۴۰۰ پتانسیل معدنی فلزی در استان‌های مرزی شناسایی شد

سنندج – ایرنا – مدیر اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: ایمیدرو از سال ۹۳ تاکنون با انجام فعالیت های اکتشافی مختلف موفق به شناسایی ۴۰۰ پتانسیل معدنی فلزی در استان های مرزی کشور شده است.

علی اصغرزاده قوچانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این سازمان از سال ۹۳ فعالیت های اکتشافی گسترده ای را در استان های مرزی و کمتر توسعه یافته آغاز کرده است اظهارداشت: عملیات اکتشافی در ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع در قالب ۳۶ پهنه در ۲۱ استان آغاز شده است.
وی گفت: هم اکنون فعالیت های فاز شناسایی و فاز پی جویی در ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از این پهنه ها به اتمام رسیده و بیش از ۴۰۰ پتانسیل معدنی فلزی جدید در آنها یافت شده است.
وی اضافه کرد: از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربعی که عملیات اکتشاف در آنها خاتمه یافته حدود ۷۰ هزار کیلومتر مربع در قالب ۱۲ پهنه به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی گفت: در سال جاری نیز در نظر داریم فعالیت های اکتشافی فازهای شناسایی و پی جویی در ۷۰ هزار کیلومتر مربع باقی مانده را به پایان برسانیم و خروجی کل پهنه ها را برای ادامه فعالیت ها به بخش خصوصی واگذار کنیم.
وی اظهارداشت: طی فعالیت های اکتشافی در پنج سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع دولتی هزینه شده است که در نتیجه آن ذخایر مختلفی از جمله ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن جدید و بیش از ۴۵۰ میلیون تن ذغال سنگ جدید شناسایی شده است.
به گزارش ایرنا، در تازه ترین آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت شمار معادن فعال ایران ۶ هزار معدن با استخراج سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی اعلام شده است.
اصغرزاده قوچانی امروز به همراه مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای آغاز تاسیس شرکت فولاد کردستان به این استان سفر کرده بود.
این شرکت با مشارکت سه شرکت خصوصی صبانور فولاد، کیمیا معادن سپاهان و شرکت معدنی امداد کردستان با همکاری ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در شهرستان های قروه و بیجار اجرا می شود.
زنجیره فولاد کردستان با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری و با افق اشتغالزایی مستقیم یک هزار نفر و غیرمستقیم سه تا چهار هزار نفری اجرا می شود که مرحله اول آن طی ۲ تا سه سال به سرانجام می رسد.
این شرکت در مرحله اول فعالیت های خود تولید حدود ۷۰۰ هزار تن تولید کنسانتره و گندله را مورد هدف قرار داده و توسعه تولید این شرکت به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن هدف گذاری شده است.
ذخیره قطعی معادن استان ۶۲۰ میلیون تُن و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و ۴۷ نفر است. اکنون یک هزار و ۸۵۱ نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
سهم کردستان از ذخیره قطعی ۴۸ هزار میلیون تُنی معادن کشور ۱.۲ درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از ۱۳۸ هزار و ۸۷۹ نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.