کل آن را در برمی‌گرفت، در حالی که در سال ۲۰۱۶میلادی، این رقم ۳۴درصد بود. فعالیت این شرکت در ایالت استرالیای غربی کشور استرالیا شامل ۴قطب فرآوری و ۵معدن می‌شود. این شرکت در برزیل نیز یک معدن روباز، ۳واحد تولید کنسانتره و ۴واحد پلت و تجهیزات بندری در اختیار دارد. بی‌اچ‌پی در اکتشاف، توسعه، تولید و بازاریابی نفت و گاز در خلیج مکزیک، امریکا، استرالیا و انگلیس هم فعالیت دارد. دفتر اصلی آن در ملبورن استرالیاست و ۲۶هزار و ۱۴۶نفر در معادن و تجهیزات مرتبط با معادن آن در سراسر جهان مشغول کار هستند.

 

004.jpg

واله‌اس.اِی؛ درآمد ۳۳.۹میلیارد دلار
واله بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن و سنگ‌آهن پلت در جهان است و همین رتبه را در تولید نیکل دارد. این شرکت در سال گذشته ۹‌.‌۳۳ میلیارد دلار درآمد داشت.این شرکت در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) نسبت به سال پیش از آن(۲۰۱۶) ۲۳درصد افزایش درآمد سالانه را گزارش کرد. این درآمد بیشتر برآمده از فعالیت‌های او در زمینه مواد معدنی آهنی بود. ۷۰.۸درصد کل درآمد این شرکت از بخش مواد معدنی آهنی بود. فلزات پایه نیز ۲۶.۴درصد از درآمد آن را تشکیل داد. درآمد خالص این شرکت در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) ۵.۵۲میلیارد دلار و در سال پیش از آن(۲۰۱۶)، ۳.۹۷میلیارد دلار بود. واله بیشتر در اکتشاف و تولید زغال‌سنگ، کبالت، طلا، نقره، فلزات گروه پلاتینوم، کودها، سنگ‌آهن، پلت‌های سنگ‌آهن و نیکل فعالیت دارد. مجموعه فعالیت‌های واله شامل پروژه‌های مواد معدنی آهنی، زغال‌سنگ، فلزات پایه، کود(پروژه‌های متوقف) و… است. دفتر اصلی آن در شهر ریودوژانیرو در برزیل است و ۷۳هزار و ۵۹۶نیروی انسانی دارد.

 

005.jpg

مس جیانگشی؛ درآمد ۳۱.۳۵میلیارد دلار
شرکت مس جیانگشی(با مسئولیت محدود) در سال گذشته میلادی ۳۱.۳۵میلیارد دلار درآمد داشت و این رقم نسبت به درآمد آن در سال پیش از آن، افزایش ۱.۲درصدی را نشان می‌دهد. رشد قدرتمند نرخ فلز مس در بازارهای جهانی، پشتیبان افزایش سوددهی در جیانگشی بود. پروژه‌های اصلی جیانگشی شامل استخراج، فرآوری، ذوب مس و همچنین استخراج و فرآوری فلزات است. این شرکت ۶معدن، ۶کارخانه فرآوری مس، یک واحد ذوب مس و ۲کارخانه اسید سولفوریک را در مالکیت خود دارد. پروژه‌های این شرکت در هنگ‌کنگ و منطقه‌ای از چین که سرزمین اصلی چین نام دارد، قرار گرفتند. سرزمین اصلی چین در واقع اصطلاحی سیاسی و جغرافیایی است که برای اشاره به منطقه‌ای ژئوپلتیک در سلطه جمهوری خلق چین به کار می‌رود و مناطق اداری ویژه هنگ‌کنگ و ماکائو را شامل نمی‌شود. در سال گذشته به این شرکت ۴۲حق امتیاز اعطا شد که ۱۳مورد آن حق امتیاز ثبت اختراع بود. دفتر اصلی آن در شهر گویسی در استان جیانگشی قرار دارد و ۲۰هزار و ۸۸۰نفر در آن مشغول کار هستند.

 

006.jpg

انرژی شینهوآی چین؛ درآمد ۳۰ میلیارد دلار
در سال گذشته میلادی، درآمد شرکت انرژی شینهوآی چین از پروژه‌های معدنی ۴۹.۱درصد رشد داشت. کل درآمد این شرکت از فروش انرژی و حمل‌ونقل ۳۸.۱۹میلیارد دلار بود که بیشتر از ۶۰درصد از این رقم برآمده از پروژه‌های مربوط به زغال‌سنگ است. درآمد این شرکت در سال گذشته از بخش معدن ۳۰ میلیارد دلار بود. فعالیت‌ شینهوآی در ۶بخش زغال‌سنگ، انرژی، راه آهن، بندر، کشتیرانی و مواد شیمیایی زغال سنگ جای می‌گیرد و دفتر اصلی آن در پکن قرار دارد. شینهوآی از شرکت‌های فرعی شرکت سهامی گروه شینهوآست که در شعبه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این گروه، ۸۹هزار و ۵۷نفر مشغول کار هستند.

