۹ طرح سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی جذب شد

اراک – ایرنا – مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۹ طرح سرمایه گذاری خارجی جدید سال گذشته یا برآورد سرمایه ۱۰۴ میلیون و ۱۶ هزار دلار در این استان جذب شد.

حسن میرزاخانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها در حوزه های مختلف از جمله ایجاد نیروگاه خورشیدی، صنایع فلزی، ساختمانی و دارویی مصوب شده که این حجم سرمایه گذاری خارجی از نظر تعداد و حجم سرمایه در استان بی سابقه بوده است.
وی ادامه داد: ۲ فقره از این سرمایه گذاری های خارجی در زمینه نیروگاه های خورشیدی است که در خمین و محلات ایجاد می شود و افزایش اشتغالزایی در این شهرستان ها را در پی دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال از این سرمایه گذاری های خارجی در استان وارد مراحل اجرایی شده و تسهیل و رفع مشکلات سرمایه گذاران برای جذب هرچه بیشتر متقاضیان سرمایه گذاری در استان ضروری است.
میرزاخانی یاد آور شد: ۴۸ طرح سرمایه گذاری خارجی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون ریال از کشورهای ترکیه، انگلستان، فرانسه و آلمان در استان مرکزی جلب شده است که تا کنون ۴۰۰ میلیون دلار این سرمایه گذاری ها به صورت نقدی و ماشین آلات در هشت شهرستان استان جذب و به کارگیری شده است.
وی گفت: شهرستان ساوه با ۲۳ طرح و آورده سرمایه ۵۵۰ میلیون دلار و شهرستان اراک با ۱۰ طرح و ۳۲۸ میلیون دلار به ترتیب بیشترین سهم جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی استان مرکزی را به خود اختصاص داده اند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی افزود: ۲۰ فقره از این طرح های سرمایه گذاری خارجی در استان با حجم آورده ۵۵۴ میلیون و ۱۶۰ هزار دلار در دولت تدبیر و امید جلب و جذب شده که این مهم نشان از رویکرد حمایتی و تسهیل ارائه خدمت به سرمایه گذاران در این مدت بوده است.
میرزاخانی خاطر نشان کرد: ایجاد فضای مناسب برای تعامل و فرصت سازی برای متقاضیان سرمایه گذاری، برگزاری ۳۰ نشست با سرمایه گذاران خارجی با هدف رفع مشکلات و رسیدگی به امور آنان از جمله اقدامات در جلب متقاضیان سرمایه گذاری بوده است.
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی با سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی بین المللی برای مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی و ارائه خدمات مشاوره ای به متقاضیان سرمایه گذاران خارجی از دیگر راهبردهای انجام شده در این استان در سال گذشته است.
نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی گفت: نبود بانک اطلاعاتی روزآمد در دستگاه های اجرایی برای کاهش زمان ارائه خدمات به سرمایه گذاران، پیچیدگی و تعدد قوانین و مقررات که سردرگمی سرمایه گذاران و افزایش زمان ارائه خدمات دستگاه ها به سرمایه گذاران را به همراه دارد از جمله مشکلات برای جذب سرمایه گذار خارجی در استان است.
میرزاخانی، کمبود منابع مالی و نقدینگی در استان مرکزی، نبود نظام بورس اقتصادی فعال، ناکافی بودن زیرساخت های سرمایه گذاری در شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته و بحران منابع آبی را دیگر مشکلات در مسیر سرمایه گذاری خارجی در استان عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: جلب و جذب سرمایه یک میلیارد دلاری از مهمترین برنامه ها ی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی در سال جاری است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: هدایت صحیح منابع سرمایه گذاری خارجی استان با هدف رفع محرومیت ها در مناطق کمتر توسعه یافته، افزایش ظرفیت کارشناسی مدیران و کارشناسان بخش دولتی و غیر دولتی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش مشارکت و همکاری نهادهای موثر از جمله اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی و شهرداری ها با سرمایه گذاران و تعامل پویا با سرمایه گذاران از دیگر برنامه های این اداره کل در سال جاری است.
وی، تعیین استان مرکزی به عنوان مقصد اصلی سرمایه گذاران خارجی کشور ترکیه به دلیل نزدیکی این استان به فرودگاه امام خمینی(ره)، اجرایی کردن حداکثری طرح های انرژی های تجدید پذیر با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در شهرستان های استان را از دیگر اقدام های این حوزه در سال جاری عنوان کرد.
استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است.
استان مرکزی دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری است.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی ۱۳۳۴) همواره یکی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.