۴۵ درصد مساحت جنوب کرمان در قالب پهنه های معدنی در حال اکتشاف است / رشد ۲۱۴ درصدی اکتشافات معدنی در دولت یازدهم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: ۴۵ درصد مساحت جنوب کرمان به مساحت حدود ۱۷ هزار و ۴۸۶ کیلومترمربع ، در قالب پهنه های معدنی واگذار و در حال اکتشاف است.

به گزارش شاتا اسکندری نسب افزود : ، جنوب کرمان به جهت قرار گیری در زون های کانی زایی ارومیه- دختر و سنندج- سیرجان دارای پتانسیل های قابل ملاحظه معدنی است که متاسفانه در گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم فعالیت شناسایی و اکتشافی و نبود زیرساخت های مناسب، اقدامات خاصی برای فعالسازی این موهبت های خدادادی و بهره برداری از آنها نشده است .
وی اضافه کرد : در چهار سال گذشته اقدامات مناسبی در این جهت انجام شده است و نتایج آن نیز به صورت فعال سازی دهها معدن، احداث چندین کارخانه فرآوری مواد معدنی و شروع عملیات احداث چندین کارخانه بزرگ دیگر که در نوع خود پس از احداث جزو بزرگترین کارخانجات کشور خواهند بود، قابل مشاهده می باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنب کرمان گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در جهت شناسایی و کشف پتانسیل ها و محدوده های امیدبخش معدنی در منطقه انجام شده، تعریف و واگذاری پهنه های بزرگ معدنی به سرمایه گذران عظیم و صاحب نام در سطح کشور می باشد که بدین شکل تمامی نقاط معدنی که ارزش فعالیت استخراجی دارند در منطقه توسط صاحبان این پهنه ها شناسایی شده و پس از اتمام شناسایی حداکثر ۲۵۰ کیلومتر مربع آن به دارنده پهنه تحویل و مابقی آن جهت سرمایه گذاری آزاد می شود.
اسکندری نسب با بیان اینکه تاکنون ۸ پهنه معدنی در جنوب کرمان تعریف شده که یک پهنه آزاد شده است تصریح کرد: پهنه آباده جازموریان که در چندین استان کشور می باشد به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تحویل شده که اکنون با پیشرفت ۱۰۰ درصدی در مرحله اکتشافات تفصیلی و نیمه تفصیلی می باشد و مساحتی بالغ بر ۱۲۰۳ کیلومترمربع محدوده امیدبخش آن در جنوب کرمان شناسایی شده و دارای مواد معدنی پلی متال از جمله کرومیت و آهن است.
وی تصریح کرد: سه پهنه قلعه گنج شرقی، قلعه گنج غربی و اسفندقه نیز مرحله اول آن که شامل شناسایی کامل می باشد انجام شده و اکنون در مرحله پی جویی می باشد و پیشرفتی بالغ بر ۴۰ درصدی را داراست.
اسکندری نسب افزود: سه پهنه بهرآسمان، جبالبارز و جبالبارز غربی نیز امسال به ترتیب به شرکت ملی صنایع مس ایران، گهرزمین و یک شرکت خصوصی واگذار شده که با توجه به زمان اندک از واگذاری بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را دار می باشند.
وی اظهار کرد: یک پهنه دیگر نیز به مساحت ۱۷۹۵ کیلومترمربع تعریف و به زودی به سرمایه گذاران واگذار خواهد شد.
اسکندری نسب در ادامه اعلام کرد: قبل از دولت یازدهم ۲۰۴۸ کیلومترمربع از مساحت جنوب کرمان اکتشاف شده بود که طی چهارساله اخیر با رشدی بالغ بر ۲۱۴ درصد یعنی بیش از دو برابر اکتشاف انجام شده در تاریخ جنوب کرمان، ۴۳۸۹ کیلومترمربع دیگر نیز به اکتشافات معدنی منطقه افزوده شد و توانست کاستی های عدم توسعه معدنی جنوب کرمان در سابق را تا حدی مرتفع نماید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: با تلاش سرمایه گذاران و طبق برنامه های پیش بینی شده این سازمان تا دو سال آینده تمامی نقاط امید بخش و پتانسیل های معدنی جنوب کرمان شناسایی و به صورت معدن های فعال اشتغالزایی مناسبی را برای مردم منطقه ایجاد و موجب رونق اقتصادی جنوب کرمان خواهند شد.