 

007.jpg

آنگلوامریکن؛ درآمد ۲۶.۲۴میلیارد دلار
آنگلوامریکن در سال گذشته ۲۴‌‌.‌۲۶‌ میلیارد دلار درآمد داشت. فزایش چشمگیر نرخ مس، کالاهای فله‌ای و برخی فلزات گروه پلاتینوم، منجر به ۲۲.۸درصد افزایش درآمد آنگلوامریکن در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) در مقایسه با سال پیش از آن(۲۰۱۶) شد. عملکرد قدرتمند این شرکت در پروژه‌های الماس نیز سهم چشمگیری در رشد درآمد آن داشت. زمینه اصلی فعالیت آنگلوامریکن، اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازاریابی کالاهای فله، فلزات اساسی و مواد معدنی است. این شرکت در زمینه فلزات و مواد معدنی گرانبها نیز فعالیت می‌کند. نمونه دستاوردهای آن در استخراج و منابع معدنی شامل الماس، مس، پلاتینوم، سنگ‌آهن، کانی منگنز و آلیاژها، زغال حرارتی و متالورژی، نیکل، پالادیوم، رودیوم و طلاست. دفتر اصلی این شرکت در لندن قرار دارد و پروژه‌های آن در افریقای جنوبی، امریکای شمالی و جنوبی و همچنین استرالیا پراکنده هستند. ۶۹هزار نفر در سراسر جهان در پروژه‌های آنگلوامریکن کار می‌کنند.

 

008.jpg

فری‌پورت مَک‌موران؛ درآمد ۱۶.۴میلیارد دلار
فری‌پورت در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) شاهد ۱۰.۶درصد رشد درآمد نسبت به سال پیش از آن بود و به ۴‌.‌۱۶‌میلیارد دلار رسید. این شرکت در سال گذشته از پروژه‌های مسی خود سود سرشاری برد.
معادن گرسبرگ، هِندِرسون، مورِنسی، بغداد، تایرون، سافورد، سیریتا، اِل‌آبرا و سِرووِرده نمونه‌هایی از معادنی هستند که در مالکیت فری‌پورت قرار دارند. این شرکت همچنین اداره واحدهای ذوب و تصفیه را در اسپانیا در اختیار دارد. دفتر اصلی آن در شهر فونیکس ایالت آریزونای امریکاست. فری‌پورت بزرگترین تولیدکننده مس جهان است که سهام آن به صورت عمومی خرید و فروش می‌شود.

 

009.jpg

شرکت ملی مس شیلی(کودلکو)؛ درآمد ۱۴.۶۴میلیارد دلار
درآمد کودلکو در سال گذشته میلادی ۲۷درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت و به ۶۴‌.‌۱۴‌میلیارد دلار رسید. این اتفاق به لطف افزایش بهای فلز سرخ در سال گذشته رخ داد. کودلکو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس و مولیبدن جهان است. فعالیت اصلی کودلکو در زمینه اکتشاف، توسعه، تولید و فرآوری منابع معدنی است. این شرکت، بهره‌برداری از ۷معدن را در دست دارد که چوکی کاماتا، سالوادور، آندینا، اِل‌تِنی‌اِنت، رادومیرو تومیک، گابری‌یِلامیسترال و مینیسترو هِیلز نام دارند و همگی در شیلی هستند. دفتر اصلی شرکت در سانتیاگو، پایتخت شیلی است. این شرکت محصولاتی مانند کنسانتره مس، کاتد مس، کالسین مس، مولیبدن، ‌اند مس و سولفوریک اسید را به آسیا، اروپا، امریکای شمالی و دیگر کشورهای امریکای جنوبی صادر می‌کند.

 

0010.jpg

گروه معدنی زیجین(بامسئولیت محدود)؛ درآمد ۱۴.۵میلیارد دلار
درآمد زیجین در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) نسبت به سال پیش از آن ۱۹.۹درصد افزایش داشت و ۵‌.‌۴‌میلیارد دلار شد. بیشترین فعالیت این شرکت به استخراج طلا، مس، روی و دیگر منابع معدنی اختصاص دارد.
این شرکت مالک ۸معدن طلا، ۳ معدن مس، ۲ معدن طلا‌-‌مس و ۴معدن فلزات اساسی دیگر است. زیجین همچنین مالکیت یک واحد ذوب مس، یک واحد ذوب روی و یک واحد تصفیه طلا را در اختیار دارد. دفتر مرکزی آن در شهر لان‌یِن چین است و در ۲۴استان چین و ۹کشور خارجی فعالیت می‌کند.