۱۰ مولفه اقتصاد مقاومتی را در میدکو اجرا کرده‌ایم

دومین نشست خبری جناب آقای مهندس پورمند مدیر عامل محترم هلدینگ میدکو روز شنبه مورخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ در محل سالن آمفی تأتر این شرکت برگزار شد .
این مراسم با حضور جمعی از اصحاب رسانه راس ساعت ۹ صبح و با معرفی میدکو در قالب پخش فیلم آغاز شد . سپس آقای مهندس پورمند در جایگاه قرار گرفته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند .
ایشان در صحبتهای خود به موارد زیر اشاره داشته و فرمودند :
از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۳۵ قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی رو به بالاست و ممکن است در این بین چند سالی هم قیمت‌ها کاهش یابد همچنین پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۵۰ ذخایر معدنی دنیا بین ۴۰ تا ۵۰ برابر افزایش یابد چرا که اکتشافات عمقی به شدت گسترش یافته است. در همین حال هزینه‌های بهره‌برداری در اعماق زمین نیز بالا رفته است. قیمت فلزات در آینده روند مثبتی خواهد داشت بطوریکه طی مطالعات صورت گرفته طی ۳۰ سال آینده روند قیمت مواد معدنی رو به بالا خواهد بود و تا سال ۲۰۵۰ مصرف مواد معدنی ۴ تا ۱۰ برابر خواهد شد.
ایشان در ادامه فرمود :
اینکه مدام گفته می‌شود وضعیت بازار جهانی فلزات و مواد معدنی خراب است، تحلیل درستی نیست و دلیل آن این است که قیمت فلزات و مواد معدنی را باید در یک بازه دستکم ۳۰ ساله مورد بررسی قرار داد نه در یک بازه یکی دو ساله. هم‌اکنون ۸۰۰ شرکت کوچک و متوسط در حال کار با میدکو در اجرای پروژه‌های مختلف هستند.

همچنین فرمود :
تا مرحله خروج و استحصال فلز از سنگ معدنی نباید حقوق دولتی به شرکت بهره‌بردار و تولیدکننده تعلق بگیرد. بطور قانونی در دنیا شرکت‌ها مالک معدن نیستند و شرکت‌ها می‌توانند پروانه بهره‌برداری داشته باشند.

وی گفت:
میدکو در حال حاضر ۱۶ شرکت و ۲۳ کارخانه دارد، پروژه‌های میدکو در حال حاضر روی دو فلز فولاد و مس متمرکز هستند و هسته اصلی فعالیت‌های ما نیز در استان کرمان است همچنین برای نخستین بار در پروژه مس شهربابک از روشی استفاده کرده است که پتنت آن به نام میدکو ثبت شده و تا پایان سال جاری مدرنترین تکنولوژی تولید مس به روش بایو تانک لیچینگ راه اندازی می شود و برنامه داریم این روش رادرشیلی پیاده سازی کنیم که در آن به جای ۳ کارخانه یک کارخانه برای تولید مس احداث می‌شود و تخریب محیط زیستی ندارد .

ایشان در ادامه فرمود :
۱۰ مولفه اقتصاد مقاومتی را در میدکو اجرا کرده‌ایم . ایجاد تحرک و پویایی و بهبود شاخص های کلان اقتصادی، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدید زا، تکیه بر ظرفیتهای داخلی، رویکرد جهادی، مردم محور بودن، تأمین امنیت اقلام راهبردی و اساسی، کاهش وابستگی به فروش نفت، اصلاح الگوی مصرف، فساد ستیزی و دانش محوری ۱۰ مولفه اقتصاد مقاومتی هستند که ایشان اشاره داشتند میدکو پس از بررسی های لازم آنها را به اجرا گذاشته است .
ایشان سپس فرمودند:
قرار است در چشم‌انداز خود به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۰ هزار نفری برسیم که هم‌اکنون به ۱۰۰ هزار نفر رسیده‌ایم.
ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های میدکو بالغ بر ۵ میلیارد دلار است. هدف ما نیز رسیدن به تولید ۴.۲ میلیون تن فولاد خام است.

همچنین ایشان به پروژه یکپارجه سازی سیستم های اطلاعاتی در میدکو اشاره داشت و گفت : شرکت فناپ با همکاری پوسکو در حال اجرای یک پروژه بزرگ اطلاعاتی با نام MIDRP در میدکو می باشند .